Jag tror att man kan stämma "privat" utan att blanda in ngt. ombud. Jag tror dock att det är väldigt ovanligt.

Jag vet inte hur domstolarna hanterar en sådan stämning. Jag har för mig att rätten kan avskriva ett mål direkt utan att motparten överhuvudtaget blandas in. Domstolen bedömer den klagandes case. Och om det uppenbart inte håller så skriver rätten av målet.
 
M Oroligsjäl skrev:
Han är inte jurist. Kan man inte skicka in stämningsansökan på egen hand? För om han har jurist så borde ju denna juristen avråda honom...
Man kan tycka att det bör vara så, att en jurist avråder i hopplösa fall. Men tyvärr finns det jurister som har brist på arbete, och tar sig an även omöjliga fall, den som anlitar betalar ju vilket som.

När dessa frågor diskuteras här på bygga hus brukar det vara rätt delade meningar, där vissa har låga krav för att bedöma dolda fel och andra strikta krav. I detta fall har du sett en samstämmig kör som stöttar din linje, så du bör inte vara orolig även om det går till rätten.
 
Han kan ha skickat in en stämningsansökan själv. Om kravet är under ett halvt prisbasbelopp kostar det 900 kr, annars 2800 kr.
Rätten kan avskriva det direkt om ansökan är uppenbart ogrundad. Har han lyckats fylla i formuläret korrekt och bifogat underlag som kan styrka hans krav är nog risken rätt stor att de utfärdar en stämning. Då begär man in svaromål från dig TS, och det är läge att koppla in en jurist att formulera svaret. En bra jurist kan förhoppningsvis hitta något som skjuter köparens krav i sank och få rätten att avgöra målet på handlingar.
 
  • Gilla
JuggeH och 4 till
  • Laddar…
K kindvall skrev:
Han kan ha skickat in en stämningsansökan själv. Om kravet är under ett halvt prisbasbelopp kostar det 900 kr, annars 2800 kr.
Rätten kan avskriva det direkt om ansökan är uppenbart ogrundad. Har han lyckats fylla i formuläret korrekt och bifogat underlag som kan styrka hans krav är nog risken rätt stor att de utfärdar en stämning. Då begär man in svaromål från dig TS, och det är läge att koppla in en jurist att formulera svaret. En bra jurist kan förhoppningsvis hitta något som skjuter köparens krav i sank och få rätten att avgöra målet på handlingar.
Om ersättningen gäller ett nytt badrum så är det rätt givet att kravet är högre än ett halvt basbelopp, snarare är det väl ett antal basbelopp. Om man söker så stora belopp är det nog värdefullt med en jurist som formulerar, men du får väl avvakta och se vad som händer
 
Vi vet ju inte om han skickat in ansökan själv eller om han låtit ett ombud göra det men:
"i sista mejlet skrev jag att jag inte kommer betala 1 krona till honom och då svarade han att han har skickat in en stämningsansökan"
Det låter ju iofs som något skrivet i affekt. Om köparen anlitat ett ombud för att upprätta stämningsansökan hade nog ombudet tagit kontroll över kommunikationen, och skrivit ett mail på juridiskt språk som kunde fått TS att bli en än mer orolig själ.
Det finns väl isf en viss chans att ansökan inte håller måttet. Den måste ju uppfylla grundkrav; ett tydligt krav och grunden för kravet, samt bevisning. Allt måste ju hänga ihop också.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
Blir spännande att höra fortsättningen. Sannolikt kommer du inte att se röken av en stämningsansökning.
 
harry73
Detta blir kostsamt för köparen :)
TS ska inte oroa sig än så länge
 
  • Gilla
jeppe42
  • Laddar…
Darling McFluff SKJB021 skrev:
[länk]
Bra sammanfattning.

Dock tycker jag inte att den riktigt tar upp problemet här. Köparen har upptäckt små sprickor i kaklet. Någon fuktskada tycks det inte vara frågan om, i alla fall inte så vitt någon vet.

Kanske ligger lösningen i den sista meningen: ingen påverkan på priset - inget fel.
 
A Andreas12345 skrev:
Bra sammanfattning.

Dock tycker jag inte att den riktigt tar upp problemet här. Köparen har upptäckt små sprickor i kaklet. Någon fuktskada tycks det inte vara frågan om, i alla fall inte så vitt någon vet.

Kanske ligger lösningen i den sista meningen: ingen påverkan på priset - inget fel.
"Om det inte har förekommit några tydliga felindikationer som fukt eller mögellukt m.m. har säljaren sällan haft framgång med invändningen att köparen åsidosatt sin undersökningsplikt"

Vänd på betydelsen i texten.

I detta fall finns det felindikatorer som köparen borde uppmärksammat därför faller det under köparens undersökningsplikt.
 
Något nytt som har hänt?
 
A Andreas12345 skrev:
Något nytt som har hänt?
Hej
Nej har inte hört något eller sett något brev ännu. Vet inte hur lång tid det brukar ta för tingsrätten att skicka ut brev efter någon skickat in stämningsansökan
 
Jag tror att det går ganska snabbt efter att en stämning verkligen skickats in. Sedan går det långsamt.

Vi får hoppas att säljaren lugnat ned sig.
 
Det vore intressant att höra från en jurist hur tiden räknas i ett sådant här fall.

Köparen har ju två år på sig att reklamera ett köp enligt köplagen. Här kan man ev. hävda att köparen har gjort en reklamation, och borde då anses ha brutit tiden, men hur lång tid kan man ha på sig att faktiskt stämma när man inte är överens? Är det så att säljaren kan andas ut om det inte kommer något mer från köparen inom ex. 6 månader, 2 år , eller längre?
 
V
Varför inte kontakta tingsrätten och höra om det finns något registrerat mål på ditt och köparens personnummer? Sedan kan du begära ut eventuella handlingar enligt offentlighetsprincipen.

Ett svar på om ett mål finns registrerat får man i princip med vändande e-post.
http://domstol.se/Sok/?tab=contact
 
  • Gilla
ådal och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.