MiaSthlm skrev:
Vad säger försäkringsbolagen om man köper ett hus som är renoverat 2004/5 utan byte av golvbrunn från 70-talet och det sedan blir funktskador.!
Känns som det är lättare att du ringer till dem och frågar än att fråga här och du får 100 gissningar till svar... :rolleyes:;)
 
Rör till värmesystem får skarvas i golv, det är tappvatten som inte får skarvas, även om man kanske ska undvika doldaskarvar
 
E
MiaSthlm skrev:
Vad säger försäkringsbolagen om man köper ett hus som är renoverat 2004/5 utan byte av golvbrunn från 70-talet och det sedan blir funktskador.!
Troligtvis så försäkrar dom inte badrummet.
Men ring och kolla.
 
Rör till värmesystem får skarvas i golv, det är tappvatten som inte får skarvas, även om man kanske ska undvika doldaskarvar
Jag hade en röris hemma som sa att man får ha skarvar i golv/vägg om de är svetsade eller pressade. Man får dock inte ha klämringar. Stämmer det?
 
Tappvatten får överhuvudtaget inte skarvas annat än i inspekterbara utrymmen. med diverse regler om skvallerrör från utrymmet osv. Detta att pressade skarvar får finnas är en gammal regel som ändrades till totalförbud för typ 3 år sedan.

Hur det är med svetsade fogar är jag osäker på. Men svetsning förekommer inte i normala installationer. Däremot lödning och lödning räknas som en skarv, som alltså inte får förekomma i dolda utrymmen.
 
hempularen skrev:
Hur det är med svetsade fogar är jag osäker på. Men svetsning förekommer inte i normala installationer. Däremot lödning och lödning räknas som en skarv, som alltså inte får förekomma i dolda utrymmen.
Då är jag glad att mina rör höll för behandlingen som vi utsatte dem för (de fick några smällar av bilningsmaskinen :blushing: )... annars så hade röris svetsad/lödat dem och sedan hade de gjutits in i betongen....
 
Det är väl därför som man gör bedömningen att det är bättre att behålla den gamla golvbrunnen...
 
optimum
magnu skrev:
Det är väl därför som man gör bedömningen att det är bättre att behålla den gamla golvbrunnen...
YES

Minst risk fick bestämma hemma hos mig.

Var även smått orolig för att göra sättningar på bädden under betongplattan där avloppsrören går och att ställa till något med de rören. Kunde blivit ett riktigt problem.

mvh Roland
 
Personligen ser jag ingen vits med att göra allting regelrätt om man ändå struntar i något av det viktigaste, men det får vara upp till var och en.

Har nog bilat upp ex antal hundra brunnar och det har aldrig medfört några problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.