Lantmäteriet är endast involverade om en vägförättning begärts!

Finns tusentals vägföreningar i vårt rike som inte har formell förrättning utan sköter sig själva utan all administration mm som är tvingande vid en formell förrättning.

Är vägen över en viss sträcka (kan just nu inte erinra mig hur långt? 2000m) kan föreningen erhålla bidrag från trafikverket och anses då vara "allmän".
Om det således är en informell förening så styr de själva andelar och kostnader, däremot räcker det att en delägare kräver förrättning för att lantmäteriet skall göra det och då fastställer dom andelstal som i regel regleras utifrån kilometerton (koppling not typ av boende/nyttjande och lämgd av vägen som nytjas).

Något generellt svar på frågan är således svårt att ge... Men jag asfalterade om en väg på 350m 6m bred och det kostade nästan 350000kr (via jobbet) så beroende på hur många medlemmar som finns i föreningen så kan ju 45000 vara OK. Det kan ju varit så att föreningen hade sparat kapital som gjorde att restskulden ledde till att befintliga delägare bara belastades med ytterligare 20000 eller oxå har dom belånat föreningen och då används din insats till amortering?!

För att få ett bättre svar måste du nog kolla om det finns en förrättning och i vilken form föreningen verkar :)
 
Det verkar ju inte bättre än att vägföreningarna gör lite vad de känner för, vissa föreningar klarar sig helt på det kommunala stödet andra som min egen består av en massa lata människor som vill asfaltera om hela tiden, och då räcker det kommunala stödet inte långt.
Vi betala ca 1000kr/år
 
När jag jobbar med bl.a. dom här frågorna så kan jag ju meddela att kommunala bidrag långt ifrån är standard på enskilda vägar... Bidrag till enskilda vägar från kommuner är ett helt klart frivilligt åtagande och inte ett lagkrav, har man således bidrag så skall man vara glad.

Principen är att en enskild väghållare har allt juridiskt ansvar för vägen och dess säkerhet och att den dridtas via medlemsavgift vilken utgår från andelstal (vilka kan vara fastställda av LM eller "godtyckligt" fördelade av föreningen själv).

1000kr/år verkar rätt schysst med tabke på löpande underhåll, anlitade entreprenörer för snöröjning, saltning/sandning mm :)
 
Alla vägföreningar i närheten av våran har kommunala bidrag, men det är kanske inte likadant i hela landet.
Vi är ganska många hushåll i vår förening och vi hade lätt klarat oss helt på bidragsdelen, om man förvaltar pengarna rätt. :)
 
Att köpa in sig på vägen är att retroaktivt betala för anläggningen av vägen. Det blir ju fel om tio anlägger en väg för massor med pengar, året efter kommer en elfte och bara ska glida omkring på vägen andra har bekostat.

Sedan avgifter hit eller dit, beror väl på längd, bredd och skick på vägen.


Vi har noll kronor i årlig avgift men får öppna plånboken rejält när det ska köpas grus.


Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.