Hej alla.

jag och min fru har bestämt oss för att bygga nytt men har redan innan köpekontraktet på den nystyckade tomten är påskrivet stött på lite konstiga avgifter. Ordförande i vår blivande vägförening svara de efter mycket om och men ang avgifter att: Kostnaden ca 45000 är bara för att köpa in er på våra vägar. idag är tomten ansluten till 0,2 andelar. När ni bygger permanentboende krävs tre andelar. Ni får då betala skillnaden mellan 0,2 till 3 andelar. Idag kostar en andel drygt 15000kr. Utöver detta vill han ha en ospecifiserad summa för den fysiska inkopplingen av väg till tomten. Känner någon igen dessa avgifter? Det är speciellt den första avgiften som jag har svårt att förstå då jag inte hittar något bland föreningens nedskrivna avgifter ang detta.

/Peter
 
Vi betalade en startavgift till vägföreningen när vi byggde, tror det var kring 11 000 riksdaler. Trist kostnad såklart.
 
Jag skulle hellre ta den avgiften :)
 
Vi hade ingen fast kostnad. Bara månads avgift på några hundra.
 
Vi har avgiften också. Den är på 6000 per år för permanentboende.
 
Jag har uppfattat det som att det är ganska vanligt att man får "köpa sig in" i en samfällighet.

Men föreningen borde kunna redovisa hur man kommer fram till värdet på andelen. Och ännu viktigare är att det framgår av reglerna från samfällighetens bildande hur andelstal skall sättas.

Det vanligaste i samfällighetsföreningar är, eller var iallafall att andelstalen sattes fast när föreningen bildades. De fastställdes av lantmäteriet. Sedan går det inte att ändra andelstal för en fastighet, eller släppa in en ny fastighet, utan att göra om hela planen, till hög kostnad.

Det finns en möjlighet att skapa en dynamisk andelsplan, där föreningen kan bestämma att ex. en fastighet nu skall anses vara permanentbostad, och då få en högre andel. Men föreningen kan inte på egen hand öka andelen för en fastighet, om inte det är fastställt i beslutet från lantmäteriet att föreningen får göra en sådan ändring.
 
Du bör syna hans kort, men gör det på ett snyggt sätt så du inte sätter framtida grannsämja på spel. Det kanske det inte är värt
 
Skulle vilja påstå att denna vägförening har dålig koll.
Vid avstyckning skall lantmätaren fastställa fastighetens andelstal i vägföreningen som sedan används som grund av utdebitering av årsavgifter. Detta kan inte vägföreningen själv hitta på.

När vägen byggdes så kostade den en del pengar som de fastigheter som var med från början fick bekosta, här är det "gråzon" om en ny fastighet skall vara med och betala anläggningskostnaden, men efter 5 år anses ibland vägen avskriven och nya fastigheter skall endast vara med på underhåll. Detta vet också lantmätaren allt om.

Hur gammal är vägen?

Skillnaden i andelstal mellan permanent och fritidsboende är att fritidshus har 1/3 av ett permanentboende.
 
Hej hempularen.

så det är en bra ide att kolla med lantmäteriet vad som står i beslutet för vägföreningen?

/ Peter.
 
Äger föreningen fastigheten som vägen går över eller vad är det "inköpet" gäller?
Finns nog ganska stora skillnader mellan hur förhållandena är när det gäller vägföreningar men om man ska "köpa in sig" måste det ju finnas nått värde man köper in sig i :confused:
Det borde ju finnas stadgar/dokument från förrättningen som talar om vad som gäller. Får ni till exempel tillbaka pengar om någon mer bygger hus längs vägen? Att permanenthus betalar mer för underhållet av vägen än sommarhus är väl i och för sig inget konstigt men att det ska vara olika "anslutningsavgift" låter fel i mina öron.
 
Hej pbengtsson.

vägen är rätt nyasfalterad. De på börjades förra året och avslutades i början av detta år.

/Peter.
 
peterochåsa skrev:
Hej hempularen.

så det är en bra ide att kolla med lantmäteriet vad som står i beslutet för vägföreningen?

/ Peter.
ja kontakta dem och be att få en kopia på förrättningen, det är en allmän offentlig handling.
 
  • Gilla
orparn
  • Laddar…
Hej orpam.

vi har haft svårt att få reda på vad kostnaden riktigt handlar om mer än att det är en kostnad för att köpa andelar i vägföreningen. Utöver det så heter det att det är krångligt och vi får inget specificerat på papper.

/Peter
 
Hej mexitegel.

då sätter jag det högst upp på att göra listan!
 
hempularen skrev:
Jag har uppfattat det som att det är ganska vanligt att man får "köpa sig in" i en samfällighet.
Nej det är inte vanligt, är vägen äldre så kan man inte kräva detta.

hempularen skrev:
Men föreningen borde kunna redovisa hur man kommer fram till värdet på andelen. Och ännu viktigare är att det framgår av reglerna från samfällighetens bildande hur andelstal skall sättas.
Föreningen kan inte sätta andelstal, det gör lantmäteriet

hempularen skrev:
Det vanligaste i samfällighetsföreningar är, eller var iallafall att andelstalen sattes fast när föreningen bildades. De fastställdes av lantmäteriet. Sedan går det inte att ändra andelstal för en fastighet, eller släppa in en ny fastighet, utan att göra om hela planen, till hög kostnad.
En förening med uppdaterade stadgar kan till begära ändring av andelstal från ex fritid-->permanent, detta kostar föreningen ca 2000SEK, Att släppa in en ny fastighet idag skall lantmäteriet hantera och meddela föreningen fastighetens andelstal, hanteringen debiteras direkt till fastighetsägaren från lantmäteriet.

hempularen skrev:
Det finns en möjlighet att skapa en dynamisk andelsplan, där föreningen kan bestämma att ex. en fastighet nu skall anses vara permanentbostad, och då få en högre andel. Men föreningen kan inte på egen hand öka andelen för en fastighet, om inte det är fastställt i beslutet från lantmäteriet att föreningen får göra en sådan ändring.
Se ovan, man kan ändra från fritid till permanent om man har uppdaterade stadgar. Det finns inget som heter dynamisk andelsplan.

Egentligen är det hela ganska enkelt, ett antal fastigheter delar en väg med olika andelstal, dessa bestäms genom förättning via lantmäteriet. Fastigheter som har andelstal kan ändras upp eller ned av föreningen utan förättning om stadgarna medger och meddelas till lantmäteriet via en blankett + avgift. Nya fastigheter skall lantmäteriet ge ett andelstal och detta bekostas av den nya fastigheten.

Att köpa in sig i vägen gäller bara om den är ny.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.