Om vi nu istället tar den faktiska lösningen på problemet.

Lite beroende på hur kommunen nu har formulerat det här brevet. Men jag skulle nog prova med att svara på brevet med en underhållsplan där ni visar vilka åtgärder ni "redan hade planerat", och där avloppsanläggningen finns inritad som ett planerat underhåll, dvs. byte till minireningsverk (eller vad som nu krävs). Och rita in det om ex. 3 år i planen. Med lite tur köper kommunen er plan, de har bättre saker att göra än att utfärda viteshot.

Så länge det inte utfärdas ett viteskrav så kan ni sedan i princip skjuta på åtgärden tills det känns lämpligt för er. Men ert avlopp är troligen i slutet av sin livslängd, så vänta inte för länge.
 
Fanns det fler budgivare på huset? Isåfall så kanske ni kan trösta er med att dessa troligen hade räknat med att avloppet nått sin tekniska livslängd i sina bud, och att ni därför inte skulle ha fått huset billigare även om ni varit medvetna om problemet.
 
Enk Projektet skrev:
Detta är väl hur lätt som helst att kolla...jag gissar på ett telefon samtal eller ett mail till kommunen.....
Innan man köper ett hus kollar man väl med kommunen iaf om andra saker...tex om ev byggen/vägar/parkeringar osv är planerade i närheten......
Visst det hade vartit jätte lätt att kollasåhär med facit i hand. Men tanken på att bygga vägar här slog mig inte så vi bor ganska så enskillt på landet... Jag kunde ju ringt kommunen och frågat om avloppet var dåligt och ska bytas direkt när jag flyttat in. Jag hade i tanken att det kommer behövas bytas, men inte efter 4månader.

pelpet skrev:
Fanns det fler budgivare på huset? Isåfall så kanske ni kan trösta er med att dessa troligen hade räknat med att avloppet nått sin tekniska livslängd i sina bud, och att ni därför inte skulle ha fått huset billigare även om ni varit medvetna om problemet.
Nej vi köpte huset före den officiella visningen. Vi hade köpt det även om vi visste om att det skulle bytas avlopp. Dock blev vi chockade när det kom efter 4 månader.
 
hempularen skrev:
Om vi nu istället tar den faktiska lösningen på problemet.

Lite beroende på hur kommunen nu har formulerat det här brevet. Men jag skulle nog prova med att svara på brevet med en underhållsplan där ni visar vilka åtgärder ni "redan hade planerat", och där avloppsanläggningen finns inritad som ett planerat underhåll, dvs. byte till minireningsverk (eller vad som nu krävs). Och rita in det om ex. 3 år i planen. Med lite tur köper kommunen er plan, de har bättre saker att göra än att utfärda viteshot.

Så länge det inte utfärdas ett viteskrav så kan ni sedan i princip skjuta på åtgärden tills det känns lämpligt för er. Men ert avlopp är troligen i slutet av sin livslängd, så vänta inte för länge.
Så du menar att vi ska rita upp våran "nya plan" och skriva att vi redan tänkt på detta och har med det i en 3 års planering? Tolkade jag det rätt?
 
Jag fick viteskrav 2månader efter inflyttningen!
Jag visste att det inte var godkänt men trodde inte det skulle gå så fort!
Så det var bara att knalla till banken och be om pengar!:screwy:
 
steelblade skrev:
Så du menar att vi ska rita upp våran "nya plan" och skriva att vi redan tänkt på detta och har med det i en 3 års planering? Tolkade jag det rätt?
Ja det är en möjlighet. Jag skulle prova något i den stilen. Sedan kan man ju fundera över just siffran 3 år. Tanken är att om man visar att det redan är på gång så kanske de inte utfärdar ett vite.

Risken är att de kör en stor mängd fastigheter "automatiskt", dvs om alla 800 nu fått 4 månader på sig att presentera sina planer, så kanske de sedan fläskar på med viteshot per automatik. I så fall spelar det nog ingen roll vad man skriver.

Men om jag tolkat första inlägget rätt så begär de bara en redovisning av planen nu till om 4 månader? Det borde betyda att det värsta som kan hända är att de underkänner 3 eller 5 årsplaner, och kommer med krav om mer skyndsam åtgärd. Det kravet kan man iofs överklaga, så får man ytterligare en frist.
 
Söker du ett tillstånd om att göra om ditt avlopp gäller den i 5år, men du måste har börjat inom två år.
 
Stämmer bra, vi har 4 månader på oss att redovisa en ny lösning. Sedan finns ingen deadline efter det ännu.
Mäklaren har inte ringt idag heller. Men får väl bara bita i det sura äpplet och börja planera det nya :confused:
 
O
Häng inte upp dig på mäklaren.... De finns bara för att bilförsäljare ska verka seriösa :)


Du har fått några konstruktiva idéer här på forumet....
 
Cujo skrev:
Det är vanligt idag att kommunerna kollar avlopp. Trekammarbrunn är väl inte godkänt längre?

En del kommuner har som policy, att alltid kontrollera avloppet, efter en fastighetsförsäljning
Har du en källa på att trekammarbrunnar inte är godkända längre?
Jag tror nämligen på att de är godkända.
Ursäkta för off topic. :)
 
Lagstiftningen säger att det måste finnas en efterföljande rening. Hur detta skall se ut beror på omgivningen.
Trekammarbrunn räcker inte
Utsläpp till vattenområde av avloppsvatten som endast genomgått slamavskiljning utan efterföljande rening är i princip förbjudet. Det är alltså olagligt att bara ha en trekammarbrunn (gäller också en- och tvåkammarbrunn), du måste också ha någon form av efterföljande rening. Vilka krav som ställs på reningen avgörs från fall till fall av kommunens miljönämnd. Vilken typ av efterföljande rening som behövs beror därför på hur det ser ut i just ditt fall.
 
seniorkonsult skrev:
Lagstiftningen säger att det måste finnas en efterföljande rening. Hur detta skall se ut beror på omgivningen.
Trekammarbrunn räcker inte
Utsläpp till vattenområde av avloppsvatten som endast genomgått slamavskiljning utan efterföljande rening är i princip förbjudet. Det är alltså olagligt att bara ha en trekammarbrunn (gäller också en- och tvåkammarbrunn), du måste också ha någon form av efterföljande rening. Vilka krav som ställs på reningen avgörs från fall till fall av kommunens miljönämnd. Vilken typ av efterföljande rening som behövs beror därför på hur det ser ut i just ditt fall.
Men det betyder att det är godkänt med trekammarbrunnar med infiltration/markbädd?
 
Ja, om den anläggningen är godkänd. Alltså inte för gammal eller inte har ett tillstånd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.