Hej!

Jag och min sambo köpte ett nyrenoverat hus i slutet på 2012. Vi fick flytta in 2-Jan 2013.
Huset är från 1982 och lika så är avloppet som består av en 3-kammarbrunn med markbädd.

När vi köpte huset så sa både mäklaren och säljarna att det bara var att flytta in och njuta för "allt var klart".... Nu 4 månader efter att vi flyttat in får vi ett brev från kommunen där dom berättar för oss att i början av 2012 skickades en enkät ut till 850 hushåll i kommunen där man då gjorde en inventering av avloppsanläggningar. Med enkäten skickade dom också en bilaga där det skulle framgå tydligt vad de hade för avsikter med inventeringen (Jag har ej fått denna bilaga av kommunen). Föregående ägaren har skickat in dessa handlingar och, vad jag tror, då vetat om att avloppet är för gammalt och kommer behöva bytas.

Jag har försökt få tag i mäklaren (Gofab) men hon var mamma ledig så väntar på att tala med en ersättare för henne.

Men varken säljaren eller mäklaren har sagt något om detta till oss. vi känner oss totalt lurade. I brevet från kommunen så stod det att vi har 4 månader på oss att redovisa en lösning på en ny avloppsanläggning, som kommer bli minireningsverk + markbädd enl. kommunens höga krav.

Är det verkligen så att vi kommer behöva stå för hela denna kostnad som kommer? Har inte säljaren någon plikt att upplysa oss om att dom gjort en inventering på avloppet?

Mvh Mattias
 
Tyvärr så går troligen säljaren fri här.

Till att börja med så har kommunen så vitt jag förstår inte utfärdat något föreläggande, utan bara startat en inventering. Även OM det funnits ett föreläggande så ligger det i undersökningsplikten att ta reda på sådant från kommunen.

Sedan så är det ju också så att om vi antar att avloppet är sedan 1982 så börjar det nå sin tekniska livslängd, det lever på övertid. Och det innebär att OM säljaren mot all förmodan skulle ha ett ansvar här så får man räkna med ett stort åldersavdrag på en ev. ersättning.
 
Skulle säljaren hävdat att avloppet var åtgärdat så hade det varit en annan femma!
Dock tror jag att säljaren hade gått fri då med för det kräver ju inte många minuters undersökande för att se att ett avlopp är drygt 30år.
 
Håller med. En infiltrationsanläggning har en normal teknisk livslängd på cirka 30 år lite upp och ner beroende på markförhållanden och hur den är utförd. Undersökningsplikten är omfattande men det är även så att säljaren har en upplysningsplikt avseende sånt han känner till, som t ex ev förelägganden (sotare-skorsten) och krav från kommunen. Men varför inte checka med kommunen om det finns krav så får du ju veta det om det är förslag eller bara inventering? Då framkommer väl även vem som äger det ev problemet.
 
hahalj
När vi köpte vårt nuvarande hus förra året var detta det första jag kollade med kommunen innan jag ens lade ett bud eftersom jag visste att avloppet var gammalt och kommunen har startat ett inventeringsprojekt. När de kommer till vår fastighet lär vi få också få byta till minireningsverk och markbädd, det lär inte bli godkänt med 3-kammarbrunn längre då vi bor nära ett skyddat vattendrag. Men inget var på gång under den närmaste 5-årsperioden enligt besked från kommunen.

Sådan info får man ta reda på själv, tror inte alls att man kan sätta dit säljaren för det. Hade ni kollat med kommunen om eventuella nya krav på avloppet så hade ni ju kunnat väga in det i affären innan ni skrev kontraktet.
 
Jag menar att om säljaren hävdat att avloppet var åtgärdat så har denne förfarit svikligt. Och, hur många husköpare får för sig att kolla med kommunen om det kommit nya krav? Det gäller då allt i byggnade. Men, som sagt, en egen avloppslösning sakll man som köpare vara mycket vaksam på vilket ingen mäklare upplyser om.
 
O
Allting har en teoretisk livslängd. en trekammar brunn från -82 är inte direkt ny. Dess teoretiska livslängd börjar närma sig slutklämmen. en brunn från -82 brukar ha vissa svårigheter att uppfylla dagens miljömål, vilket innebär att livslängden kan förkortas ytterligare....
Det ända säljaren har vetat om är inventeringen av avloppen, inte resultatet.
I matchen Säljarens upplysningsplikt VS köparens undersökningsplikt går segern till köparens undersökningsplikt, den väger mycket tyngre än eventuell upplysningsplikt. Ett samtal till kommunen och ni hade fått reda på vad som är på gång. Nånting man alltid borde göra före ett köp för att få reda på planerade saker. Kommunen kanske vill anlägga en stor fabrik på tomten bredvid och göra om den lilla vägen till er fastighet till en motorväg.... sånt kan man få reda på om man kontaktar kommunen innan ett köp... eller naturligtvis avloppets livslängd.
 
Det är vanligt idag att kommunerna kollar avlopp. Trekammarbrunn är väl inte godkänt längre?

En del kommuner har som policy, att alltid kontrollera avloppet, efter en fastighetsförsäljning
 
Antar att funderingen är om detta kan vara ett dolt fel, och svaret är nästan helt säkert nej om inte säljaren gjort någon väldigt tydlig utfästelse angående avloppet.

V/A-systemet ingår i undersökningsplikten och det hade som sagt varit enkelt att kolla upp vad det är för avlopp och att höra vad kommunen anser om det.
 
Yes, så är det.
 
Sånt får man tyvärr kolla upp själv. Och man är som ägare själv skyldig att se till att man har en godkänd avloppsanläggning. Så det är inte så att man har ett bra avlopp bara för att inte kommunen sagt nåt.
 
steelblade skrev:
Jag har försökt få tag i mäklaren (Gofab)
Varför är jag inte förvånad? Gofab är kända för att ljuga och bedra och lockar då också till sig folk som säljarna i det här fallet.
Jag tror heller inte du vinner juridiskt, men moraliskt vinner du om det är till någon tröst...
 
Många snabba svar, tack! :)
Alla verkar ju vara eniga här på forumet att det är undersökningsplikt som gäller. Men om det är så att säljaren har vetat om vad som komma skulle, har han då rätt att inte berätta det för mig?
Väntar fortfarande på svar från Gofab...
 
På den nivån som det verkar vara så skulle jag vilja påstå att säljaren inte har den skyldigheten. Det låter som kommunen påbörjade en inventering. Resultatet av den inventeringen kan rinna ut i sanden, det kan ta 10 - 20 år innan man väljer att gå till verket och kräva bättring. Eller så kan det resultera i omedelbara krav på ändringar.

Säljaren kan inte ha kunnat uppfatta hur "seriös" kommunen var med sin enkät.

OM det vore så att kommunen hade utfärdat ett föreläggande så skulle troligen säljaren varit skyldig att berätta om det. MEN även i det fallet så smäller undersökningsplikten högre.

Jämför med vägprojekt. Det finns massor med planerade vägar i det här landet som varit planerande i både 30 och 50 år, utan att det verkar hända så mycket mer. Bara för att kommunen informerar en fastighetsägare om att man gör en studie som kanske kan resultera i en väg över fastigheten om 5 eller 50 år, så kan inte fastighetsägaren rimligen vara skyldig att ta upp det vid en försäljning.
 
Redigerat:
Detta är väl hur lätt som helst att kolla...jag gissar på ett telefon samtal eller ett mail till kommunen.....
Innan man köper ett hus kollar man väl med kommunen iaf om andra saker...tex om ev byggen/vägar/parkeringar osv är planerade i närheten......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.