Kan naturligtvis vara så som mexitegel skriver. Har bara sett mina egna släp som har haft en insvetsad "bricka". Finns säkert andra lösningar som kanske går att dra framåt.
Men oavsett så är det inte lönt att rikta röret/stången utan köpa en ny.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Ja, ska den ut bakåt vore det utomordentligt korkat att göra som jag föreslog, tur att jag skrev in en reservation 😉
 
  • Gilla
oceanis
  • Laddar…
thomasx skrev:
Ja, ska den ut bakåt vore det utomordentligt korkat att göra som jag föreslog, tur att jag skrev in en reservation 😉
Men om tar i ordentligt kanske röret/axeln rättar ut sig av bara farten :D :D
 
Plockade isär min idag för att byta påskjutsdämparen, och noterar att den dras ut framåt. Insåg också när jag fick ut den, att jag haft isär den tidigare - deja vu :)

Det som dock förvånade mig en hel del mer, var när jag insåg att hela dragkraften förs över från dragstången till kärran, via just påskjutsdämparen, det hade jag inte trott. Det räckte att lossa en enda bult, så kom hela dragstången med påskjutsdämpare ut framåt. :eek:
 
Jag vet inte säkert, men jag gissar att det i första hand är på lite lättare vagnar som dragstången tas ut framåt?

Kollar jag sprängskissen på den Alko som sitter på min 3000kg-vagn så ser den inte ut att kunna lossas framåt.
 
Min gick också framåt.
 
  • Gilla
thomasx
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Jag vet inte säkert, men jag gissar att det i första hand är på lite lättare vagnar som dragstången tas ut framåt?

Kollar jag sprängskissen på den Alko som sitter på min 3000kg-vagn så ser den inte ut att kunna lossas framåt.
Oavsett vilket är jag lite förvånad att det inte finns någon som helst "säkring" på min med tanke på att hela kärran hänger i påskjutsdämparen.
Min kärra är på 1500kg, men med tanke på dess konstruktion skulle jag kunna tro att den kan reggas upp en hel del. (Ja, undantaget det där med att den hänger i påskjutsdämparen då ;) )

Fasiken alltså, med tanke på hur robust allt annat är, så är det skrämmande att alltihopa i "svagaste länken" (?) bara hänger i en liten M8-stång.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
pozz2 skrev:
Min gick också framåt.
Hur fick du loss den till sist?
 
Jajamensan, mycket våld och en vinkelslip. Det va mer jobb att hitta nya delar. Inte ens brenderup hittade rätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.