Har ett Trailergruppen -00 1000 kg i bra skick.
Detta var med om en olycka så att F-bolaget bestämde sig för att lösa in det.
Jag blev då erbjuden 7000 kr i ersättning, vilket jag tycker är alldeles för lågt.

Liknande släp ligger en bra bit över detta på blocket.
Någon som har en åsikt om detta är rimligt eller inte?
Ska jag ta det och vara nöjd eller ska jag ta in en extern värderingsman och riskera att få bekosta det själv med 750kr?
 
Det man blir erbjuden av FB är oftast lågt, tar man en cykel så är det avdrag m.m och det borde vara samma sak här
 
Saken är den att killen på F-bolaget har hittat en annons på ett sålt släp på blocket som låg ute väldigt billigt, så han har ignorerat alla andra annonser och bara utgått från denna annons
 
Då tar du ett par annonser som du tycker är representativa och skickar till killen på F-bolaget.
 
Precis vad jag gjorde, och han kontrade med det billigaste släpet på blocket som dessutom är sålt.
Fick beskedet att det är det som gäller, om jag inte vill överklaga och riskera att förlora ytterligare 750 kr
 
Som motpol kan man ju säga att dom som ligger kvar på Blocket är ju inte sålda = för högt pris.
Alltid svårt med prissättning då säljare ofta övervärderar och köpare ( i detta fall fb) vill betala så lite som möjligt.
Hade jag vert i din sits och känt mig säker på värdet hade jag tagit in oberoende värdering.
 
Visst är det så. Men att värdera hela marknaden efter vad en säljare begär för ett liknande släp känns orimligt.
På många typer av släp är det säljarens marknad, på många andra köparens.

Jag kan ta in en värderingsman men om han värderar det till samma eller under så får jag betala 750 kronor för värderingsman vilket motsvarar strax över 10% av min ersättning.
Därför vill jag höra andras åsikt innan jag gör det.
 
Det låter onekligen lågt. Jag skulle säga att de flesta annonseras för ca 12-15000 kr. Säljs troligtvis för 1-2000 kr mindre. Du borde därmed i alla fall få ca 10000 kr i ersättning. 7000 kr låter mer rimligt om du vill ha kontanter istället för ett annat släp.
 
Jag har inte fått välja att få ett nytt släp, bara pengar.
Så du menar att jag kan begära att dom fixar fram ett nytt släp istället?
 
Det är ju bara att nöta på, be försäkringsbolaget visa vilket likvärdigt släp du kan köpa för 7000kr. Du ska ju kunna köpa en likvärdig pryl för pengarna, eller? Det går ju då inte att hänvisa till ett sålt släp.
 
pozz2 skrev:
Jag har inte fått välja att få ett nytt släp, bara pengar.
Så du menar att jag kan begära att dom fixar fram ett nytt släp istället?
Man brukar få välja mellan pengar eller pengar till likvärdig produkt. Du bör därmed kunna visa en annons på ett likvärdigt släp, och få pengar till det, alternativt att de betalar direkt. Rutinerna skiljer sig säkert mellan olika försäkringsbolag. Men så har det fungerat vid de två tillfällen jag varit med om.
 
Hur ser den skadade kärran ut, går den rädda, eller plocka delar från? Du kan ju erbjuda dig att ta hand om den gamla tillsammans med en sjysst slant.
 
Mikael_L
Be skadehandläggaren köpa ett begagnat släp i liknande skick åt dig och att han sen meddelar var du kan hämta släpet. Glöm inte att nämna att du sen givetvis ska ha milersättning och pengar för förlorad arbetstid om släpet är längre bort än max en timme bort.
 
Då jag körde in i en parkerad bil och råkade träffa den i en olämplig vinkel så skadan på den påkörda bilen blev stor erbjöd försäkringsbolaget ägaren till den påkörda bilen 600 euro och så skulle bolaget ta bilen.

Då jag hotade försäkringsbolaget med att flytta mina försäkringar till ett annat bolag och skriva en insändare i lokaltidningen om min trafikförsäkring inte täcker den skada jag har förorsakat så att jag måste betala resten själv då värderades den påkörda bilen plötsligt upp och han fick 800 euro och så fick han dessutom behålla det som var kvar av bilen och göra vad han ville med den.
Både jag och ägaren till den påkörda bilen bedömde att 800 euro plus skrotvärdet var en skälig värdering......och den goda sämjan två bybor emellan var räddad!

Det här visar tydligt hur försäkringsbolagen försöker köra över folk och betala långt under värdet.
Stå på dig!
 
Det är inte så att utbetalningen blir 7000 efter att självrisken är dragen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.