Jaha, då var Kråkslottet inköpt, (ett lite lyxigare namn än originalnamnet 'Kråkebacka') , en liten stuga på ca 450 kvadrat som tidigare varit en gammal folkskola och byggd 1898.

Renoveringsplaner, joo, det finns för hela huset (förutom brevlådan som är i bra skick), resten måste få sig en rejäl översyn.
Högsta prio blir att göra en personlig operation för att flytta bort tummen från mitten av handen, men det lär väl ge sig efter ett antal misslyckaden, sedan så får var sak ta sin tid.

Första projektet blir att fixa till WC (rum 206) som har upprivet golv (tidigare ägare misstänkte läckage, men det vara bara lite läck mellan handfat/avlopp, ingen skada på trossbotten (förutom ett söderrivet tak i köket (rum 109) för att kolla läckaget underifrån.
Här skall det även försöka fås in en dush eller duschkabin för att slippa gå ner i källaren för tvagning (det kommer nog en tråd om detta längre fram då jag inte vet riktigt hur det skall planeras då det finns snedtak å elände, måste dock mäta innan jag ber om råd)

vad som sedan följer får framtiden utvisa, skicket är relativt dåligt på allt (stomme/tak är bra , men det finns inte en enda hel tapet eller golv, - fast vi har heller inte så stora krav på att det skall vara 100% rakt/nytt/modernt).

Vi har (preliminärt) kommit så långt att vi bestämt sovrum (204), vardagsrum (201), whiskey/cigarr-rum (203) som givetvis får någon typ av lönndörr (tips?), walkin-closet (205) samt 'man-cave' (103) , i denna gamla gymnastiksal kommer det spåra ur totalt - ca 80kvadrat med scen för musik, bardisk, luftgevärsskytte,pingis,biljard , kanske en flygel och en uppstoppad gnu, vi får se vad framtiden ger (samlandet av neonskyltar,bardiskar och konstiga uppstoppade djur har redan börjat).

jag funderar även på att bygga en gästlägenhet/airbnb (ingång 105, hall 104, matbord 210, litet kök i 211 (finns redan diskbänk där, så det behövs bara kokplatta och kyl) samt bygga två sovrum + lounge i rum 212.
dock saknas det dusch till detta område, och då (antar jag) att det smartaste är att hitta en lösning där man gör två dusch/wc i rum 104, en som går mot 103/mancave (samt en ny dörr mot 111 så man får wc på bottenvåningen accessbar från mancave och köket, samt en som är till för extralägenheten, på så vis blir det ett helt fristående område, med egen ingång och utan access till resten av bostaden. det lär säkert komma frågor om design på detta också när det väl är dags..

tja, någon gång i framtiden vill vi ju givetvis ha ett litet spa någonstans, ett bubbelbad hoppas vi skall komma innan nästa vinter, vet dock inte riktigt vart det skulle passa..

så, som ni förstår så kommer vi terrorisera er med dumma frågor här på forumet, och jag hoppas att ni har förståelse för oss..

hur skulle ni möblera/planera/bygga/modifiera/rasera/sanera med utgångspunkt av dessa ritningar?

Budget: - nä, inte alls, vi får ta det som det kommer, annars blir man bara stressad.



overplan.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


bottenplan.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


kallare.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Min första dumma fråga är vad de svartvita pilarna med A och B betyder på ritningen? Först trodde jag det var någon typ av nödutgång, men dom går ju rakt genom grunden ;)
 
Vilket drömprojekt! Att du benämner huset som liten stuga sätter verkligen nivån för standarden. Detta måste bli lyxigt och flådigt!

Pilarna är sektionspilar som visar var snittet för sektionsritningarna är taget - Det finns alltså (/har funnits) ritningar som visar huset i genomskärning. Pilarna visar var genomskärningen är gjord.
 
jaha, är det så enkelt, jag har mycket äldre ritningar i genomskärning (från sidan), skall försöka scanna dem (de är lite större än min scanner) och få dem digitala också.

ja, visst är det ett drömprojekt, det gäller bara att hålla hårt i tyglarna så det inte slutar med hundratals oavslutade projekt. och så detdär med tålamod som aldrig varit min starka sida..
 
Det är det som är det svåra med hus - Gör jag det nu så måste jag göra det där, den påverkar den som resulterar i det. Måste vara lite systematisk och planera efter vad som är viktigast.

För att dra en parallell mot mitt eget hus så var sovrum, v-rum och kök prio ett. Kontor prio 2, när sommaren kom så utsida, dränering, fasad, altan osv.
Har fortfarande tillfälliga lösningar som gjorts för att korrigeras när nästa rum kommer, tex vatten till toaletten uppe där det hänger 10tals meter slang i taket nere som skall kopplas in på nytt så snart tvättstugan är klar så allt från badrummet kan flyttas dit så golvet i badrummet kan bilas ut... Tja, du fattar vinken.

Det skadar helt enkelt inte med en plan och tyvärr vill man ju gärna bo in sig ett tag för att förstå hur man verkligen vill ha det hela.
 
jo, rådet att 'bo in sig' återkommer, och det är det vi tänker göra. (eller, redan håller på med, två campingstolar och en platta bärs flyttades runt tills vi hittade en favoritplats ;) , sedan är en toalett utan golv ett självklart förstaprojekt.

och på allt detta så kommer det småsaker ivägen , att lära sig fjärrvärmens alla vred,inställningar och kranar har tagit mycket tid, och så ett läckande element som uppdagade sig innan jag ens hunnit ta dit verktygen ( en sen lördagskväll -med kapsylöppnare och plåsterpaket som enda verktyg). men, det blev ännu ett kapitel till memoarerna.

Livet är lite enklare i en lägenhet med en tiondels så stor yta, men inte alls lika lärorikt ;)
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Spännande projekt! Gillar stora hus. Bilder!
 
  • Gilla
FG
  • Laddar…
Oh så läckert! Jag gillar dina/era visioner. Den där man-caven låter hysteriskt underbar!
 
mkling skrev:
jo, rådet att 'bo in sig' återkommer, och det är det vi tänker göra. (eller, redan håller på med, två campingstolar och en platta bärs flyttades runt tills vi hittade en favoritplats ;) , sedan är en toalett utan golv ett självklart förstaprojekt.
Känner igen det där - Ganska ofta jag står med en pilsner i handen och tänker och planerar för framtiden.... Se bara till att dela med dig av bilder och information - Mycket kunskap här på BH om du känner dig osäker, har själv fått hjälp otaliga gånger.
 
Coolt! Ser fram emot massor med bilder (glöm inte bildtexten).
 
Ska bli intressant att följa - lycka till och lägg gärna in mycket bilder!
 
Perfekt hus för B&B på sommaren så får ni in lite till byggkassan :) Har ni lagt nån budget?
 
Vi har ingen spikad budget, vi tar det lite som det kommer och gör det vi känner för. Just nu så ligger det lite budget på att fixa en släpkärra (bara möbler till huset tar sina kubik, blockets skänkesannonser dammsugs). Sedan så får toalettrenoveringen ta sin del. Det finns en 'kriskassa', men den hoppas vi skall förbli orörd, och lönen får stå för resten av kostnaderna. (första veckan i månaden blir det renovering, sedan blir det tysk fulöl och nudlar ätandes direkt på täckpappen resten av Månaden).

Men det är inget dåligt leverne, man kan ha det Fan så sämre.
 
Ojoj, hoppas ni orkar ro detta i land. Gigantiskt projekt. Är ni med eller utan barn?
 
Bilder!!!! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.