MrJay MrJay skrev:
Alltså, har du en router med inbyggt Wi-Fi som inte är centralt positionerad i bostaden kommer du ha svårt att få en vettig trådlös signal utan dedikerade accesspunkter som är kopplade till routern via ethernet, homeplug eller annan teknik. Annat alternativ som så många säger är mesh, det är dock obrukbart om du har tjocka väggar med armering. Visst, byter du till Wi-Fi 6 (802.11ax) router kan det såklart förbättra då det är ganska stort teknikskifte från föregående generation till nuvarande men för att kunna nyttja det till fullo måste dina övriga enheter stödja Wi-Fi 6. Dessutom snackar vi över 3kkr i kostnad för en vettig Wi-Fi 6 router om du är priskänslig.
Min ax gick på 1200:-....
 
Min GT-Ax11000 gick på 3.900 och AX-86U gick på 2.290 på BF rea, men typ värt med tanke på den sjukt bra prestanda, och tjejen låter mig inte dra koppar (kanske kan jag få göra det sen när vi renoverar ) och nej övriga enheter måste inte stödja wifi 6, visst de går fortare om de gör det men iom jag har 900mbit bakplan så kan jag ha mycket på slavnoden och de enheterna kan blåsa på med sin resp maxfart, sen är det ju såklart smart låsa snabbar enheter mot 5ghz nät och låta legacy prylar gå på 2.4 , mimo till trots segar ändå gamla enheter ner så bättre de får vara på 2.4 ghz radion,

Visst går säkert inte så stora avstånd, men mellan våningar (betong) går fint för mig, man kan sen även slänga på fler noder och även låta de gå node-node-master dvs med två hopp, men inte testat det och misstänker de lär sega ner en hel del om man ger sig ut på den lösningen
 
Rt-ax55 är den vi kör. Placerad mitt i huset, kör TV och gaming på 5GHz, övrigt på 2.4. Funkat klockrent jämfört med Mesh-nätet vi hade tidigare.
 
När jag slängt ut min lilla wififörstärkare så är allt löst.
Nu sitter jag i andra änden av huset på nedervåningen och fick följande när jag kör mot routern.
Skärmbild av hastighetstest visar nedladdning på 83,73 Mbit/s och uppladdning på 61,44 Mbit/s.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Finns det ännu bättre trådlösa nätverkskort till min stationära dator?
Detta är kortet jag har idag:
Trådlöst nätverkskort TP-Link TL-WN881ND N300 med två antenner på produktinformationsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hade detta nätverkskort gett bättre klös?
Asus PCE-AC88 trådlöst nätverkskort med fyra antenner och separata komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta är routern jag har. Den har nån funktion att fungera på 2,4ghz och 5ghz. Vad är skillnaden o vad ska jag köra på?
Trådlös ASUS-router med tre antenner och utmärkelsen ELITE 2013 och reddot award 2012.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Två eller tre antenner borde vara lagom för att passa din router med 3 antenner. Tre antenner på wifi-routern borde innebära att den är ganska bra, även om det inte är ett prestanda eller kvalitetsmått i sig.

Ditt gamla N300 nätverkskort (max 300Gbit/s) ger inte alls rättvisa för din router som nog klarar 450Mbit/s på 2.4Ghaz och 1300Mbit/s på 5GHz.

På ditt långa avstånd är det nog bara 2.4Ghz som fungerar.
5GHz når inte fram men skulle varit snabbare om det inte varit för många väggar emellan. Eller så funkar det riktigt kass om du råkar ansluta till det av ”misstag”.

Asus brukar namnge nätverksnamnet med ett extra _5G för det snabbare 5G bandet.
Vad heter dina wifi-nät och vilket kör du på?

Du kunde skaffa ett PCE-AX58BT med 2 externa antenner och 1m kabel. Kan du flytta runt lite och flytta upp antennerna en bit kanske du nog komma upp lite i hastighet. För att passa din router finns det bättre kort, men detta har Wi-Fi 6, AX, med 574Mbit/s på 2.4Ghz bandet. :p
Svartvit lista på olika Wi-Fi standarder och deras maxhastigheter i Mbps.
Byter du router till tex Rt-ax58 ovan så kan du komma upp i 574Mbit/s på bandet med lång räckvidd. I praktiken kanske enbet över 100, kanske 150Mbit/s.

Eller så flyttar du din wifi-router närmre datorn :rolleyes: (Ok, ingen praktiskt bra idé)

Det finns massor av alternativ...

Är det en RT-AC66U eller RT-AC66U B1 du har?
 
R Rolle85 skrev:
Finns det ännu bättre trådlösa nätverkskort till min stationära dator?
Detta är kortet jag har idag:
[bild]
Hade detta nätverkskort gett bättre klös?
[bild]

Detta är routern jag har. Den har nån funktion att fungera på 2,4ghz och 5ghz. Vad är skillnaden o vad ska jag köra på?
[bild]
5ghz är mycket snabbare men har kortare räckvidd. Börja med att ansluta till 5ghz nätet :)

300mbit är rätt dåligt för ett nätverkskort ja, det skulle också hjälpa med ett snabbare.
 
D
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
nu när jag slängt ut wififörstärkaren så nu funkar allt kanon!
Tack alla
 
  • Gilla
MrDizzy och 3 till
  • Laddar…
@
R Rolle85 skrev:
Ja men så fult med kabel
Finns lösning där du använder elnätet i huset för att skicka internet signalen. Nu är det rätt många är sedan jag använde det. Men redan då fungerade det perfekt och med hög hastighet. Med dagens mått vet jag dock inte hur de står sig hastighet mässigt...
R Rolle85 skrev:
Har ett tvåvåningshus. Har en wififörstärkare på nedervåning från tplink, kostade 300kr.
Finns det kraftigare, isåfall vad ska man ha?
Mvh
Inga fula kablar + trådlöst mesh nätverk(y) https://www.dustinhome.se/product/5...etoj5cB_M7-pZFooVxwR6BcIbNwpePt0aAg0ZEALw_wcB
 
300mbit är rätt dåligt för ett nätverkskort ja skrev:
300 millibit är rent ut sagt urkass.........
 
Tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.