smurfen72, hur fäster man den enklast i taket då? Helst utan att tillverka specialbeslag :)

Anledningen att vi inte får borra är att fastighetsägaren är rädd att vi borrar av armeringen och därmed försvagar (förstör!?) balkens bärförmåga.
 
Det är mycket armering i nederkant borrar man en bot upp är det mindre och man märker om man kommer in i armering och då kan man flytta en bit. Vill du fästa i taket vänd plattan mot taket och borra fast hamnar stången för lågt korta av mellan stagen så stången hamnar rätt.
 
Smurfen72, tyvärr kan man inte vända plattan mot taket eftersom funktionen på utrustningen då förändras - då blir det inte längre en "horisontell stege" där man kan förflytta sig mellan stegpinnarna :(
 
Ett löst ställ i limträ? Som en riktigt stor herrbetjänt. Bara medarna gå ut en liten bit bakåt och rejält framåt så blir den stabil.
 
Tycker att det blivit ett annat läge nu.

Eftersom du får borra i taket, och jag fattar det som att taket är solid betong skulle jag säga att en enkel konstruktion av vanliga reglar som bultas i taket löser ditt problem på ett bättre och mer förutsägbart sätt.
Något som en snickare eller normalhändig ickesnickare snabbt kan knåpa ihop.

Sen bara min erfarenhet av att borra och hamna i armering, en sån strid vinner inte borren utan armeringen. Jag har haft betongborr som vart alldeles platta i änden. Men din fastighetsägare kanske ändå inte vill och då är det bara att acceptera.
 
zachris skrev:
Smurfen72, tyvärr kan man inte vända plattan mot taket eftersom funktionen på utrustningen då förändras - då blir det inte längre en "horisontell stege" där man kan förflytta sig mellan stegpinnarna :(
I så fall skulle jag gjort en kraftig vinkel att bulta i taket samt mot plattan på din konstruktion vilken smed som helst fixar en sån på 30 min eller så.
 
Det här är förmodligen marknadens bästa tving utan undantag. Har själv testat att skruva på dom med en mätare och minns inte hur mycket vi kom upp i men om vi säger som så att man kan ta i så mycket att man näst intill gör på sig.
Bessey bleknar till och med tynar bort i jämförelse.
Tyvärr är den lite för klumpig som en snickartving. Men med tanke på den tvingens konstruktion och kvalitet. Så skall jag köpa några av deras snickartvingar för att se om dom är så bra som det sägs.http://hyvlar.se/limknektar/skruvtving_maxiF
 
Vilken bessey jämförde du då med? De du länkar till specas ju till 9000N, de bessey som länkats till tidigare i tråden specas till 35000N. Vet att bessey dessutom har ännu kraftigare än så.
 
pär h skrev:
Det här är förmodligen marknadens bästa tving utan undantag. Har själv testat att skruva på dom med en mätare och minns inte hur mycket vi kom upp i men om vi säger som så att man kan ta i så mycket att man näst intill gör på sig.
Bessey bleknar till och med tynar bort i jämförelse.
Tyvärr är den lite för klumpig som en snickartving. Men med tanke på den tvingens konstruktion och kvalitet. Så skall jag köpa några av deras snickartvingar för att se om dom är så bra som det sägs.[länk]
Bahh! :thumbdown:

En riktig tving ska vara handsmidd i mithril, helst över drakeld, men för hobbyanvändning kan vulkanvärme duga.
 
Redigerat:
  • Gilla
zachris
  • Laddar…
Att köpa riktiga tvingar kostar nog mera än att låta tillverka en hållare.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Ingen har hittils nämnt den stöddigaste tvingtypen, den som på engelska kallas C-clamp.
På svenska vet jag inte om den har ett eget namn eller om den går under "skruvtving".
https://www.google.se/search?q=c-cl...ved=0ahUKEwj2qNv64t_QAhWDVxoKHfm8Bz0Q_AUIBigB

Typen av tving lämpar sig bättre för semipermanent placering då den är mindre känslig för vibrationer.
Förr fanns den i alla metallverkstäder, nu vet jag inte var man bäst handlar.
 
Skulle nog vilja påstå att en kraftig tving från tex Bessey är rejälare C clamp blir vek på grunt av så lång gänga som gärna vill vika sig. Men inget av alternativen är nog ekonomiskt bra en riktig tving ligger närmare 1000 kr.
 
Det enklaste är att skruva och fästa i taket. Nån form av custom-fäste lär behöva tillverkas såklart.

Hade man inte fått skruva i taket heller så hade jag övervägt en stållösning som går runt balken som ett liggande C och undertill satt en fot med en del gängad stång som spjärnat mot golvet så kan man spänna åt (spjärna mellan golv/balk) när man känner att ställningen glappar runt balken. Då finns det någon form av icke-kritisk varningssignal att det har lossnat utan att det kan trilla ner (iom liggande C:et runt balken så kan den inte tippa i nån riktning vid mindre glapp).
Går säkert att göra i trä också om man nu vill det...

Men tveklöst snabbast är att svetsa ihop lite fyrkantsprofil i en hållare av lagom dimension, bulta i taket med lämplig infästning och sen är det bara att köra.
 
  • Gilla
zachris
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.