7 573 läst · 45 svar
8k läst
45 svar
Kraftig ökning av inbrott i hantverkares bilar
Det går ju att föbättra låsningen till skåputrymmet ganska enkelt. Har sett många hantverkarbilar som har monterat hänglås upptill och nertill på dörrarna. Om man har fönster i skåputrymmet så kan man sätta säkerhetsfilm och galler. Små enkla saker som gör det lite jobbigare för tjuvarna.
Jag vet många som har en pirra med elverktygen på och dom jag känner i branchen vet vad dom ska göra hos kunden innan dom åker dit.L lordi skrev:[
Hur tycker du att man ska lösa det då? Ska man åka ut till kunden först och kolla vilka verktyg man behöver, och sedan åka till något förråd och hämta dem? Och att senare på kvällen, åka och låsa in dem igen. Den här tiden kommer ju på fakturan till kunden sedan. Det är ju inte bara två skruvmejslar och en skiftnyckel man behöver ha med.
Vi är många som utgår hemifrån och det är en hel del som har ett stort distrikt att jobba över.
På byggarbetsplatser har man börjat med att ställa in kraftiga vapenskåp i containrarna, där man kan låsa in de mest åtråvärda verktygen. Det kanske får bli så att man får köpa lite större bilar och ställa in vapenskåp där bak. Detta tills biltillverkarna har börjat tillverka bilar som inte går att ta sig in i med en skruvmejsel.
Men största problemet är att inte ställa upp fordonet på ett sådant ställe där det är lätt att göra inbrott i bilen.
Själv har jag så bra att jag kan ställa bilen utmed en garagevägg med ett plank bakom, trycker bilen så nära det bara går så man inte kommer åt dörrarna, och har automat, så rattlåset måste brytas upp för att få ur växeln och rulla bilen. Dessutom har grannen sitt sovrumsfönster 3 meter bakom planket.
Värre är det när man ligger ute och jobbar, hotell parkeringar är sällan bra.
Värre är det när man ligger ute och jobbar, hotell parkeringar är sällan bra.
Alla lås går ju att bryta upp om man vill. Det tar lite längre tid för tjuven men inte är det något som stoppar om dom bestämt sig för att dom vill in. En bättre bultsax eller en batteridriven vinkelslip så är dom inne ganska snabbt ändå. Ju mer antistöldanordningar det dyker upp desto mera sätt att ta sig igenom dom hittas det på. Men för varje extra steg tjuven måste göra så tar det lite längre tid. Och risken att bli upptäckt ökar lite.
Synd, naturligtvis.
Dock föga förvånande.
Såg på Facebook häromdagen om en kille som skrev i en grupp i ”stad” jag bor i. Stad strax utanför Gbg.
Han sökte vittnen såklart, och av inlägget att döma bodde han relativt centralt i vår stad. Bilen ställd på större parkering, nära lägenheter förvisso, men där noll och åter noll personer rör sig en normal vardagsnatt.
Måste varit som att stjäla godis från ett barn.
Larm?!
Ett bra och högt larm på samtliga dörrar/fönster?
Ställa bilen mer lämpligt alt tömma de mest dyra verktygen från bilen? Ett par tre verktyg av dyrare modell kan handla om många tusenlappar.
Att ställa hantverkarbilen ”olämpligt” som vilken idiot som helst förstår är som att be om problem idag, precis alldeles oavsett vad man tycker om det. (Ja jag tycker också det är skit!)
Men man kan inte lämna bilen vid kyrkogården med minsta pinal sedan 15 år tillbaka.
Tror man då man ska kunna lämna hantverkarbilen obevakad med verktyg för jättebelopp?!
Dock föga förvånande.
Såg på Facebook häromdagen om en kille som skrev i en grupp i ”stad” jag bor i. Stad strax utanför Gbg.
Han sökte vittnen såklart, och av inlägget att döma bodde han relativt centralt i vår stad. Bilen ställd på större parkering, nära lägenheter förvisso, men där noll och åter noll personer rör sig en normal vardagsnatt.
Måste varit som att stjäla godis från ett barn.
Larm?!
Ett bra och högt larm på samtliga dörrar/fönster?
Ställa bilen mer lämpligt alt tömma de mest dyra verktygen från bilen? Ett par tre verktyg av dyrare modell kan handla om många tusenlappar.
Att ställa hantverkarbilen ”olämpligt” som vilken idiot som helst förstår är som att be om problem idag, precis alldeles oavsett vad man tycker om det. (Ja jag tycker också det är skit!)
Men man kan inte lämna bilen vid kyrkogården med minsta pinal sedan 15 år tillbaka.
Tror man då man ska kunna lämna hantverkarbilen obevakad med verktyg för jättebelopp?!
Redigerat:
Vad skönt att veta vad som händer hos kunderna i förväg.T twoody skrev:
En vanlig dag för mig kan handla om allt mellan himmel och jord känns det som. Det är inte helt ovanligt att jag är på 4-5 olika ställen under en arbetsdag.
Så gott som inga jobb är planerade nu när det börjat bli kallt.
Hade besök av tjuvar i firmabilen för kanske 2år sedan. Men vilka nötter! Dom snodde iofs hyffsat dyra men totalt värdelösa chimsplåtar och en bacho verktygslåda för typ 1500kr
Men dom missade svets, rondell, 10 000kr speedglas och fixturlaser för löjligt mycket pengar. Och så stor är inte en ranger att man "missar" det.
Men vi är iaf hyffsat förskonade från dessa typer av tjuvar eller så är mek/svets branschen inte lika drabbad.
Men dom missade svets, rondell, 10 000kr speedglas och fixturlaser för löjligt mycket pengar. Och så stor är inte en ranger att man "missar" det.
Men vi är iaf hyffsat förskonade från dessa typer av tjuvar eller så är mek/svets branschen inte lika drabbad.
Det räcker väl med att lista ut hur många som är i behov eller önskar en skruvdragare, gersåg eller fräs mot hur många som behöver en svets, för att förstå vilka som är mest drabbade.L Lutte skrev:Hade besök av tjuvar i firmabilen för kanske 2år sedan. Men vilka nötter! Dom snodde iofs hyffsat dyra men totalt värdelösa chimsplåtar och en bacho verktygslåda för typ 1500kr
Lite lättare att sälja de första alternativen.
Til och med tjuvarna visste uppenbarligen inte värdena och tog fel prylar. Förmodligen det de trodde de kunde omsätta snabbast.