Inte om firman betalar (minst) enligt avtal. SEF har inga krav på att företag ska ha yrkesutbildat eller fackanslutet folk, dock bevakar dom lönedumpning, arbetsmiljö, säkerhetsfrågor osv.
Men c:a betyder ungefär Glufsglufs ;)
 
Redigerat:
Under min utbildningstid så hade vi ett par besök av företrädare för SEF, det var mycket hårda ord och propaganda, och det skrämde garanterat bort fler än vad det uppmuntrade till medlemskap, det kändes lite som facken i amerikanska gangsterfilmer..
 
Som i all verksamhet finns personer som hamnar på fel plats och som har fel uppgifter, tyvärr är det ofta fel personer som tar på sig uppdrag som dom inte är lämpade för. Det ser vi inte bara inom facken utan i allt ideellt arbete. Dom tycks bli, lätt berusade av den makt dom tror sig ha fått.
 
Det stod inget om att spotlights kunde orsaka brand?
 
För att fatta mig kort, en säljare på en grossist berättade att han, efter mycket om och men, hade sålt spottar till en privatperson som inte hade plats med pottor, men ändå skulle ha 50W-spottar i sin kåk som han hade rustat i 10 år.
Några veckor senare läste han i tidningen att kåken hade brunnit ner. Vi vet inte, men man kan ju anta att det berodde på spottarna som satt direkt i isloeringen.

//Patrik
 
elmont skrev:
Men c:a betyder ungefär Glufsglufs
Ja det är så sant men i min värld så ryms inte hela 15 cm i felmarginalen på ett ungefär :)
 
Ja, ja tänkte att det kanske är en orsak till ökade bränder. De blir ju helvetiskt varma. Och ändå så populära.
 
Tyvärr Glufsen, men jag måste nog ställa mig på elmonts sida. Ca 60 cm. :)

//P
 
Med tanke på vad som visas i undersökningen så måste vi nog förbjuda spisar i hemmiljö för att reducera elbränderna.

Är det inte så att lagen föreskriver att en elinstallation ska utföras av en kabeltattare som är anställd av en behörig installatör.
Dock är det nog så att denne kabeltattare är ganska oinformerad om det som gäller elinstallationer så resultatet av hans vedermödor visar sig nog när installationen ansluts till nätet.
Som anläggningsägare är jag dock skyldig att ha min anläggning i föreskriftsenligt skick. Så när strömmen slås på är det på mitt ansvar och inte på den obehöriga kabeltattarens.
Så hur ska man lösa detta när elinstallationsstandarden kostar multum och vi är skyldiga att vara uppdaterade?
 
Redigerat:
Mikael_L
jaspen skrev:
Är det inte så att lagen föreskriver att en elinstallation ska utföras av en kabeltattare som är anställd av en behörig installatör.
Dock är det nog så att denne kabeltattare är ganska oinformerad om det som gäller elinstallationer så resultatet av hans vedermödor visar sig nog när installationen ansluts till nätet.
Som anläggningsägare är jag dock skyldig att ha min anläggning i föreskriftsenligt skick. Så när strömmen slås på är det på mitt ansvar och inte på den obehöriga kabeltattarens.
Så hur ska man lösa detta när elinstallationsstandarden kostar multum och vi är skyldiga att vara uppdaterade?
På sätt och vis har du rätt.
Ser man på det i enlighet med lagstiftningstexter är det ju ungefär så (fast den behöriga får ju faktiskt dra och koppla han med, men driver han en större firma så brukar h*n vara ganska få timmar om året ute i verkligheten).

Men verkligheten är det dock lite bättre. Har man som fastighetsägare inte grovt brustit i skötseln av elanläggningen så ska man normalt klara sig från att bli dömd eller likn. om det skulle hända något.
Och på något vis faller ansvar för nyligt utförda tokigheter på den som utförde detta, dvs en firma eller en hempulare. Nu kan det vara svårt att leda i bevis vem som gjort vad, så det blir kanske ganska sällan som något krav reses mot någon part, vad vet jag.

Och den som innehar behörigheten på firman har väl dessutom något slags ansvar för de arbetsuppgifter h*n delegerat, men även denna funktion är i verkligheten lite svag och leder ganska sällan till åtgärder. Kanske för att det rätt sällan händer tillbud, vad vet jag ...


Men hur som helst är hela konstruktionen runt behörigheter och ansvar väldigt luddig och svår att förstå. Och det är en blandning av lagar, praxis och branschstandarder. Så en upprensning i "träsket" vore verkligen bra.

edit:
Elsäkerhetsverket verkar ju rätt klarsynta själva över bristerna och har initierat en förändring av systemet.
Du har kanske redan läst denna, men här beskrivs rätt många av problemen och inkonsekvenserna av dagens system.
http://www.elsakerhetsverket.se/Glo...miss3dec/Remisselinstallatörerslutversion.pdf

Heder åt elsäk som kan titta på sin egen verksamhet med så pass öppna ögon.
 
Redigerat:
Mikael_L skrev:
Ja definitioner ja, en av de vanliga svårigheterna inom juridiken.
Vi kommer troligen aldrig få se ett sådant ärende dras till domstol heller, åtminstone inte om ingen dött. Så prejudikat lär aldrig uppstå heller.



d^_^b

Fast jag noterade att frågan gällde om det fanns något hempulat, inte om man själv hempulat. :cool:
Ja det finns ju som bekant behöriga elektriker som man kan låta göra jobbet!;)
 
Rrrrr skrev:
Ja visst.. Finns säkert arbetsuppgifter på NASA som jag skulle klara av. Inte gör det mig till raketforskare för det.
Haha. :D
 
Patrik_Hed skrev:
Tyvärr Glufsen, men jag måste nog ställa mig på elmonts sida. Ca 60 cm. :)

//P
Då får du ta och damma av något och läsa (om det inte kommit en ändring de senaste åren) för 75 cm för rör (det blir i genomsnitt 4 klammer på ett vp-rör) är och har det varit så länge jag kan minnas. Har även sett besiktningsprotokoll med just den uppgiften medskriven då besiktningsman tyckt att klammeravståndet var för långt. :p
 
Jaha, handlade det om rör... jag trodde det var slang som menade. Gäller det rör så har inte jag något direkt mått jag kör efter. 23 cm om det är VP10. ;)

//Patrik
 
Bor ett nybyggt hus 2008 där man uteslutande har använt flexislang med fördragen kabel där har man använt enkelledare precis hur som helst gulgrön som fas eller nolla blå som fas eller nolla. Man har endast med svart spritpenna dragit ett streck som är knappt synbart och definitivt inte något man reflekterar över fören man kollar i bägge ändar. Ett telefonsamtal till berörd myndighet där bekräftar man att man får koppla hur som haver om det är fördragen flexslang. Detta för att det vid den tidpunkten inte fanns/finns någon lagstiftning som inkluderar denna typ av eldragning med färdig dragen flexslang. Frågan är om det fortfarande är så, men det spelar mindre roll för vad händer om det uppstår brand i ett hus med denna typ av el dragning nobbar försäkringsbolagen att ersätta då med motiveringen att man tror det är gjort av icke behörig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.