RoTe
Exakt sådär har vi i vår BRF med som har FTX. Det är bara en motor som öppnar ett spjäll.
 
  • Gilla
Oliver Gunarsson
  • Laddar…
O Oliver Gunarsson skrev:
Jag öppnade filtret för att inspektera insidan och upptäckte en liten ventilationsöppning som är avsedd för att suga ut luft. Spiskåpan är från serien: Swegon Casa Tango. Enligt uppgifter online kan denna modell kombineras med många olika system, men jag har inte lyckats hitta en exakt matchning för just den jag har. Jag misstänker att denna specifika modell främst produceras för Skanska, då det inte ger någon matchning när jag söker på serienummer. Det är dock oklart för mig om det är en Alliance-fläkt, men det är tydligt att den är kopplad till ett centralt system. Däremot förvånad att det inte var mer än detta.
Det där är en kåpa utan fläktmotor och får du då in matos beror det mest troligt av dessa tre orsaker
1. En granne har otillåtligen monterat en fläkt.
2. Det är roterande värmeväxlare i FTX med spridning genom växlare.
3. Det sitter kombihuv på taket alt två huvar där oset sprids från avluft till uteluft via vind.

Hade du tilluft i sovrum, vardagsrum genom tak/golvdon?
 
  • Gilla
Oliver Gunarsson
  • Laddar…
P patriklarsson skrev:
Det där är en kåpa utan fläktmotor och får du då in matos beror det mest troligt av dessa tre orsaker
1. En granne har otillåtligen monterat en fläkt.
2. Det är roterande värmeväxlare i FTX med spridning genom växlare.
3. Det sitter kombihuv på taket alt två huvar där oset sprids från avluft till uteluft via vind.

Hade du tilluft i sovrum, vardagsrum genom tak/golvdon?
Tack för ditt svar! Jag har tilluft i både sovrum och vardagsrum, och den kommer enbart genom takdon – det finns ingen annan tilluftskälla. Jag ska definitivt påpeka dina misstankar för Skanska och se om det kan få dem att tag i problemet och göra något åt det. Förhoppningsvis kan det få dem att agera snabbare.
 
RoTe RoTe skrev:
Exakt sådär har vi i vår BRF med som har FTX. Det är bara en motor som öppnar ett spjäll.
Ingen höjdare direkt, eller vad tycker du? Vet du ifall det har varit liknande problem i er BRF med detta system?
 
RoTe
O Oliver Gunarsson skrev:
Ingen höjdare direkt, eller vad tycker du? Vet du ifall det har varit liknande problem i er BRF med detta system?
Ja det är väl ingen höjdare nej men istället för matos har vi haft andra mer spännande substanser...
 
O Oliver Gunarsson skrev:
Tack för ditt svar! Jag har tilluft i både sovrum och vardagsrum, och den kommer enbart genom takdon – det finns ingen annan tilluftskälla. Jag ska definitivt påpeka dina misstankar för Skanska och se om det kan få dem att tag i problemet och göra något åt det. Förhoppningsvis kan det få dem att agera snabbare.
Alternativt kan matos spridas mellan lägenheter genom ex vägguttag/elslang, rörschakt för vatten mm, men det kräver då obalans i luftflöden mellan olika utrymmen sen brukar nya lägenheter och hus trycktestas för att undvika läckage i "ytskal". Men vi som jobbat med detta har sett det mesta.
Jobbade en gång med ett kedjehus där det saknades fullt brandskydd till grannen i gemensam innervägg, där drog det luft rakt in från vinden genom ett schakt. Så när grannen lagade mat uppdagades det.
Fuskbygge helt enkelt.
Vid en brand skulle där massor med brandrök tryckas in till grannen via gemensam vind.
Man kan tro att det finns bra brandskydd i Sverige men det finns mycket som kunde göras mycket bättre och gamla hus klarar sig på att just inget händer.
Ett stort problem är rökspridning via ventilation.
 
BirgitS
O Oliver Gunarsson skrev:
Nej, jag har inte lyckats fastställa om det specifikt är grannen ovanför mig som orsakar problemet. Jag har försökt få kontakt med grannen ovanför för att ta reda på om denne har samma problem, men tyvärr är personen mycket skygg och öppnar inte.🙁
Förslag: Lägg en lapp i grannens brevlåda med en förklaring och be om svar via mejl, telefon eller lapp i brevlådan.
 
O Oliver Gunarsson skrev:
Hej alla!

Jag har nyligen flyttat in i en nybyggd lägenhet från Skanska, men har stött på ett problem. Det kommer in matos varje dag från de två tilluftsdonen i min lägenhet, och jag har även märkt att det luktar i entrén från tilluftsdonet där. Enligt Skanska ska det inte vara möjligt att lukt sprids mellan lägenheterna, eftersom avståndet är för långt.

Vad kan det här bero på, och finns det något jag kan göra för att lösa problemet? Kan det vara så att någon granne har justerat sina tilluftsdon, trots att vi blivit informerade om att vi inte får röra dem?

Tack på förhand!
Lägenheten i huset jag bodde i för länge sen var byggt av Skanska och ventilationen var en katastrof. Det var samma problem, om det är någon tröst. Gör som jag gjorde: flytta.
 
O Oliver Gunarsson skrev:
Jag är osäker på vilket ventilationssystem jag har i min lägenhet, men det verkar vara antingen ett från- och tilluftssystem eller ett FTX-system. Jag har både in- och utluft ventiler i taket, men jag är inte helt säker på om det sker någon värmeåtervinning eller om det är ett rent från- och tilluftssystem. Jag håller med om att det vore märkligt om någon installerat en egen fläkt. Däremot är det inte helt omöjligt, eftersom de installerade fläktarna är rätt dålig och bara har en hastighet. Enligt Skanska ska ventilationssystemet automatiskt reglera hur mycket luft som fläkten suger ut beroende på behov, men jag är skeptisk till om det verkligen stämmer – det låter orimligt.
Hej! Nu har jag inte läst alla kommentarer du fått så kanske upprepar mig. Om huset är byggt - 23 har du garanterat värmeåtervinning på ett eller annat sätt och eftersom du har tilluft är det till 99% ftx. Har du ett eget aggregat i din lägenhet? Har inte uppfattat att du skrivit det så då sitter det en gemensam på tex vinden. Med vissa värmeväxlare kan det bli luktöverföring genom den men det känns inte som att det borde bli så skarp lukt då. Är det höghus du bor i eller radhus? Ett annat scenario är att de inte byggt tillräckligt tätt och att du har undertryck i din lgh (vilket man ska ha lite grann av), då kan det komma både genom otäta bjälklag eller schakt osv, dock skriver du att du känner att det kommer från tilluften så.. Du kan testa om det är högt tryck genom att öppna din ytterdörr på glänt och känna vilket håll trycket går.

Nu blir det lite långt här, men hade jag bara läst din trådstart hade jag chansat att du bor i typ radhus eller tvåvåningshus och ser din uteluft sitter för nära din grannes avluft. Hade som sagt varit intressant att veta hur ditt hus ser ut och vad du har för ventilationssystem, dvs inte ftx eller inte utan om du har eget aggregat :)

Övrigt om ventilation i enkelt format för den som är intresserad, den färska luften som kommer utifrån in i aggregatet heter uteluft. I aggregatet går den igenom värmeväxlare och på vintern ofta ett extra värmebatteri och sedan in i hemmet. Då heter den tilluft. I s.k. "smutsiga utrymmen" som kök och badrum har man frånluft som åker tillbaka till aggregatet och växlar av värme innan den till sist åker ut igen. Då heter den avluft.

Man bygger inte hus utan värmeväxling nu för tiden då det finns krav på detta. Sen finns det såklart mer och mindre avancerade anläggningar och olika sätt att lösa ventilationen på :)

Mvh/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.