BigGitt skrev:
Testa med laserstråle. Mina älskar den. Springer som galna.
Kan bara instämma, funkar klockrent! Har dock inte lika "roliga" bieffekter som vattenslangen.:cool:

Har dock viss oro för att det skulle kunna vara skadligt om man av misstag råkar träffa ögat, Naturligtvis försöker jag undvika det men en olycka kan ju ske i jaktens hetta. Någon som vet om man behöver vara orolig eller om det är riskfritt?
 
Alfredo skrev:
Kan bara instämma, funkar klockrent! Har dock inte lika "roliga" bieffekter som vattenslangen.:cool:

Har dock viss oro för att det skulle kunna vara skadligt om man av misstag råkar träffa ögat, Naturligtvis försöker jag undvika det men en olycka kan ju ske i jaktens hetta. Någon som vet om man behöver vara orolig eller om det är riskfritt?
Använd bara den svaga röda! Grön kommer göra din katt blind om du träffar.
 
stew skrev:
Tack. Man gör vad man kan. Anser att djur ALDRIG gör något fel. Det är alltid vi människor som ansvarar för de felen och situationerna som djuren kan göra och hamna i.
Och djuren ska inte bli lidande för vår dumhet.
Finns dock risk för att det blir för många katter här bara :) Men då får vi väl bygga ut pannrummet lite! :)
Jag högaktar ditt resonemang d^_^b Det vore ju underbart om du kunde få katterna kastrerade. Kanske finns det någon veterinär i din närhet som om du förklarar läget med katterna kanske kan dig en rejäl rabatt. P-piller är ju ett annat alternativ, men inte bra i förlängningen, då det kan ge juvertumörer. Samt att man inte vet om det är honorna som får i sig det. Men som sagt, en del veterinärer vill gärna hjälpa till i såna här sammanhang för att de inte ska föröka sig. Kan vara värt att kolla :)
 
Hej,

Vi kastrerar alltid våra katter så snart det går. Det är inga avelsdjur vi äger direkt och vi vill absolut inte skapa mer oreda på torpet genom att skaffa fler när det redan nu finns så många som inte har något hem

Mvh
Stefan
 
Ödman skrev:
Jag högaktar ditt resonemang d^_^b Det vore ju underbart om du kunde få katterna kastrerade. Kanske finns det någon veterinär i din närhet som om du förklarar läget med katterna kanske kan dig en rejäl rabatt.
En variant är ju att kolla om det finns något "katthem" eller liknande organisation i närheten. De brukar ha god kontakt med veterinärer och kan kanske hjälpa till på något sätt, om inte annat så med goda råd.
 
Hejsan,

Aluminumfolie samt liniment fungerade inte.
Tänkte istället testa det goda förslaget med nät på en ram runt dörren.
Använde mig av 45x45 reglar som jag tejpade fast på dörren med dubbelhäftande tejp. Förhoppningsvis går den att få bort den dagen jag inte vill ha ramen längre. Hoppas inte att färgen på dörren hänger med.
På detta klamrade jag fast hönsnät.

Som ni ser så var jag ganska frikostig med linimentet. Men icke. Den lilla rackaren slickade i sig det som godis efter en liten invänjningsperiod.

Nu hoppas jag bara inte att katten börjar kraffsa på en annan dörr istället. Skulle inte förvåna mig det minsta...!

Bifogat finner ni även en bild på förövaren. Samt två andra som ligger på den varma pannan och jäser.
Sedan är det en bild på tunneln med luckan i, som katterna tar sig in genom. I detta läget är luckan stängd. Men för att katterna inte ska ta sig in (eller ut när de väl kommit in) så måste jag ha fyra olika "lås". Först den i luckan, sedan en regel över luckan, sedan sophinken för att täcka luckan och sist en 5kg:s färgburk för att katterna inte ska putta bort allt.

Var tvungen att lägga med en bild på nya leksaken också :) Är den inte vacker?

Mvh

Stefan
 
  • Dörr innan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • efter.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kraket.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • tunnel.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • såg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det var en liten försynt foliebit, den förstår jag att den inte fungerade...

Den ska läggas/fästas rikligt och fluffigt, för det är ljudet och känslan som är det obehagliga för dem, tejpar man det slätt sådär så är det ingen skillnad mot golvet ju.

Dvs skrynkla folien lätt, fäst rejält av den på nederdelen av dörren och dörrposterna, och lägg en dryg kvm på golvet framför dörren, lite skrynklad så det rör sig och prasslar när man går på det.

Vet de som haft problem med katter som kissar i sängen, de täcker då hela sängen med folie och det funkar ofta.
 
Anna_H skrev:
Det var en liten försynt foliebit, den förstår jag att den inte fungerade...

Den ska läggas/fästas rikligt och fluffigt, för det är ljudet och känslan som är det obehagliga för dem, tejpar man det slätt sådär så är det ingen skillnad mot golvet ju.

Dvs skrynkla folien lätt, fäst rejält av den på nederdelen av dörren och dörrposterna, och lägg en dryg kvm på golvet framför dörren, lite skrynklad så det rör sig och prasslar när man går på det.

Vet de som haft problem med katter som kissar i sängen, de täcker då hela sängen med folie och det funkar ofta.
Aha. Då har man blivit visare idag med :)
 
Fina katter! Och de har de verkligen bra i ditt pannrum.
 
Köp en playwoodskiva och klä in dörren och väggens nedre del. Så kan katten klösa bäst den vill. När katten inte längre finns där är det bara att ta bort skivan och du har din fina dörr och vägg åter. :)
 
Hej,
Bra förslag med plyfa. Har funderat på det med. Dock tror jag att ljudet kommer vara ungefär det samma. Även om man räddar dörren. Ljudet är väldigt störande efter ett par år :)
 
Skaffa en glasskiva och det blir tyst. Klorna kommer bara att glida. Inget störande oljud. Men kostar några hundralappar.
 
BigGitt skrev:
Skaffa en glasskiva och det blir tyst. Klorna kommer bara att glida. Inget störande oljud. Men kostar några hundralappar.
Klor mot glas??? Får ju rysningar bara av tanken... I så fall kan ju TS sätta in en skoltavla med en gång. :)
 
Dalbotös skrev:
Klor mot glas??? Får ju rysningar bara av tanken... I så fall kan ju TS sätta in en skoltavla med en gång. :)

Det är inte frigolit! Och inget matt glas!

Testa med dina naglar. Varken hörs eller märks.
 
BigGitt skrev:
Testa med dina naglar. Varken hörs eller märks.
Gjorde ju precis det, står ett gäng med innanfönster bredvid datorn i väntan på färd ut till logen... :blushing:
Låter hemskt men det är ju å andra sidan gammalt enkelglas så det kanske låter mer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.