B Byggprojektören skrev:
Så länge dessa ändringar inte krävt bygglov finns det inget att göra och om det krävts lov så undrar jag varför detta inte konfronterats tidigare?
Jag upptäckte aktiviteten när jag kom hem från sommarvistet.
Han började troligen grävandet när hans semester började och då var vi på landet...
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
U
När det gäller pool är det generellt inte lovpliktigt (om det inte är en ovanmark-pool och klär in den i en hög altan eller gjuter betongväggar, för då kan betongväggarna eller altanen kräva lov). Generellt är murar högre än 50cm lovpliktiga eller altan högre än 120cm från mark.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Ja beroende på konstruktion men det behöver inte leda till att grannarna får säga bu eller bä.

Min granne fick bu av kommunen då dom tyckte ena sidan skulle bli för hög så då fick det sprängas istället .
 
B Bo Berglund skrev:
Sen tycker jag nog att de som svarar i denna tråd kunde hålla sig till saken, dvs frågan var ifall det krävs någon form av tillstånd/lov för detta.
Jag har inte uttryckt det som så många irriterar sig på utan det är vilda antaganden!

Är det så svårt att helt enkelt svara på frågan och sedan gå vidare?
Det som är avgörande är vad stockholms kommun säger. Det finns ett höjdmått där det går från att vara ok till att inte vara det, utan bygglov.

En helt nedgrävd pool som är plan med marken kräver inte bygglov, en som sticker upp kan göra det, beroende på hur långt den sticker upp, ink ev pooltäckning.

Jag föreslår att du ringer bygglovsavdelningen för att få aktuell praxis för detta, då det har ändrat sig över tid, de senaste 20 åren.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Jag antar att poolen inte ligger inom strandskyddat område?

Vissa kommuner (t.ex. Värmdö) förbjuder dessutom villaägare att ansluta pool till kommunalt vatten så att de måste fylla den med tankbil vilket kan vara riktigt dyrt.

Vill man jäklas med poolbyggaren kan man därför kontakta kommunen och se vad som gäller för v/a. Ett annat tips är att plantera ett stort fint lövfällande träd precis i tomtgränsen så han får lite poolstädning att pyssla med tills han tröttnar. ;-)
 
  • Haha
din granne
  • Laddar…
E ErikPe skrev:
issa kommuner (t.ex. Värmdö) förbjuder dessutom villaägare att ansluta pool till kommunalt vatten så att de måste fylla den med tankbil vilket kan vara riktigt dyrt.
Man måste inte fylla poolen med tankbil bara för att den inte får anslutas till kommunalt vatten.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Man måste inte fylla poolen med tankbil bara för att den inte får anslutas till kommunalt vatten.
Tja, det var det min kollega var tvungen att göra i den situationen. Har du tänkt att fylla den med Ramlösa eller något?
 
  • Haha
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
E ErikPe skrev:
Tja, det var det min kollega var tvungen att göra i den situationen. Har du tänkt att fylla den med Ramlösa eller något?
Förbudet brukar handla om att ANSLUTA poolen till ledningsnätet, pga risken att få in bakterier och annat från poolen.

Det betyder inte att man inte får använda kommunalt vatten till att fylla poolen, tex via en trädgårdslang vilket antagligen är det vanligaste för den som har pool.
 
  • Gilla
Hep och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Förbudet brukar handla om att ANSLUTA poolen till ledningsnätet, pga risken att få in bakterier och annat från poolen.

Det betyder inte att man inte får använda kommunalt vatten till att fylla poolen, tex via en trädgårdslang vilket antagligen är det vanligaste för den som har pool.
I Värmdöfallet berodde det på att vattenverken inte är dimensionerade för att fylla pooler, så nej, det är inte OK att stå och fylla med vattenslangen. (Det kan i vissa fall vara OK att fylla poolen mitt i vintern dock när belastningen är mindre.) Det finns mer info på kommunens hemsida.
 
E ErikPe skrev:
I Värmdöfallet berodde det på att vattenverken inte är dimensionerade för att fylla pooler, så nej, det är inte OK att stå och fylla med vattenslangen. (Det kan i vissa fall vara OK att fylla poolen mitt i vintern dock när belastningen är mindre.) Det finns mer info på kommunens hemsida.
Det låter som att du hittar på. Ja, ibland och i vissa kommuner råder det bevattningsförbud och då brukar det följas av ett förbud att fylla poolen. I Stockholm som detta handlar om, har vi inte ett sådant problem i praktiken, även om det varit nära kapacitetstaket flera gånger. Samma sak gäller i Värmdö som du pratar om. Det är generellt tillåtet om inte annat sägs. På värmdö är det fyllning från egen brunn som inte är tillåtet.

Bilden visar en text som ger instruktioner för att fylla pooler och badtunnor med vatten, med vissa begränsningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det låter som att du hittar på. Ja, ibland och i vissa kommuner råder det bevattningsförbud och då brukar det följas av ett förbud att fylla poolen. I Stockholm som detta handlar om, har vi inte ett sådant problem i praktiken, även om det varit nära kapacitetstaket flera gånger. Samma sak gäller i Värmdö som du pratar om. Det är generellt tillåtet om inte annat sägs. På värmdö är det fyllning från egen brunn som inte är tillåtet.

[bild]
Budskapet till kollegan var att han INTE fick bygga pool om den skulle kopplas till kommunalt vatten eftersom ledningsvattnet inte räcker till. Det har inte med bakterier att göra. Kommunen har speciella tappställen som är dimensionerade för stora vattenmängder. Han är dessutom tvungen att visa upp fakturan från vattenbolaget för att de kört ut och hällt i vattnet för att kommunen ska vara nöjd.

Så, nej, jag lovar att jag inte hittar inte på.
 
  • Haha
Markarbetaren
  • Laddar…
E ErikPe skrev:
Budskapet till kollegan var att han INTE fick bygga pool om den skulle kopplas till kommunalt vatten eftersom ledningsvattnet inte räcker till. Det har inte med bakterier att göra. Kommunen har speciella tappställen som är dimensionerade för stora vattenmängder. Han är dessutom tvungen att visa upp fakturan från vattenbolaget för att de kört ut och hällt i vattnet för att kommunen ska vara nöjd.

Så, nej, jag lovar att jag inte hittar inte på.
Jag har grannar som spenderar mer vatten på biltvätt än vad min pool behöver….
 
  • Ledsen
Roger Fundin
  • Laddar…
E ErikPe skrev:
Budskapet till kollegan var att han INTE fick bygga pool om den skulle kopplas till kommunalt vatten eftersom ledningsvattnet inte räcker till. Det har inte med bakterier att göra. Kommunen har speciella tappställen som är dimensionerade för stora vattenmängder. Han är dessutom tvungen att visa upp fakturan från vattenbolaget för att de kört ut och hällt i vattnet för att kommunen ska vara nöjd.

Så, nej, jag lovar att jag inte hittar inte på.
Så vad skulle kommunen göra om han inte visar något kvitto? Polen är ju byggd och hur den fylls är ju inte någon del av bygglov eller liknande. Det är inte enligt lag förbjudet att använda kranvatten till poolen samt hur bevisar de att det inte varit en tankbil som fyllt men att din polare tappat kvittot? Låter som någon på kommunen är ute och tar ut svängarna lite för mycket vad det gäller befogenheter.
 
  • Gilla
Markarbetaren och 3 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Så vad skulle kommunen göra om han inte visar något kvitto? Polen är ju byggd och hur den fylls är ju inte någon del av bygglov eller liknande. Det är inte enligt lag förbjudet att använda vatten till poolen samt hur bevisar de att det inte varit en tankbil som fyllt men att din polare tappat kvittot? Låter som någon på kommunen är ute och tar ut svängarna lite för mycket vad det gäller befogenheter.
Vet inte vad de gör då. I hans fall ligger poolen inom strandskyddsområde så han behövde tillstånd för att bygga den och det var i det sammanhanget som de extra kraven kom fram.
 
E ErikPe skrev:
Budskapet till kollegan var att han INTE fick bygga pool om den skulle kopplas till kommunalt vatten eftersom ledningsvattnet inte räcker till. Det har inte med bakterier att göra. Kommunen har speciella tappställen som är dimensionerade för stora vattenmängder. Han är dessutom tvungen att visa upp fakturan från vattenbolaget för att de kört ut och hällt i vattnet för att kommunen ska vara nöjd.

Så, nej, jag lovar att jag inte hittar inte på.
Du ser ju ovan vad som gäller i just Värmdö kommun. Svart på vitt saxat från kommunens hemsida. Öht är språkbruket väldigt märkligt. Du pratar om "anslutas till" och "kopplas till kommunalt vatten". Det är väldigt ovanligt att man har system för autopåfyllning och därmed har poolen ansluten till kommunalt vatten.
 
  • Gilla
Hep och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.