P
B Beckborg skrev:
I den aktuella domen, en villatillbyggnad i Bromma, avvisad av MÖD, gjordes bedömningen att en souterrängvåning, som var nedre plan i en etagelägenhet, kunde bli en separat bostad a ca 30 kvm. Den domen gjorde att länstyrelsen upphävde mitt bygglov med sovrum i källare. Sovrum fick tas bort o fönster krympas. Nu bor ungarna i hobbyrummet, därnere;-)
Jamenvisst, separat bostad. Helt annan sak, där förväntas någon leva sitt liv så det finns fler anledningar än detaljplan att vara restriktiv med det.

Men att du inte fick ha ett sovrum om det hade fönster. Det skulle jag säga är att ta domen för långt.
 
Ja i detta fall handlar det inte om någon källare. Är enplansvilla där tvättstugan hör ihop med allt annat
 
  • Gilla
Petrusmilli och 1 till
  • Laddar…
Ändrad användning anmälde jag när jag skulle göra om garaget till tvättstuga. Det var år 2000 men fortfarande år 2021 är inte tvättstugan klar:thinking:
 
P Patmark skrev:
Jamenvisst, separat bostad. Helt annan sak, där förväntas någon leva sitt liv så det finns fler anledningar än detaljplan att vara restriktiv med det.

Men att du inte fick ha ett sovrum om det hade fönster. Det skulle jag säga är att ta domen för långt.
Namnet "sovrum" togs bort på ritning. Fönstren fick krympas.
 
  • Gilla
Patmark
  • Laddar…
P
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Ändrad användning anmälde jag när jag skulle göra om garaget till tvättstuga. Det var år 2000 men fortfarande år 2021 är inte tvättstugan klar:thinking:
Haha, skärpning!
 
P Patmark skrev:
Haha, skärpning!
Vadå, ändrad användning ska man anmäla till byggnadskontoret i vart fall där jag bor
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.