Hej,

Vi är sugna på att göra om tvättstugan i huset till ett till sovrum då det är rätt stort.

Jag har försökt läsa en del men hittar inget om det behöver ha bygglov? Klassas det som att man förändrar användingsområdet av rummet så mycket att bygglov krävs?

Finns i nuläget en golvbrunn där inne som jag antar man måste sätta igen på något sättz annars är det ju ett vanligt rum. Eller ja, vattenmätare och huvudbrytaren för vattnet sitter där med, men det lär väl inte spela någon roll?

Tack!
 
Staffans2000
Rickykling Rickykling skrev:
Hej,

Vi är sugna på att göra om tvättstugan i huset till ett till sovrum då det är rätt stort.

Jag har försökt läsa en del men hittar inget om det behöver ha bygglov? Klassas det som att man förändrar användingsområdet av rummet så mycket att bygglov krävs?

Finns i nuläget en golvbrunn där inne som jag antar man måste sätta igen på något sättz annars är det ju ett vanligt rum. Eller ja, vattenmätare och huvudbrytaren för vattnet sitter där med, men det lär väl inte spela någon roll?

Tack!
Jag hade inte ens kommit på tanken att besvära kommunen med den lilla ommöbleringen.

Staffan
 
  • Gilla
  • Haha
Patmark och 6 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Jag hade inte ens kommit på tanken att besvära kommunen med den lilla ommöbleringen.

Staffan
Nej det vill jag inte heller. Men är grön vad gäller sådant, därav ville jag fråga!
 
Rent formellt låter det som en bygglovspliktig förändring, men sannolikheten att något skulle hända är ganska liten.
 
useless useless skrev:
Rent formellt låter det som en bygglovspliktig förändring, men sannolikheten att något skulle hända är ganska liten.
Okej. Vad skulle "värst" kunna hända? Är det inget som skulle komma fram vid eventuell försäljning i framtiden?
 
Rickykling Rickykling skrev:
Hej,
...
Finns i nuläget en golvbrunn där inne som jag antar man måste sätta igen på något sätt
...
Tack!
Om du har kommit på ett bra (icke permanent) sätt att sätta igen golvbrunnen så vattenlåset inte torkar ut och det börjar lukta i sovrummet så är jag intresserad av det.

/M
 
M mgranbom skrev:
Om du har kommit på ett bra (icke permanent) sätt att sätta igen golvbrunnen så vattenlåset inte torkar ut och det börjar lukta i sovrummet så är jag intresserad av det.

/M
Så långt har jag dessvärre inte kommit tror det mer lutar åt att sätta igen den permanent!
 
Rickykling Rickykling skrev:
Okej. Vad skulle "värst" kunna hända? Är det inget som skulle komma fram vid eventuell försäljning i framtiden?
Det beror väl lite på hur detaljerad information kommunen har. Begär ut alla handlingar för huset så ser du vilka ritningar som finns.
 
Staffans2000
Rickykling Rickykling skrev:
Okej. Vad skulle "värst" kunna hända? Är det inget som skulle komma fram vid eventuell försäljning i framtiden?
Tja. Den dagen, den sogen. Men varför skulle en ny ägare bry sig om ifall det stod tvätt istället för sovrum på ritningen.

Man skall inte joxa till det.

Staffan
 
M mgranbom skrev:
Om du har kommit på ett bra (icke permanent) sätt att sätta igen golvbrunnen så vattenlåset inte torkar ut och det börjar lukta i sovrummet så är jag intresserad av det.

/M
Jag står inför samma uppgift och tycker mig se att det ska finnas membranvattenlås att stoppa i brunnen istället för befintlig insats. Gäller bara att hitta rätt (om det ens är möjligt i alla brunnar?)

Edit: jag kommer dock ha min brunn inspekterbar (under en garderob, vilken får en inspektionslucka i botten).
 
  • Gilla
mgranbom
  • Laddar…
BirgitS
Rickykling Rickykling skrev:
Eller ja, vattenmätare och huvudbrytaren för vattnet sitter där med, men det lär väl inte spela någon roll?
Rörkopplingar kan ju börja läcka (eller för den delen gå sönder helt) så frågan är då om försäkringsbolaget anser att det krävs tätskikt på golvet, kanske typ sånt man har under diskmaskinen. Sen ska väl vattenmätare vara åtkomliga så att de går att byta ut vid behov.
 
Rickykling Rickykling skrev:
Okej. Vad skulle "värst" kunna hända? Är det inget som skulle komma fram vid eventuell försäljning i framtiden?
Sanktionsavgift, och eventuellt krångel vid försäljning om köpare vill se att erforderliga tillstånd finns. (Att sälja/köpa ”svartbygge” har diskuterats livligt i forumet).
 
Staffans2000
Men hur många husägare känner ens till att det krävs bygglov för att sova i ett rum det tidigare tvättades i? Om det nu ens gör det? Och hur mycket skall det byggas om för att räknas som en ombyggnad? Ut med tvättmaskin, in med säng?

Tala är silver, tiga är guld.

Staffan
 
  • Gilla
trcjesa och 1 till
  • Laddar…
I mitt fall är tanken att täppa igen brunnen. Ta bort vasken samt kran som finns där. Sätta nya innerväggar på de befintliga. Lägga nytt golv över det befintliga samt sänka något och lägga nytt innertak!
 
Jag håller med Staffan, gör det inte jobbigare än det är. Kör på enligt din plan och blanda inte in bygglov.
 
Redigerat:
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.