10 126 läst · 33 svar
10k läst
33 svar
Kräva säljare på pengar för saknat bygglov
Hur mycket tid förväntar du dig att lägga ner på detta?
Vi hade en tvist med en hantverkare för något år sedan.. Jag räknade ut att jag skulle lägga betydligt mer tid och pengar än vad jag kunde räkna med att få tillbaka om jag vann.
Det rörde sig om ca 9000kr.
Advokatkostnaderna, ta sig till och från platser, etc. hade vida övetstigit dessa pengar. Dessutom att behöva ständigt tänka på det hela när man bara kunde släppa allt det var nog rätt beslut vi tog när vi inte tyckte det var värt besväret.
Vi hade en tvist med en hantverkare för något år sedan.. Jag räknade ut att jag skulle lägga betydligt mer tid och pengar än vad jag kunde räkna med att få tillbaka om jag vann.
Advokatkostnaderna, ta sig till och från platser, etc. hade vida övetstigit dessa pengar. Dessutom att behöva ständigt tänka på det hela när man bara kunde släppa allt det var nog rätt beslut vi tog när vi inte tyckte det var värt besväret.
Ja, rikta kravet mot båda.harry73 skrev:
Och likaså om du får gå vidare till tingsrätten, stäm båda.
Förhoppningen om man stämmer i ett sånt här fall är ju att motparten inser att de har en dålig sits, och tycker det är enklare att bara betala.
Ja men det är ju det här som är så svårt att bedöma - är det värt det? Det är också därför jag kollar lite här i forumet.J Jonasdzm skrev:Hur mycket tid förväntar du dig att lägga ner på detta?
För mig är det principiella viktigare än pengarna och jag har inte lust att lägga hur mycket tid och kraft som helst på det men nånstans tycker jag ändå att rätt ska vara rätt
Skicka något likt följande med REK post så finns det inga frågetecken om personen har nåtts av kravet.
Ort och datum
Till (Namn och personnummer)
Adress
Fordran: 15000kr.
Fordran avser: Ersättning för ritningar, bygglovsansökan (m.m)
Fordrans förfallodag: (typ 10 dagar + vad det tar för postnord att trassla fram det)
Ni har en obetald skuld till mig med ovanstående belopp. Vänligen betala skulden omgående.
Om betalning inte sker senast den DATUM kommer jag att begära verkställighet hos Kronofogden. Jag kommer i så fall också att yrka om ränta enligt 6 § räntelagen.
Betala till: (Kontonummer).
Hör gärna av er om något är oklart.
Hälsningar
Namn
Kontaktuppgifter
Ort och datum
Till (Namn och personnummer)
Adress
Fordran: 15000kr.
Fordran avser: Ersättning för ritningar, bygglovsansökan (m.m)
Fordrans förfallodag: (typ 10 dagar + vad det tar för postnord att trassla fram det)
Ni har en obetald skuld till mig med ovanstående belopp. Vänligen betala skulden omgående.
Om betalning inte sker senast den DATUM kommer jag att begära verkställighet hos Kronofogden. Jag kommer i så fall också att yrka om ränta enligt 6 § räntelagen.
Betala till: (Kontonummer).
Hör gärna av er om något är oklart.
Hälsningar
Namn
Kontaktuppgifter
Rätt är inte alltid rätt eller lätt.S Sweetme skrev:
Kör fogden varianten, betalar vederbörande inte då. Ta en ny funderare på om ni vill lägga mer tid och kraft på det.
Jag hade gjort vad som var lättast för mig om jag var i din situation.
Jag har dock juridiskförsäkring via mitt försäkringsbolag numera. Så det hade bara varit min egna tid som jag hade behövt lägga resten skulle försäkringsbolaget ta enligt dem.
Tror jag har svårt att göra det. Säljaren vi fått ersättning av har hela tiden varit tillmötesgående och gjort rätt för sig så för mig blir det moraliskt fel att stämma den personen även om de båda kanske är solidariskt juridiskt skyldiga till hela kravsumman...K kindvall skrev:
Visst är det så men man behöver se till sig själv och sina egna värderingar och i det här fallet så vet jag med 99% säkerhet att jag även har juridiskt rätt. Sen är det många gånger svårare att få rätt än vad det borde vara.J Jonasdzm skrev:Rätt är inte alltid rätt eller lätt.
Kör fogden varianten, betalar vederbörande inte då. Ta en ny funderare på om ni vill lägga mer tid och kraft på det.
Jag hade gjort vad som var lättast för mig om jag var i din situation.
Jag har dock juridiskförsäkring via mitt försäkringsbolag numera. Så det hade bara varit min egna tid som jag hade behövt lägga resten skulle försäkringsbolaget ta enligt dem.
Det går väl inte automatiskt till tinget, utan Kronofogden lägger ner ned och det blir sedan upp till dig vad som görs. Dvs det är inte lämpligt att försöka driva ett ärende som är omtvistat genom att gå till Kronofogden.ingenmansland skrev:
N Nikorasu skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://kronofogden.se/nagon-har-et...gera-pa-ett-krav/du-vill-invanda-mot-ett-krav