För servitutet tänkte jag.
 
  • Gilla
David-O
  • Laddar…
Maskintok skrev:
20% ska lämnas totalt sett.
Men man lämnar mindre än så.
men det är på skogsägarens ansvar.
Har du certifierad mark med entreprenörer så skall 20% lämnas.
Nej 5% av hela arealen undantas från avverkningar sen sparas några träd per avverkning samt lämnas hänsynsytor om det finns på avverkningen
 
Redigerat:
A
L lodin92 skrev:
Nej 5% av hela arealen undantas från avverkningar sen sparas några träd per avverkning på lite hänsynsytor om det finns på avverkningen
hänsyn måste tas utöver.
högstubbar och evighets träd.
kantzoner mm.
 
Maskintok skrev:
hänsyn måste tas utöver.
högstubbar och evighets träd.
kantzoner mm.
Skulle stå samt hänsynsytor om det finns.
 
A
L lodin92 skrev:
Skulle stå samt hänsynsytor om det finns.
Den totala mängden brukar man räkna som 20%.
 
Jag vill minnas att det är just empidement man vill ha lite lagom av för att det är kasst att avverka på samtligt som det är helt okej att ha den "fredade" kvoten ståendes där. Det torde vara mindre värt för en skogsägare att ha 100% produktiv skog än en med 10% sammanhållet impediment? Jag kan ju mycket väl ha fel...
 
A
VidarH VidarH skrev:
Jag vill minnas att det är just empidement man vill ha lite lagom av för att det är kasst att avverka på samtligt som det är helt okej att ha den "fredade" kvoten ståendes där. Det torde vara mindre värt för en skogsägare att ha 100% produktiv skog än en med 10% sammanhållet impediment? Jag kan ju mycket väl ha fel...
Man vill ha ca 15% impediment eller avsättning till hänsyn, då blir det en väldigt liten mängd att spara i den produktiva delen.
 
Liknande sits här angående utsikt. Hur mycket ska man erbjuda för att ”köpa” och ta ned ett träd på grannens mark som är skogstomt?

vad är ett fullvuxet träd värt? Vad är en planterad 2 metersgran värd?
 
A
A AF0 skrev:
Liknande sits här angående utsikt. Hur mycket ska man erbjuda för att ”köpa” och ta ned ett träd på grannens mark som är skogstomt?

vad är ett fullvuxet träd värt? Vad är en planterad 2 metersgran värd?
svårt att värdera...
virkes värde är inte högt..
Men vissa kan ju vilja ha för att planterat den där granen... Skulle jag velat ha haft...
Har du sågat ner en julgran utan lov?
 
Claes Sörmland
A AF0 skrev:
Liknande sits här angående utsikt. Hur mycket ska man erbjuda för att ”köpa” och ta ned ett träd på grannens mark som är skogstomt?

vad är ett fullvuxet träd värt? Vad är en planterad 2 metersgran värd?
Värdet lär ju vara virkesvärdet för trädet som är redo för slutavverkning.

Värdet för ungträdet är väl virkesvärdet för det träd som det växer upp till diskonterat för åren kvar till slutavverkning samt risken att det skadas av granbarkborre för avverkning.

Sen får man lägga på en saftig summa för att motivera markägaren att hålla på med detta antar jag.
 
  • Gilla
TreeView
  • Laddar…
A
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Värdet lär ju vara virkesvärdet för trädet som är redo för slutavverkning.

Värdet för ungträdet är väl virkesvärdet för det träd som det växer upp till diskonterat för åren kvar till slutavverkning samt risken att det skadas av granbarkborre för avverkning.

Sen får man lägga på en saftig summa för att motivera markägaren att hålla på med detta antar jag.
vet vi det? eller är det bara ett antagande.
För hur många kan bedöma när ett träd uppnått avverkningsmogen ålder?

Och när är det isåfall?
får ju avverka vid 55 års ålder.
 
Claes Sörmland
Maskintok skrev:
vet vi det? eller är det bara ett antagande.
För hur många kan bedöma när ett träd uppnått avverkningsmogen ålder?

Och när är det isåfall?
får ju avverka vid 55 års ålder.
Det är mitt förslag på en värdering. Vad som priset blir är ju en rent privat fråga mellan markägaren och köparen.
 
A
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är mitt förslag på en värdering. Vad som priset blir är ju en rent privat fråga mellan markägaren och köparen.
ok. då är jag med..
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Maskintok skrev:
svårt att värdera...
virkes värde är inte högt..
Men vissa kan ju vilja ha för att planterat den där granen... Skulle jag velat ha haft...
Har du sågat ner en julgran utan lov?
Nejdå, inte sågat ned någonting ännu, köpt en tomt med sjöutsikt där det står en del mindre träd och buskar i en sluttning som skymmer utsikten lite, mest bekymrad över att dessa kommer skymma utsikten närmast totalt när de växer sig stora om de inte tas ned eller rensas nu. Några träd är ju fint att ha kvar som grönska och vindskydd men vill ju inte ha en framtida vägg av träd framför huset. Därför frågan om hur mkt man kan erbjuda markägaren för några träd. Har ingen aning, läste på något skogsforum och där var ett enstaka träd (gran) i princip inte värt någonting. Kan man erbjuda 1000kr? 5000kr? för säg 5-7 små granar?
 
A AF0 skrev:
Nejdå, inte sågat ned någonting ännu, köpt en tomt med sjöutsikt där det står en del mindre träd och buskar i en sluttning som skymmer utsikten lite, mest bekymrad över att dessa kommer skymma utsikten närmast totalt när de växer sig stora om de inte tas ned eller rensas nu. Några träd är ju fint att ha kvar som grönska och vindskydd men vill ju inte ha en framtida vägg av träd framför huset. Därför frågan om hur mkt man kan erbjuda markägaren för några träd. Har ingen aning, läste på något skogsforum och där var ett enstaka träd (gran) i princip inte värt någonting. Kan man erbjuda 1000kr? 5000kr? för säg 5-7 små granar?
Om du erbjuder enstaka tusenlappar kommer du kanske uppfattas snål, varför köper du inte omkringliggande mark om du vill bestämma över den?
 
  • Gilla
Swedejohn och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.