Mikael_L
mats_o skrev:
Har man nån grop man vill bli av med så fyll ut den med lite överbliven betong eller så
Ja så kanske man gör allra enklast... :)

En liten myggkläckningsdamm under huset är iaf inte jag speciellt intresserad av att ha! ;) :rolleyes:
 
Angående om det är värt att göra grunden själv så är det ett hästgöra men det är inte speciellt svårt.

Om du har berg i dagern borrar du ca 10 cm och fäster 4st armeringsjärn med nån form av kemisk fästmassa (kommer inte ihåg vad det heter) var 30:e cm säter du en fyrkantig bygel av armeringsjärn för att styva upp i sidled(tänk dig en fyrkant so du trär över armeringsjärnen) Dessa gör du av tunn armering.
Ta ett lite för långt gjutrör och trä över och gegga med betong runt baseb så du får tätt. blanda betongen enl anvisning och fyll. förlåt först skall du markera höjden på plinten med en spik eller skruv. detta görs med slangvattenpass eller rotationslaser.

har du en bit till berg så gräver du. hittar du inget berg så karvar du ut hålet i botten och fyller med sten varefter du gjuter en sula ( 50x50 cm) vilken du sedan ställer plinten på.

Det jag upplevde som svårast var att få rören i lod och våg och fixera dem under gjutningen. är du nogrann så blir det nog hur bra som helst. mitt hus står kvar än så länge iallafall
 
Svärföräldrarna har en Västkuststuga på drygt 60 kvadratmeter och 1,5 plan (loft med full ståhöjd) och deras plintar är dimension 200. Vi kommer själva också att bygga ett fritidshus i sommar och även vi kommer att köra på plintar med dimension 200. Jag har sökt information som en galning :) om plintgrund och hittills har jag inte sett ngt exempel på att man har använt sig av grövre dimensioner på plintarna än 200 mm. Men det går säkert att laborera sig fram till vilken som är den mest prisvärda kombinationen av plintdimension, antal plintar, bjälklagets dimension m.m.

Svärföräldrarnas hus står i likhet med ditt på berg och de gjorde allt jobb med grunden själva. De hade ingen erfarenhet av ngt liknande tidigare, men är man bara noggrann och har tiden är det inget problem. Det som de tyckte var mest problematiskt var att få plintarna helt i lod på ett berg som lutar åt alla håll och kanter. Det krävdes en del stöttor för att få plintformarna att stå helt rakt under själva gjutningen.

Glöm inte av att skrubba rent berget från mossa o.d., så att plinten får ordentligt fäste i berget (utöver armeringsjärnen).
 
swecul skrev:
Någon som har någon idé om vad det kan tänkas kosta att göra en grund på
plintar för ett hus på 10.9 x7.3 m på berg med ca 1 meters höjdskillnad?
Hör sökt på forumet men inte funnit något...

Är det ens möjligt att göra själv?
Annars, vad kan en entrepenör ta?
Om du gör det själv får du summera ner kostnaden för följande (fyll gärna på ifall jag har glömt ngt):
* betong (varje 25 kg säck ger 13 liter färdigblandad betong)
* armeringsjärn (räkna med 4 st dim 12/plint)
* gjutformar
* stagvirke
* hyra av maskiner (bergsborr, cementblandare)
* sprängning (ifall det behövs)
* transporter

Egen arbetstid är väl gratis ;)

Om du skall anlita en entreprenör är det många faktorer som avgör priset som t.ex. var i landet huset skall ligga, om det är på fastlandet eller på en ö, om du själv skall hjälpa till med vissa delmoment etc.

För att ge dig ett visst riktmärke kan jag nämna att vi kommer att betala 350 kronor/timme för våra hantverkare när de skall göra vår plintgrund. Vi hade först tänkt att göra den själva, men eftersom vår granne överklagade vårt bygglov och försenade allting hamnade vi i lite tidsnöd :( Det priset gäller på en ö i Stockholms skärgård utan landförbindelse. All materialkostnad tillkommer givetvis.
 
Tänker jag rätt så blir det nog bättre att handla cement plus gjutgrus och ballast och blanda egen betong. Bör spara en hel del på det mot att köpa gjuta grov eller liknande
 
Mikael_L
Fein skrev:
.... hittar du inget berg så karvar du ut hålet i botten och fyller med sten varefter du gjuter en sula ( 50x50 cm) vilken du sedan ställer plinten på.
Måste detta ligga på frostfritt djup då?
 
Hej
Köpte videon från svensk byggtjänst. enkelstugan. troligtvis från 1998 Där beskrivs hela bygget och förklaringar. Jag tror att de säljer alla deras byggvideos på dvd nu för en billig slant. Själv lärt mig en hel del trix inför mitt kommande bygge, dock inte stort. Gästhus på ca 40 kvm med vedeldad bastu.

Enkelt att fixa plintgrund Förklarar alla steg. Det är mycket lättare att förstå stegen än att läsa det.

Det är viktigt att se till så att det inte blir några "fickor" där vatten kan samlas. fyll med cement. Dränera kolla att det inte kan samlas vatten under. Om du ska dubba med armering, borra med 10-11 mm borr och så ner armeringen, 12 mm så att den nyper fast i berget. Det fungerar att borra med en bra 2 kg borrhmmare, typ BLÅ BOSCH!

//H
 
, nu hi
hkkv skrev:
Hej
Köpte videon från svensk byggtjänst. enkelstugan. troligtvis från 1998 Där beskrivs hela bygget och förklaringar. Jag tror att de säljer alla deras byggvideos på dvd nu för en billig slant. Själv lärt mig en hel del trix inför mitt kommande bygge, dock inte stort. Gästhus på ca 40 kvm med vedeldad bastu.

Enkelt att fixa plintgrund Förklarar alla steg. Det är mycket lättare att förstå stegen än att läsa det.

Det är viktigt att se till så att det inte blir några "fickor" där vatten kan samlas. fyll med cement. Dränera kolla att det inte kan samlas vatten under. Om du ska dubba med armering, borra med 10-11 mm borr och så ner armeringen, 12 mm så att den nyper fast i berget. Det fungerar att borra med en bra 2 kg borrhmmare, typ BLÅ BOSCH!

//H
hittar inte den på dvd men på vhs på ginza för 10 spänn! asbilligt men har dock ingen dvd! :(
 
nej, nu hittade jag den 78 spänn! det var billigt med!
 
Hoppas att den hjälper dig. Dock är det inget berg de sätter grunden på. Visar bl.a. utsättning, plintgrund och själva bygget. Vad man ska tänka på. Tar man detta med övrig info man hittar så kommer man att förstå. Om du har kollat in "byggbeskrivningen", den i pappersform, så är det lite bök att förstå. Videon hjälper. Har ej tidigare byggt hus, men tar det som en stor utmaning samt att man spar pengar.

Se länk:Skogsindustrierna - Byggbeskrivningar

"Bygg i trä-boxen" googla DVD

Alt till åf:
Hela serien med byggfilmer från Skogsintrustrierna har nu kommit ut som en DVD-box med 5 st DVD-skivor innehållande tretton och en halv timmes konkreta byggtips och instruktioner!

Boxen kostar 149 kr plus frakt.
Beställ Bygg i trä-boxen, do-it-your-self

swecul skrev:
nej, nu hittade jag den 78 spänn! det var billigt med!
 
En liten fundering bara, runt det här med att borra ner armeringsjärn i berget. Tänk på att när du gjuter mot berget så blir det inte helt tätt. Det kan alltså pressas in vatten mellan betongplinten och berget. Då blir ditt armeringsjärn utsatt för fukt och rostar så småningom sönder. Jag skulle försökt fått tag på någon slags rostfri dubb i stället.
Det finns en tumregel som säger att armeringen inte får vara närmare utsidan än 5cm.
 
Så gjorde jag med mina plintar,
Tog hit en grävmaskin
Märkte vart plintarna skulle vara (snöre)
Borrade hål för armeringsjärn 3 höl för varje plint
Monterade upp byggställning så rören kunde dras fast med spännband
Bara fylla på med cement
Laser Avvägningsinstrument fick användas för uträkning av shims storlek

Kostnad för för detta är max 5 tusen
Byggytan är ca 80 kvm

En bild på plintarna----> Untitled Document
 
Hmm, en ny fråga ang detta. Vi ska gjuta plintgrund på berg men har inte fixat med bygg-el än. Behövs det eller kan det gå utan? Jag tänker på ev borrning och betongblandare osv.
 
Borrningen kan man med fördel göra med en bensindriven kobra.
Det finns bensindrivna betongblandare också.

Alternativet är att ta rätt på vad det kostar att hyra ett litet elverk. Nu kommer jag inte ihåg vad en betongblandare har för effekt på motorn men ett 3-4KV borde duga mer än väl
 
Mikael_L
Dvs behövs ett trefas-elverk alltså !?

Du kan ju också överväga att köpa ett elverk, ev begagnat, som du sen säljer när du är klar. Det kan vara en ide om du kommer behöva det under några veckor.

Man kan ju kanske gjuta grunden och resa stommen för att på den sen direkt få upp sitt mätarskåp och koppla in elen direkt för att slippa byggströmmen. Det beror på hur tillmötesgående din elektriker och din elleverantör är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.