R
4774 4774 skrev:
Tänk, jag är inte död än 😂
Ja som lekman så bör man avstå ifrån livsfarliga råd men det är min åsikt😉
 
Jag förstod det framför allt att som att man kunde ta stege upp på taket för
"om inte pannorna ligger rätt eller om pannor har sprickor så du behöver gå upp på taket och inspektera pannorna till att börja med."

Det är ju bra att känna sitt hus och se så allt står rätt till. Finns naturligtvis firmor som vill byta allt för hundratusentals kronor om man ber dem komma och titta men viktigt att åtminstone skaffa sig en egen uppfattning först
 
  • Gilla
4774 och 2 till
  • Laddar…
H Hampe w skrev:
Tack för input 😊 jo kanske igentligen skulle kunna räcka torpet har börjat bli lite slitet inte så bra omhändertaget , och dessa priser för plåttak börjar kännas mer orimligt för min lilla plånbok ska faktiskt tänka om tänkte att ett plåttak tål mer tung snö och etc , men jag har inte hittat ännu att taket läcker men röta tycker jag har sett plankorna runt taket börjar snart falla av dom vitmålade vind plankorna eller vad det heter , är rätt så ohändig och saknar körkort pendlar ditt så , jag behöver alla fall nån firma som utför jobbet , ska höra vad det kostar att byta underlagspapp och nya takstolar
För att få ut grejor/verktyg och mtrl till torpet behöver du inte körkort/ bil, beställ leverans av virke och övrigt från den byggmaterialhandlare som ger dig ett vettigt pris på det du behöver ink frakt.
 
  • Gilla
4774 och 2 till
  • Laddar…
4774
P Perplexus skrev:
Jag förstod det framför allt att som att man kunde ta stege upp på taket för
"om inte pannorna ligger rätt eller om pannor har sprickor så du behöver gå upp på taket och inspektera pannorna till att börja med."

Det är ju bra att känna sitt hus och se så allt står rätt till. Finns naturligtvis firmor som vill byta allt för hundratusentals kronor om man ber dem komma och titta men viktigt att åtminstone skaffa sig en egen uppfattning först
Tack ♥️ Jag vet inte om det är för att jag är en tjej som rejäl misstolkar det jag skriver eller vad det beror på men jag hoppas att poletten trillar ner tack vare din förklaring 😀
 
  • Gilla
Hampe w och 1 till
  • Laddar…
R
4774 4774 skrev:
Tack ♥️ Jag vet inte om det är för att jag är en tjej som rejäl misstolkar det jag skriver eller vad det beror på men jag hoppas att poletten trillar ner tack vare din förklaring 😀
Poletten trillar ned?

Du skrev följande i inlägg #8

”Samt vindskivor vilket är vad jag tror du menar 😀. Men har svårt att förstå, hur ohändig du än må vara, varför du ska anlita en dyr firma för något som du med lite guidning lätt kan göra själv så länge du har en stege.”

TS ber om hjälp att tolka prisuppgifter ur en offert så Hen inte blir blåst, TS säger vidare att Hen är helt novis och icke händig ändå rekomenderar du att Hen ska byta vindskivor mm. ifrån en stege trots att TS sagt att Hen vill anlita någon…
Då undrar jag vem poletten behöver trilla ned hos🤔
 
4774
R Rejäl skrev:
Poletten trillar ned?

Du skrev följande i inlägg #8

”Samt vindskivor vilket är vad jag tror du menar 😀. Men har svårt att förstå, hur ohändig du än må vara, varför du ska anlita en dyr firma för något som du med lite guidning lätt kan göra själv så länge du har en stege.”

TS ber om hjälp att tolka prisuppgifter ur en offert så Hen inte blir blåst, TS säger vidare att Hen är helt novis och icke händig ändå rekomenderar du att Hen ska byta vindskivor mm. ifrån en stege trots att TS sagt att Hen vill anlita någon…
Då undrar jag vem poletten behöver trilla ned hos🤔
Vet inte varför du vill bråka och om du vill fortsätta göra det så gör inte det i Ts tråd. Vi kan starta en egen och se om du någonsin kommer förstå mig istället
 
R
4774 4774 skrev:
Vet inte varför du vill bråka och om du vill fortsätta göra det så gör inte det i Ts tråd. Vi kan starta en egen och se om du någonsin kommer förstå mig istället
Bråka? Du kanske ska läsa det du skriver istället för o försöka o komma undan med dina dumma och ignoranta svar..
 
Jag la nytt tak på en ladugård förra året, och mitt pris per kvadratmeter skulle göra strax över 50 000 för TS. (+ ev rotavdrag)
Men då la jag ju bra vanlig enkel plåt, sen blir det ju dyrare för TS med ett så litet tak med, men det borde gå att få billigare än 95 000. Så fråga fler företag.

Även om TS inte är så händig så kan man ju göra en del själv för att få ner priset om man har tid.
Tex om man har en granne med traktor och lämplig kärra kan man kasta av det gamla teglet lagom till hantverkarna kommer, grannen har då förhoppningsvis någonstans att slänga teglet med, funkar utmärkt att lägga på någon traktorväg eller liknande.
Detta bör spara lite mot att låta hantverkarna sköta detta.
 
  • Gilla
Hampe w och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Så du menar att TS ska riskera livet och byta tak ifrån en stegha
R Rejäl skrev:
Så du menar att TS ska riskera livet och byta tak ifrån en stege?
P Perplexus skrev:
Jag förstod det framför allt att som att man kunde ta stege upp på taket för
"om inte pannorna ligger rätt eller om pannor har sprickor så du behöver gå upp på taket och inspektera pannorna till att börja med."

Det är ju bra att känna sitt hus och se så allt står rätt till. Finns naturligtvis firmor som vill byta allt för hundratusentals kronor om man ber dem komma och titta men viktigt att åtminstone skaffa sig en egen uppfattning först
Jupp bra plan , min vän var uppe och rättade till en tegelpanna för några år sen ser okej ut nu men klättra upp försiktigt och inspektera får bli nästa vecka
 
  • Gilla
Perplexus
  • Laddar…
Vill du ha ett vettigt svar måste du skriva vad som ingår i offerten.
Ställning?
Container för skräp?
Riva av all gammal papp?
Vilken slags plåt ingår i offerten?


Eller står det bara byte av tak på offerten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.