Dannnnnnne
M Mortsken skrev:
Man kan ju tycka hantverkare också skulle vilja slippa sådana här diskussioner.
Varför inte lägga till en rad som säger "DETTA ÄR ETT FASTPRIS" eller vad som. Så att det är glasklart, och de slipper missförstånd.
Den raden finns med i hantverksavtals mallen som ts länkade.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Dannnnnnne Dannnnnnne skrev:
Den raden finns med i hantverksavtals mallen som ts länkade.
Det borde uppenbarligen även stått i offerten.
Har nu TS inte ens skrivit på något, så är det ju en rätt onödig risk från hantverkaren.
 
Sittställning
S Simsgrodan skrev:
ja, som jag skrev i ett tidigare inlägg, reseersättning är just ersättning för gjorda resor, inte en del av timkostnaden. Att ”lösa något på mitten”, om du med det menar att omförhandla ingångna avtal så är det att lägga upp för strul.
För att gå vidare med min parallell med ett restaurangbesök, jag accepterar en rätt till ett visst pris, vill jag ha biffen rare så säger jag till vid beställningen, jag går inte in till kocken och har synpunkter medan han lagar rätten. Däremot kan jag när den kommer till bordet underkänna den om den är genomstekt.

Fast man kan inte bara underkänna en utförd tjänst hur som helst, det hör inte till saken.

Har det skett ett missförstånd så kan man antingen mötas eller hävda att man har rätt.. i detta fallet tycker jag inte det är rimligt att jobba 12h plus eventuell planering.. i praktiken tar han dubbla timpriset då, jag hade inte med gott samvete kunnat skicka iväg en sådan faktura...

Så för att inte strula ska man acceptera denna fakturan ? Är det verkligen så enkelt att strula ?

Nu har vi dålig insikt i allt men om man antar att hantverkaren tänkt fast pris och beställaren upp till 35h så tycker jag gott dom kan mötas något.. hantverkaren har god marginal för det i detta fallet.
 
Sittställning Forlowt skrev:
Fast man kan inte bara underkänna en utförd tjänst hur som helst, det hör inte till saken.

Har det skett ett missförstånd så kan man antingen mötas eller hävda att man har rätt.. i detta fallet tycker jag inte det är rimligt att jobba 12h plus eventuell planering.. i praktiken tar han dubbla timpriset då, jag hade inte med gott samvete kunnat skicka iväg en sådan faktura...

Så för att inte strula ska man acceptera denna fakturan ? Är det verkligen så enkelt att strula ?

Nu har vi dålig insikt i allt men om man antar att hantverkaren tänkt fast pris och beställaren upp till 35h så tycker jag gott dom kan mötas något.. hantverkaren har god marginal för det i detta fallet.
Sittställning Forlowt skrev:
Fast man kan inte bara underkänna en utförd tjänst hur som helst, det hör inte till saken.

Har det skett ett missförstånd så kan man antingen mötas eller hävda att man har rätt.. i detta fallet tycker jag inte det är rimligt att jobba 12h plus eventuell planering.. i praktiken tar han dubbla timpriset då, jag hade inte med gott samvete kunnat skicka iväg en sådan faktura...

Så för att inte strula ska man acceptera denna fakturan ? Är det verkligen så enkelt att strula ?

Nu har vi dålig insikt i allt men om man antar att hantverkaren tänkt fast pris och beställaren upp till 35h så tycker jag gott dom kan mötas något.. hantverkaren har god marginal för det i detta fallet.
Det är just för att undvika missförstånd man ska speca jobbet tydligt i ett avtal. Har själv gjort misstaget att sett vissa saker som ”självklara” vilket gjort att jag inte haft något att sätta emot när hantverkaren i mina ögon tagit genvägar. Om man ser det som missförstånd att det inte är klart om det är ett takpris eller fast pris misstänker jag att det är hantverkaren som har tolkningsföreträde.

Det är lovvärt om du inte med gott samvete kan skicka en sådan faktura. Men skulle det vara mer hedersamt om du arbetat så långsamt att du varit på plats 35 timmar fast du hade yrkesskicklighet och verktyg nog att göra det på 12? Det är väl trots allt slutresultatet som är intressant? Och för hantverkaren om han/hon får jobbet eller ej? Jag pratade med en snickare som sa att då någon kommer och vill ha ett jobb gjort snabbt då han redan hade fullt upp kunde han sätta ett högre pris än han brukade. Ville kunden ändå ha det gjort blev det som en övertidsersättning. Jag skäms inte heller när jag får övertidsersättning.
 
  • Gilla
Tbr53
  • Laddar…
B
M MartinP666 skrev:
Jag tycker också det är märkligt hur många kan tycka att det bara är att betala och se glad ut.

Det är som att man skulle gå till färgaffären och säga att man behöver färg för att måla en vägg på fem kvadratmeter. Jaha säger säljaren i butiken, då behöver du en tiolitershink för 2000 kr. Så visar der sig att det bara gick åt en liter färg, så man har köpt nio för mycket helt i onödan. Och i TS fall kan "färgen" som blev över inte ens ställas i skrubben och användas någon annan gång.

Lite äpplen och päron kanske men grundprincipen är samma, den sakkunnige lurar lekmannen att betala mycket mer än denne borde.
Lite löjligt med dubbelmoralen här.

Är de fast pris så är de. Acceptera inte fast pris om de inte känns okey.

Om de gått åt 55 timmar tror ni då ts hade startar en tråd med namnet"

"Hanverkaren vill ha betalt för 20 timmar till, vad gör jag"
 
  • Gilla
Tbr53 och 1 till
  • Laddar…
K Krillehus skrev:
Om du läser tråden så erkänner jag ju redan att jag har gjort en miss.
Jag har inte bett om ett förtydligande kring hur Offerten ska tolkas. Men det har heller inte framkommit att priset är fast någonstans. Men jag ska göra saker annorlunda framöver, det är helt klart och tråden fungerar som råd till andra om extrem tydlighet.

När det gäller avtal så har vi inget i juridisk mening annat än att jag har skriftligen (via email) specificerat vilket jobb som ska utföras efter ritning och att jag fått en offert på det. Sedan kom vi överens om vilken dag han skulle börja.

Hantverksformuläret fick jag ifyllt via mail samma morgon som jobbet påbörjades. Jag läste den faktiskt inte förens efter avslutat jobb då jag var på plats på bygget under den veckan. Jag har heller inte skrivit på det.
Men det finns det en referens till att arbete som ska utföras är enligt offert och pris enligt offert.

[bild]
Du har fått en offert och ingen prisuppskattning, om det är en beskuren bild av avtalet
Alltså hantverkaren lämnade ett förslag som du godkände
Denne räknade på timmar och dagar, även resor för alla arbetsdagar

Det accepterade du eftersom du lät denne påbörja arbetet.
Att komma med att du inte läst offerten innan arbetet påbörjades är en dålig ursäkt
Att du inte skrivit på avtalet betyder inte så mycket
Ett muntligt avtal är också giltigt
Så det är bara att acceptera och ta detta som lärpengar
Som andra skrivit så blir det oftast billigare att ta det på löpande
Då behöver hantverkaren inte ta höjd för ev problem som kan uppstå
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Sittställning
S Simsgrodan skrev:
Det är just för att undvika missförstånd man ska speca jobbet tydligt i ett avtal. Har själv gjort misstaget att sett vissa saker som ”självklara” vilket gjort att jag inte haft något att sätta emot när hantverkaren i mina ögon tagit genvägar. Om man ser det som missförstånd att det inte är klart om det är ett takpris eller fast pris misstänker jag att det är hantverkaren som har tolkningsföreträde.

Det är lovvärt om du inte med gott samvete kan skicka en sådan faktura. Men skulle det vara mer hedersamt om du arbetat så långsamt att du varit på plats 35 timmar fast du hade yrkesskicklighet och verktyg nog att göra det på 12? Det är väl trots allt slutresultatet som är intressant? Och för hantverkaren om han/hon får jobbet eller ej? Jag pratade med en snickare som sa att då någon kommer och vill ha ett jobb gjort snabbt då han redan hade fullt upp kunde han sätta ett högre pris än han brukade. Ville kunden ändå ha det gjort blev det som en övertidsersättning. Jag skäms inte heller när jag får övertidsersättning.

Det ena behöver inte betyda det andra.... Om jag nu ser att beställaren har råkat överskatta kan jag faktiskt öppna min mun, antingen innan men antagligen efter men aldrig skulle jag utnyttja det. Dåligt argument från dina sida där.


"Hej jag har fullt upp men vi kan klämma in det för xxxxx"

Detr exakt detta jag menar ! Övergödda hantverkare som ger dolda övertidsersättningar! Hur många hantverkare ska man fråga för att då ärliga priser ? .... Usch! ;)
 
K Krillehus skrev:
Jag hade tagit in ett par kostnadsförslag för att utföra ett jobb.

Jag valde ut en hantverkare efter totalpris och referens.

Där var det specificerat att jobbet skulle ta 35 timmar. Kostnaden för material var en egen post, samt reseersättning som motsvarar 5 resor tor.
Enligt avtal så skulle allting extra ske mot en extra kostnad.

Jag valde att anlita hantverkaren.

När det var dags att utföra jobbet så löste han det på 1.5 dag. Dvs 12 timmar total på plats. Det blev inget extra.
Jag är väldigt nöjd med utfört jobb, så har ingenting att klaga på där.

Däremot när jag fick fakturan så var den mycket riktigt specificerad som 35 timmars arbete och reseersättning motsvarande 5 resor tor.

Vad tycker ni? Är det OK att fakturera enligt kostnadsförslaget fast arbetstiden var typ en tredjedel?

Eller borde det finnas lite moral med här och justera kostnaden efter faktiskt arbetsinsats?
Då får du ju ta det på löpande
 
B Konsumenten84 skrev:
Lite löjligt med dubbelmoralen här.

Är de fast pris så är de. Acceptera inte fast pris om de inte känns okey.

Om de gått åt 55 timmar tror ni då ts hade startar en tråd med namnet"

"Hanverkaren vill ha betalt för 20 timmar till, vad gör jag"
Nej, det är inte alls dubbelmoral, det handlar om att hantverkaren är expert inom området och har ett enormt övertag över kunden som är lekman. Bara för att man lyckats lura kunden att ett jobb tar 35 timmar är det inte okej att fakturera för 35 timmar när jobbet i verkligheten tar 12 timmar. Det ingår i hantverkarens jobb att veta om jobbet tar ca 12 eller ca 35 timmar, och ifall han inte har den kompetensen ska det inte gå ut över kunden.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Jag har inte lyckats utläsa av TS svar om det är angett fast pris eller rörligt pris. Däremot är omfattningen angivna. Att det i avtalets omfattning talas om á-pris betyder inte att det därmed är ett fastprisavtal även om offerten har en totalsumma. Jag tolkar att hantverkaren har rätt att utföra arbete enligt offerten, alltså ett antal timmar arbete och resor, men får endast fakturera utfört arbete. Mitt råd är att låta hantverkaren fullgöra sina timmar enligt avtal genom att fortsätta arbete med det fortsatta projektet, och fakturera resterande belopp när det arbetet är utfört. Skulle du inte vilja låta hantverkaren fullgöra antalet timmar, låt säga han gjort ett dåligt arbete, så skulle han ändå ha rätt att få betalt om du ej låter honom utföra omfattningen enligt avtal. Vad som står i avtalet under pris är gällande, oavsett vad ni tror ni kommit överens om för pris i en offert.
 
K Krillehus skrev:
Jag har redan betalt fakturan och kommer ha en tydlig dialog med hantverkaren innan fas 2 påbörjas.

Jag ser mig som sagt inte som ett offer, men det här har varit en lärpeng om att det inte är så enkelt att komma överens om ett pris i förhand. Hantverkarens tolkning är ju fast pris, min är att jag fick ett kostnadsförslag på jobbet. Om jag lämnar in min dator på service och får ett kostnadsförslag som säger det här kommer kosta 5000 kr för vi måste antagligen byta ut ditt logikkort men sedan visar det sig att det bara var glapp i nätkabeln och en ny kostar 49 kr. Får jag en faktura på 5.000 kr med referens till att kostnadsförslaget var ett fast pris skulle jag bli sur.

Om vi då ska utgå ifrån att det är ett fast pris och jag som konsument inte har någon kunskap inför beställning om arbetsinsats som faktiskt krävs. Om alla offerter jag fick in sa att jobbet skulle ta runt 50 timmar då skulle jag tro på att jobbet tar 50 timmar och det gånger timpeng kännas som ett OK pris utefter den kunskapen jag som konsument besitter. Att själva jobbet sedan bara tog 12 timmar så är ju frågeställningen att ja, jag har godkänt ett fast pris, men jag har ju blivit lurad i beräkningarna bakom hur det fasta priset sattes.

Så min poäng med tråden är inte att analysera rader i en offert utan som råd till andra som är inför en upphandling att det inte är så enkelt så att man bara kan lita på det som står i offerten.

Jag har identifierat flera andra saker som jag skulle ha gjort annorlunda i min kontakt med hantverkare och husleverantör. Jag har också gjort väldigt många saker rätt, saker som har sparat mig hundratusentals kronor. Efter mitt projekt är klart kanske jag ska skriva ihop en tråd om hur man undviker att göra misstag i sitt husbygge.

Jag skulle gärna vilja veta om det är någon som har fått en offert likt mig, där arbetat tid skilde sig drastiskt men fakturan faktiskt speglade antal timmar? Eller förekommer det inte ens?
https://www.hallakonsument.se/varor-och-tjanster/infor-att-anlita-hantverkare/

D
en här länken kan vara nyttig läsning för dig. (Kanske även för din hantverkare!)

Om du har fått ett fast pris eller en prisuppskattning (budget) går tyvärr inte att svara på utifrån det du skriver. Man skulle behöva se avtalet.

Jag har själv lämnat offerter av alla dess slag i ca 20 år. En offert kan vara ett avtal på löpande räkning utan tak eller ett fastprisavtal. Men i folkmun skulle jag nog våga påstå att en offert är ett fast pris.

Det har aldrig hänt att vi angett antalet timmar när vi lämnar fastpris. Däremot om vi lämnar en budget så visar vi timmarna i olika moment. Sen redovisar man och fakturerar mot budget.

Vid rotavdrag däremot kräver Skatteverket att antalet arbetade timmar ska anges även vid fastpris. Jag vet att många hantverkare missuppfattat detta.
Man lämnar då ett fast pris till konsument där timmarna anges. Sen fakturerar man efter lämnat fastpris oavsett hur många timmar det gått åt.
Om det är så i ditt fall har jag ingen aning om.

Vi är alltid totalentreprenörer på alla jobb. Dom få gånger vi har rotjobb så kan det bli ganska lustigt även för oss.
Säg att målaren lämnat ett fastpris till oss där offerten ser ut enligt följande:
7000 kr Arbetskostnad
2000 kr Material
1000 Kr Servicebil

När arbetet är klart fakturerar han enligt offert till oss som TE. Men han måste nu även lämna en tidsredovisning så vi kan skriva in antalet arbetstimmar vid ansökan om rot.

Om vi nu leker med tanken att målaren bränt 10 timmar. Tror ni då han kommer skriva det till oss som TE? Risken är ju stor att vi anser målaren som dyr och kanske anlitar någon annan målare nästa gång.

Om han nu bränt 30 timmar. Tror ni han kommer ange det? Risken är ju då att vi börjar misstänka att målaren inte har rent mjöl i påsen om han kan bränna 30 timmar för 7000 kr.

Nej. Han kommer ange mellan 15-18 timmar.

15h ca 467 kr/ Tim
18h ca 389 kr/ Tim

Om han nu i verkligheten lagt ner 18 h så kommer han inte var speciellt nöjd. Har han lagt ner 15 h så kommer han känna sig hyfsat nöjd.

Så här mycket slår 3 tim i detta exempel.

Åter till Ts. Har hantverkaren varit på plats det antalet timmar som Ts klockat? Är det alltså tid innanför tröskeln som Ts räknat fram?

Har hantverkaren varit på plats och tittat på arbetet innan? Den tiden ska också in någonstans.

Tid för att skriva offert.
Tid för att förbereda och beställa material.

Jag vill med detta inlägg inte säga att Ts hantverkare gjort rätt eller fel för sig. Jag vill bara väcka tanken att det finns många olika parametrar att tänka på.
 
  • Gilla
mellansorken
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Jag vill med detta inlägg inte säga att Ts hantverkare gjort rätt eller fel för sig. Jag vill bara väcka tanken att det finns många olika parametrar att tänka på.
Ja men ingen eller ens alla dessa parametrar täcker in 200% felräkning på ett standardjobb där man inte kunde förvänta sig några konstigheter (montage enligt ritning).
 
Sittställning Forlowt skrev:
Det ena behöver inte betyda det andra.... Om jag nu ser att beställaren har råkat överskatta kan jag faktiskt öppna min mun, antingen innan men antagligen efter men aldrig skulle jag utnyttja det. Dåligt argument från dina sida där.


"Hej jag har fullt upp men vi kan klämma in det för xxxxx"

Detr exakt detta jag menar ! Övergödda hantverkare som ger dolda övertidsersättningar! Hur många hantverkare ska man fråga för att då ärliga priser ? .... Usch! ;)
Tydliga avtal behövs för att det är just när man är oense (avsiktliga eller oavsiktliga missförstånd) de plockas fram. Och vem skulle gilla att höra ”oj, var du så snabb, då betalar jag bara hälften.” Som beställare är det ditt jobb att bedöma vad jobbet är värt för dig.

När det gäller hantverkarnas prissättning så visst finns det de som hugger till och sedan gör ett mediokert jobb. Men att de flesta hantverkare är som alla vi andra. Vem skulle säga då han erbjuds 30.000 i månadslön ”nej, jag är inte så duktig, ge mig 25.000”. Eller då chefen säger att du behöver jobba över en helg för att hinna med något att ”inte behöver jag någon övertidsersättning, min vanliga lön räcker bra.”
Kan en artist ta 30.000 och uppåt för en kväll så ser jag det som fullt rimligt att en duktig hantverkare offererar ett högre pris då han/hon har mycket att göra. Du har alltid friheten att vänta eller gå till någon annan.
 
S Simsgrodan skrev:
Tydliga avtal behövs för att det är just när man är oense (avsiktliga eller oavsiktliga missförstånd) de plockas fram.

När det gäller hantverkarnas prissättning så visst finns det de som hugger till och sedan gör ett mediokert jobb. Men att de flesta hantverkare är som alla vi andra. Vem skulle säga då han erbjuds 30.000 i månadslön ”nej, jag är inte så duktig, ge mig 25.000”. Eller då chefen säger att du behöver jobba över en helg för att hinna med något att ”inte behöver jag någon övertidsersättning, min vanliga lön räcker bra.”
Kan en artist ta 30.000 och uppåt för en kväll så ser jag det som fullt rimligt att en duktig hantverkare offererar ett högre pris då han/hon har mycket att göra. Du har alltid friheten att vänta eller gå till någon annan.
Fast att offerera ett högre timpris är en sak, att offerera fler timmar än jobbet tar är något helt annat. Det handlar som vanligt om tydlighet och öppenhet.
 
elpaco elpaco skrev:
Ja men ingen eller ens alla dessa parametrar täcker in 200% felräkning på ett standardjobb där man inte kunde förvänta sig några konstigheter (montage enligt ritning).
Jag har som vanligt ingen aning när det gäller just Ts. Som jag försökte förmedla så är det många parametrar som man måste ta hänsyn till när man försöker avgöra rätt eller fel. Om hantverkaren är där i 30 Tim men petar näsan i 15 så blir det också fel.

Men jag har aldrig skrivit att jag tycker Ts hantverkare gjort rätt för sig. Jag håller fullständigt med om att antalet timmar som Ts skriver låter helt fel mot antalet angivna timmar i offerten.

Jag kan ärligt säga att om det vore exakt som Ts skriver skulle jag personligen definitivt reviderat offerten även om det nu var ett fast pris.
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.