P
3timmar för att gjuta 30m2? dvs 10m2 i timmen... Det var ett par latmaskar till betongarbetare. Min platta på 90 skulle då alltså tagit 9timmar dvs en heldag....
Och 2 timmar för att glätta 30m2 lika löjligt det med
 
Allt beror på hur man ser på det hela. Kan aldrig tänka mig att man som enentreprenör lägger ett fast pris där man utgår från bästa möjliga förutsättning.

Anser inte att tre arbetstimmar för själva gjutarbetet inkl. slodning, rengörning av maskiner och verktyg är mycket. Räknar med två personer. Att vara ensam och gjuta är bara dumheter om man ska hålla slang, sköta laser och vib.

Angående glättningen vet jag inte vilken kvalitet på ytan Ranger eftersöker, men sägs det inget så är det lika bra att räkna med att man drar över ytan minst tre gånger inkl sista vända med vingarna. Blir bara tråkigt om kunden sen kommer hem och klagar på dålig ytfinish.
 
P
Om vi då ska ta och dividera alla siffrorna med 2 så blir det att du ska vänta 1.5 timme mellan gjutning och glättning men då har det inte torkat tillräckligt mycket. Nä tillbaka till räknestickan
 
Mikael_L
TheStills skrev:
Det tar max en timme för att få ut betongen om det bara är 30m2. Säkert kortare än så
Sen får man vänta ett timmar tills den går att släta till med "helikopter" men väntandet ska du väl inte behöva betala för helt och hållet.
Och vad tänker du att gubbarna ska tjäna in pengar på under väntetiden då?

Om dom skulle kunna göra en annan gjutning på tomten, eller tomten bredvid, under väntetiden skulle det vara en helt annan sak.


Men du menar kanske att timkostnaden bör reduceras med typ 5% under väntetiden iom att det t.ex. inte slits på verktyg under den tiden?
 
Redigerat:
  • Gilla
Peternow
  • Laddar…
TheStills skrev:
Om vi då ska ta och dividera alla siffrorna med 2 så blir det att du ska vänta 1.5 timme mellan gjutning och glättning men då har det inte torkat tillräckligt mycket. Nä tillbaka till räknestickan
Nej. Jag menar antal arbetstimmar. Inget annat. Upp till dig att tolka som två personer på alla moment. Själv räknade jag med en person. Finns ju knappt plats för två glättare på en platta som är runt 30 m2. Trodde det var uppenbart faktiskt.
 
Mikael_L
Men till priset då.
Tja, jag tycker både att det låter aningens högt, samtidigt som helt OK.

Betongen:
Först när jag läste tänkte jag att f**, det var dyrt, 50% för dyrt. Men så såg jag att det gällde pumpbil, då är det nog helt enkelt de där pengarna.

Vad det gäller arbetet:
Är 6000:- med eller utan moms?

I vilket fall, de som gjuter betong kan och vill ofta ta kompletta uppdrag, från markarbete alt från färdigpaddad yta till gjutningen. Dvs ev göra markjobben, sen sätta form, armering och allt. Ty det ger dom ofta en riktigt schysst timpenning då många drar sig för att utföra grundjobben själva.

Så vill man hitta någon som åtar sig bara själva gjutningen så kanske man inte har så många aktörer att välja på.

Problemet i detta fall är att plattan är så liten, den mesta tiden blir ändå väntetid, mellan utläggning och glättning.
Att gjuta en 4ggr så stor, 120m2, platta tar bara en eller två timmar länge.


Jag hade ett par killar som gjorde endast själva gjutningen åt mig. Dom hade ett fast pris på 85:-/kvm + moms för alla vanliga villaplattor. Mina hundra kvm gick alltså på lite över 10' och tog dom mindre än 5 timmar i tid.
Men svårt för dom att hinna med ännu ett uppdrag samma dag.
I priset ingick att dom hade alla verktyg, vibrator, laser, sloda, och glättningsmaskin. Jag stod för el och tillgång till vatten att tvätta grejerna i efteråt.
Och betongen tillkom givetvis också.

Jag är fortfarande kanonnöjd med både dealen och utförandet. Och jag skulle nog också utan att klaga speciellt mycket betala 6000:- inkl moms för en 30kvm platta om slutresultatet blev lika bra.

För dessa pengar, någon tusenlapp upp eller ner, tycker jag faktiskt att det är viktigare att det blir bra än billigt, särskilt om man vill använda betonggolvet direkt som det är sen. Jag har limmat plastmatta direkt på betongen i köket, och lagt golv i alla andra rum helt utan fler åtgärder såsom spackling och sånt. Att golvet blev riktigt bra har jag alltså tjänat mycket på sen.
Ja badrum och tvättstuga fick jag givetvis flyta lite fall ner mot golvbrunnen då. Men även har kände jag mig nöjd, dom hade lyckats jättebra med att fixa ett ganska bra grundfall i betongen, så det gick åt lite spackel och så.

Så jag tycker du tar det där om du kan anta att dom gör ett bra jobb.

Ev kan du försöka samordna med någon annan gjutning i omedelbar närhet för att få ett bättre totalpris, eller kanske kolla om det kan bli billigare om det bara kommer en gubbe. Du kan kanske själv vara behjälplig med att t.ex. lyfta på och av glättare från plattan och annat hantlangningsjobb.
 
Man vet aldrig exakt hur lång tid det tar att gjuta, det beror på så mycket. Betongen, väder och vind.

Två är man väl alltid vid utläggning för det är aldrig pumpisens jobb att lägga ut. Sen om han är schysst att göra det är en annan sak, inget man ska anta.

"Släta" till med helikopter efter en timma? Nej, skulle inte tro det.

Mitt råd är att snåla aldrig på gjutningen, det kostar betydligt mer att fixa till det i efterhand med slipning och spackling.
 
40 papp för 120 kvadrat kostade ett jobb nyligen. Två killar en hel dag + pumpbil på morgonen. De var borta att par tre timmar mitt på dagen, ska man betala för det?

Ärligt talat så skulle jag skita i vilket, det var fast pris och de gjorde ett bra jobb.

För lite betalt fick de i alla fall inte även om det var den i särklass billigaste offerten.
 
Men hur som haver är det väl ändå inte rimligt att 2 man ska sitta och vänta halva dagen?
De gånger jag gjutit så har gubben med betongbilen/pumpen skött den grova utläggningen och sen en gubbe som finjusterade och slodade, när vi gjorde husplattan var det 2st killar som gjorde den.

Min ca 50 kvadrat garageplatta tog ganska exakt 3 timmar att göra klar.
30 minuter för att fördela betongen, 30minuter att sloda och se till att allt var ok.
ca 1 timme väntetid (stelnar ganska fort nu när det är sommar) och sen ca 1 timme med glättrare.
Då hade jag en kille som var betongare med många år i branschen.
Jag hjälpte till med att köra lite vibbning i ca 10-15 minuter och spolade av lite verktyg.

Klart man ska betala för väntetid.
Men jag skulle själv aldrig betala för att ha 2 killar som väntar på att en kille ska jobba, titta på kan jag göra själv och det helt gratis.

Om man är betongare och inte klarar att gjuta en 30 kvadrat grageplatta själv med hjälp av alla moderna hjälpmedel så vettifasen om det inte är dags för karriärbyte.
Min betongare tyckte att gränsen gick vad man klara ensam någonstans på 60-70 kvadrat.
 
Redigerat:
Samtidigt kan man få vänta, grannen gav upp klockan halvtre på natten och slipade och det blev som det blev.
Naturligtvis kostar väntetiden, en taxichaufför får betalt för hela dagen, det vill en betongare också ha
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.