Stefan_J skrev:
Hej,
Funderar på att avsätta en del av garaget och bygga om detta till ett pannrum, med ved och eventuellt pellets-eldning.

Jag har alltså varken värmeanläggningen (pannan) eller någon skorsten i dagsläget.

Frågan är vad ett sådant projekt kan komma att kosta??

Mvh
Stefan
Får du någon hjälp?
 
Andreas_Hansson skrev:
Ja herregud allt är ju möjligt. Varför satte du max pris på 70 000? Du kunde ju ha skrivit 200 000!!

Det går nog att bygga en vedbod för det priset oxå.
ja vist man kanske kombinerar en vebod med föråd & nått mer, man det äe upp tillvar o en, som ialla fall några förstår så var det ju en finervisning för trådskaparen vad det kan kosta, då han undrade. sen får han väll själv räkna lite eller fråga mer presiserat. uppspaltningen skrev jag för nån annan här inte förstod att man kunde komma över 100 000:- när man ska elda med ved, 100 000:- det är det ju bara bergvärme som kan kosta......
 
sen får han väll själv räkna lite
.
 
CarMan skrev:
ja vist man kanske kombinerar en vebod med föråd & nått mer, man det äe upp tillvar o en, som ialla fall några förstår så var det ju en finervisning för trådskaparen vad det kan kosta, då han undrade. sen får han väll själv räkna lite eller fråga mer presiserat. uppspaltningen skrev jag för nån annan här inte förstod att man kunde komma över 100 000:- när man ska elda med ved, 100 000:- det är det ju bara bergvärme som kan kosta......
Vi har ju berättat vad våra ved anläggningar kostar.Det måste väl bättre visa på ett ungefär vad en vedanläggning kostar än dina siffror?

 
Andreas_Hansson skrev:
Vi har ju berättat vad våra ved anläggningar kostar.Det måste väl bättre visa på ett ungefär vad en vedanläggning kostar än dina siffror?
nä, faktiskt inte, då ni har mycket mer utrustning i era hus än vad trådskaparen har.
 
CarMan skrev:
Tack för dden, nån som faktiskt läser vad jag skriver.
Det är orimligt att man lägger ut ända upp till 70.000 och upp till 50.000 på bod och redskap.

CarMan skrev:
nä, faktiskt inte, då ni har mycket mer utrustning i era hus än vad trådskaparen har.
Vad går då gränsen på vad man skall lägga till?
Och då finns det ju ej heller aldrig något övre tak på vad det kostar.


CarMan skrev:
uppspaltningen skrev jag för nån annan här inte förstod att man kunde komma över 100 000:- när man ska elda med ved, 100 000:- det är det ju bara bergvärme som kan kosta......
Du skrev mer rimliga 150.000kr innan din uppspaltning, du tog också uppspaltningen för att jämföra med bergvärme?

Vad är det då egentligen som hindrar att man använder verkligt och orimligt dyrt material till bergvärme. Vad man nu använder för material i detta arbetet, men det går säkert att komma fram till att man i extremfallet använder "guld" i hela utrustingen om så är.



 
Magnus_Redin skrev:
Beskattning på ved fanns för ett bra tag sedan.
Den avskaffades då det var omöjligt att övervaka vedförbrukning och vedaffärer. Men det är moms på vit ved som den du köper på macken.

Det är ungefär samma problem med pelletsen, för många tillverkar den och handlar med den för att det skall vara enkelt att övervaka. Gissningen att ev energisystemsbeskattning hamnar på fastighetsskaten tror jag är mycket god, det är redan så att energibesparingar ger högre marknadsvärde vilket ger högre taxeringsvärde vilket ger högre skatt. Detta bromsar en del bra investeringar. Är det lönt att bygga något värdefullt?  :p
När hade man skatt på ved? Under kriget eller .. berätta, jag blir nyfiken!
Själklart får man betala fastighetsskatt på även energiinvesteringar och för säkerhets skull kan man lägga på en schablon för dem som eldar (svart) ved men det hindrar ju inte att man tar ut en energiskatt också. Vi är världsmästare på skatter i det här landet! Övervakningen är väl inte annorlunda än på momsen eller skatt på uthyrning av fritidshus. Man gör en razzia på några platser och låter tidningarna få lite stoff till rubriker så kommer skatten in!
 
[quote author=zeb link=board=VVS;num=1124860840;start=20#37 date=08/26/05 kl 10:19:51]
När hade man skatt på ved? Under kriget eller .. berätta, jag blir nyfiken!
/quote]

Jag vet bara att de sablon skatt för jord/skogs fastigheter.. Därför slutade morfar bråka med veden o började med olja..
 
zeb skrev:
När hade man skatt på ved? Under kriget eller .. berätta, jag blir nyfiken!
Själklart får man betala fastighetsskatt på även energiinvesteringar och för säkerhets skull kan man lägga på en schablon för dem som eldar (svart) ved men det hindrar ju inte att man tar ut en energiskatt också. Vi är världsmästare på skatter i det här landet! Övervakningen är väl inte annorlunda än på momsen eller skatt på uthyrning av fritidshus. Man gör en razzia på några platser och låter tidningarna få lite stoff till rubriker så kommer skatten in!
´
Under kriget?
Nej det var allt senare.
Jag har för mig att det var långt in på 70-talet, men det är bara vaga hågkomster.
 
2an skrev:
När hade man skatt på ved? Under kriget eller .. berätta, jag blir nyfiken!
/quote]

Jag vet bara att de sablon skatt för jord/skogs fastigheter.. Därför slutade morfar bråka med veden o började med olja..
Den beskattningen gäller uttag av produkter ur den egna verksamheten och gäller alla näringsidkare, inget som drabbar enbart ved. Jämför en Ica-handlare som får betala förmånsskatt på livsmedel han tar ut ur butiken för eget bruk!
Mig veterligt har vi inte haft någon "vedskatt" under de senaste femtio åren i alla fall.
 
CarMan skrev:
panna 25-40 000
ack 3-15 000
skorsten 10-40 000
övrigt  vvs matrial 0-15 000
panrum 0-30 000
ved föråd 0- 70 000
verktyg & maskiner 0-50 000
arbetskostnad för instalation & ombyggnad 0-50 000
Värst vad alla hackar på "CarMan"
Jag tycker 0-50k för verktyg och maskiner var i underkant..
Fundera på vilken utrustning som behövs för att flytta och "förädla" det växande trädet i skogen till en vedpinne i pannrummet.
Beroende på vilka förutsättningar man har kan det bli hur dyrt som helst ;)
 
Ubbe skrev:
Värst vad alla hackar på "CarMan"
Jag tycker 0-50k för verktyg och maskiner var i underkant..
Fundera på vilken utrustning som behövs för att flytta och "förädla" det växande trädet i skogen till en vedpinne i pannrummet.
Beroende på vilka förutsättningar man har kan det bli hur dyrt som helst ;)
håller med, men alla här verkar ha gratis ved som nån annan hugger & gör hem helt gratis.
Undrar om dom får hjälp att elda med en också ;)
 
700_klyv1.jpg
9400:-

kapsag.jpg
8400:-

Fina grejor. Som man klarar sig långt med!

Finns ju billigare kina tillverkade oxå.
 
Andreas_Hansson skrev:
[bild]
9400:-

[bild]
8400:-

Fina grejor. Som man klarar sig långt med!

Finns ju billigare kina tillverkade oxå.

vad man klararsig är olika från fall til fall.
köper man färdig klyvet kan det räcka med en mindre yxa.
har man skog måste man ha traktor & kanske en vedmaskin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.