mycke_nu skrev:
Telias Startpaket med sex kanaler är gratis..

[länk]
Det finns INGET (nästan) som är gratis.
I detta fall kostar boxen 1700:- och kortet 500:-/år.
En dekoder för basutbudet (fria kanalerna) kan man få för 300-500:- och den bör hålla i alla fall tre år eller mer.

Ledsen mycke_nu om jag missade att du var ironisk...
 
C
Ljusbåge skrev:
Det finns INGET (nästan) som är gratis.
I detta fall kostar boxen 1700:- och kortet 500:-/år.
En dekoder för basutbudet (fria kanalerna) kan man få för 300-500:- och den bör hålla i alla fall tre år eller mer.

Ledsen mycke_nu om jag missade att du var ironisk...
Plus att det tar 10 Mbit/s från uppkopplingshastigheten.
 
Kyosahenke, var i skåne bor du? Lite mer info om var du bor samt om det är skog/höghus i närheten så kan jag slänga upp ett förslag.
 
cheetah1 skrev:
Plus att det tar 10 Mbit/s från uppkopplingshastigheten.
Gör det verkligen det? Jag har inte märkt något av det i alla fall.
 
ANDHOL skrev:
Gör det verkligen det? Jag har inte märkt något av det i alla fall.

Ja, men jag tror det är 9Mb/s som allokeras enbart till bredbands tv. Själv hade jag ett väldans sjå med Telia för att få det jag beställt, nämnligen 24 Mb/s bredband och bredbandstelefoni. Med andra ord Telia Smart utan TV. Det tog ett tag och mycket ringande och väntande i telefonkö, problemet var att alla såg vad jag beställt, men det var inte deras avdelning att koppla bort utrymmet för tv. Det mest tragiska var att jag fick hem alla tv boxar och det var ingen som ville ha tillbaka dessa fastän jag frågade flera gånger.
 
Måste man verkligen ha ett abonnemang hos Telia och betala 2x249:-/år för krypteringsavgift för varje enskild box man vill ha för att ta emot de "fria" kanalerna?
Jag skall flytta till hus i höst med Telia Fiberlan och hade tänkt köra på Telias IP-TV då huset endast kommer att ha datakablage draget, för att lätt få köks och sovrumstv osv.
Stämmer det då att om jag skulle fixa 4st boxar och bara köra "gratiskanalerna" så skulle det ändå kosta mig ca 2000:-/år i krypteringsavgift?

Ljusbåge skrev:
Det finns INGET (nästan) som är gratis.
I detta fall kostar boxen 1700:- och kortet 500:-/år.
En dekoder för basutbudet (fria kanalerna) kan man få för 300-500:- och den bör hålla i alla fall tre år eller mer.

Ledsen mycke_nu om jag missade att du var ironisk...
 
Redigerat:
Havsutsikt skrev:
Ja, men jag tror det är 9Mb/s som allokeras enbart till bredbands tv. Själv hade jag ett väldans sjå med Telia för att få det jag beställt, nämnligen 24 Mb/s bredband och bredbandstelefoni. Med andra ord Telia Smart utan TV. Det tog ett tag och mycket ringande och väntande i telefonkö, problemet var att alla såg vad jag beställt, men det var inte deras avdelning att koppla bort utrymmet för tv. Det mest tragiska var att jag fick hem alla tv boxar och det var ingen som ville ha tillbaka dessa fastän jag frågade flera gånger.
Är det kopparaccess (ADSL) du har då? För på min anslutning till Telia FiberLAN tappar jag inget så vitt jag kan se när jag kör hastighetstester och har tre boxar igång.
Klart att för min del spelar det mindre roll då vi har 100/25 Mbit/s och min gamla brandvägg klarar bara 25Mbit/s ändå, men av nyfikenhet har jag provat med bara en dator för att se att hastigheten stämmer.
 
ANDHOL skrev:
Är det kopparaccess (ADSL) du har då? För på min anslutning till Telia FiberLAN tappar jag inget så vitt jag kan se när jag kör hastighetstester och har tre boxar igång.
Klart att för min del spelar det mindre roll då vi har 100/25 Mbit/s och min gamla brandvägg klarar bara 25Mbit/s ändå, men av nyfikenhet har jag provat med bara en dator för att se att hastigheten stämmer.
Det gäller på ADSL, har man telia smart och 24lina kan man välja steget under utan att förlora hastighet..
 
Tänk på vid inköp av digitaltvantenn att det strax kommer hd kanaler som kommer sändas på det gamla analoga nätet troligen vilket gör att dom antenner som säljs nu inte fungerar. :( Man behöver då en "gammal" analog antenn. Så satsa inte på en super dyr antenn och box som inte klarar dvb-t2 standarden. Räcker alltså inte med att det är en mpeg4 box utan den måste även klara dvb-t2 kodningen. Svårt att få ta på ännu så vänta lite eller köp nått billigt nu...
 
shogo99 skrev:
Måste man verkligen ha ett abonnemang hos Telia och betala 2x249:-/år för krypteringsavgift för varje enskild box man vill ha för att ta emot de "fria" kanalerna?
Jag skall flytta till hus i höst med Telia Fiberlan och hade tänkt köra på Telias IP-TV då huset endast kommer att ha datakablage draget, för att lätt få köks och sovrumstv osv.
Stämmer det då att om jag skulle fixa 4st boxar och bara köra "gratiskanalerna" så skulle det ändå kosta mig ca 2000:-/år i krypteringsavgift?
Det bästa är att ringa Telia och fråga.:)
Det brukar finnas viss rabatt om man behöver fler boxar och kort i samma hushåll.

Tänk på att TV-utbud aldrig är gratis hur mycket reklamen än säger att du får gratis kanaler och gratis box och gratis ett halvår m.m. Det tillkommer alltid avgifter.

TV är en av de hårdast reglerade underhållningsbrancherna och omsättningen är enorm. I stort sett varje dag sitter TV- och kanalbolagen i förhandlingar med filmrättighetsinnehavarna.

Om rättighetsinnehavarna fick sin vilja helt igenom så skulle allt vad inspelning heter vara förbjudet samt att all utsändning skulle vara krypterad, även våra egna nationella dagliga nyhetsutsändningar. De är livrädda så fort någon nämner ordet "digitalt".:)

Så räkna ALLTID med att ett vanligt TV-abbonemang kostar från 2500:- per år och uppåt. Med några filmkanaler så är du lätt uppe i 4000:-/år. Man kan dock spara några hundralappar om man blir livegen ett par år.

TV-utbud köper man inte för att spara pengar utan för att man är intresserad av film/nyheter/underhållning/sport/m.m. och då måste man vara beredd att betala.
 
Ljusbåge skrev:
Det finns INGET (nästan) som är gratis.
I detta fall kostar boxen 1700:- och kortet 500:-/år.
En dekoder för basutbudet (fria kanalerna) kan man få för 300-500:- och den bör hålla i alla fall tre år eller mer.

Ledsen mycke_nu om jag missade att du var ironisk...
Njae, kort behöver man inte. I vart fall har vi inget.
 
mycke_nu skrev:
Njae, kort behöver man inte. I vart fall har vi inget.
Är inte du kollektivt ansluten i en egen bredbandsförening? Telias standardavtal för dessa föreningar verkar vara att man får ha upp till 5 boxar utan extra kostnad med hela kanalutbudet på. Medan en standardansluten typ lägenhet/villa får betala någon slags kort/krypteringsavgift per box (då kort saknas borde de döpa om den till en ren krypteringsavgift) Däremot är ju frågan om basutbudet är krypterat så man måste betala, det är väl bara telia som kan svara på.
 
Aha. Du har rätt. Vårt avtal är lite bättre än jag trodde.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.