Summa summarum

Gräsfrön kan man lägga hur som helst, beror på vem man frågar. Men lite under toppdressen och lite över så blir det fullt tillräckligt.
Vattna i samband med regn är det bästa; före är kanske svårt att pricka in, efter går också men allra bäst är under tiden det regnar. Etablerad gräsmatta ca 2h per punkt för vanlig vattenspridare. Rejäl rotblöta.
Pumpa vatten för hand kan man också göra men då får man pumpa många timmar om det ska bli något av det för en normal villatomt på runt 1000m2
En ordentlig borra/spets är väldigt lönsamt där det fungerar. Billigt alternativ som betalar sig snabbt, oftast på 1år beroende på vad man har för utrustning sedan tidigare(pump, kopplingar, rörledning m.m..)
 
...och jag som trodde att man enbart behövde vattna när det är torka och inte konstant skyfall:D

atan1863l.jpg.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
mortimer skrev:
Summa summarum

Gräsfrön kan man lägga hur som helst...
Skönt att höra :)

Trevlig helg!
 
Vattna "vanlig" gräsmatta gör man bara vid nyetablering. (Eller så sår man bara som man gjorde förr kring April eller September, så slipper man det också..). det regnar trots allt en hel del i det här landet under den varma årstiden...
...ta vara på det, och ni går väl inte på dumheten att skicka ner husets takavvattning(stuprörens vatten) i dräneringsrören/dagvattnet ..... Villor med stuprör "som går ner i marken" ..ajajaj
 
Och jag som trodde ämnet var ämnat som seriöst, men forumgudarna verkar mer regna underfundigheter, än vett och sans..
 
hur bor ni. enskilt eller område. borra eget för trädgård
 
Toddep skrev:
Man säger väl att en kubik vatten kostar 20 kr.

Om man har vatten spridaren på i 24 timmar hur mycket vatten hinner man då göra av med?
kan bli dyrt va?
ja du sätt på en flödesmätare på slangen. bor du i område eller privat. borra själv till odling o gräsmatta. har du egen bäck är du hemma. fixa egen el svart
 
flygrc skrev:
När jag frågade på plantskolan så sa dom det var en myt att rötterna inte sökte sig nedåt om man vattnade mycket. [..]
Det känns som att dessa spekulationer kan avslutas en gång för alla. Följande text hittar ni på SLUs hemsida (statens lantbruksuniversitet). Om inte de vet, vem skall då veta ..

"Vattna rikligt 1 – 2 gånger per vecka, minst 20 – 25 mm, vid långvarig torka. Om man vattnar ofta och lite satsar gräsen på ett grundare rotsystem, vilket i det här läget är synnerligen negativt för gräsmattan."

Från: http://ograsradgivaren.slu.se/a_forandring_egenskaper/change_prop_text.cfm?Sok=1&Art=13#r1
 
Verkar som SLU tror att gräsrötter är som bläckfiskarmar som far fram o tillbaka i marken beroende på fuktigheten. Under årens lopp så söker sig rötterna nedåt för att hitta vatten o näring, speciellt om det är torrt i marken. Men samtidigt så måste ju gräset ha ett rotsystem som kan ta tillvara på dagg och normalt regn (0,1-2mm) och behöver ytnära rötter för detta.
Håller däremot med om att det är bättre att vattna under torrperioder än under regnperioder.
Dom menar vidare att man inte ska höstgödsla vilket är korrekt när dom beskriver sin kväverika blandning men dom kanske inte tänkt på att man tar bort kvävet i höstgödslingen för att skapa ett vinterstarkt gräs.
 
Nu vet jag ju inte om det bakom Ninjaweb döljer sig Sveriges ledande professor i byggteknik, men min känsla är att SLU har mer kunskap om agronomi än du någonsin kommer att ha i att bygga hus. Ge dig. Jag länkar ju till några av Sveriges största auktoriteter i ämnet, såväl universitet, privatodlare som industri.

Och helt apropå ditt svar - du missförstår texten. Det SLU skriver är precis tvärtom, rötterna är inte som bläckfiskarmar, utan söker sig (läs växer) långsamt dit där vattnet finns. Så se till att det inte är uteslutande på ytan.
 
Snälla sluta vattna, gräset repar sig och du slipper klippa gräset så ofta. Skänk pengarna i stället till dom som inte ens har driksvatten.
Jag har ca 7000 kvmeter tomt och mycket gräs, som jag använder som täckning i kökslandet. Kökslandet är på ca 700 kvm. Många kökväxter går att så på hösten utan bevattning. Vårsådd behöver sällan extra vatten. När jag planterar köksväxter vattnar jag, vid behov, ca 1 liter/planta (under markytan med ett bevattningsspjut) och därefter ca 2 gånger till 1l/gången.
 
elpaco skrev:
Nu vet jag ju inte om det bakom Ninjaweb döljer sig Sveriges ledande professor i byggteknik, men min känsla är att SLU har mer kunskap om agronomi än du någonsin kommer att ha i att bygga hus. Ge dig. Jag länkar ju till några av Sveriges största auktoriteter i ämnet, såväl universitet, privatodlare som industri.

Och helt apropå ditt svar - du missförstår texten. Det SLU skriver är precis tvärtom, rötterna är inte som bläckfiskarmar, utan söker sig (läs växer) långsamt dit där vattnet finns. Så se till att det inte är uteslutande på ytan.
Nu förstår jag inte syftet med dina personliga angrepp så dom ignorerar jag bara och försöker istället förklara min logik:

- Vattnet i jorden avdunstar från ytan vid torrt väder.
- Gräsrötterna söker sig nedåt om ytjorden är torr för att hitta vatten djupare ner i jorden
- Gräsrötter finns även i dom ytliga jordlagren för att kunna ta hand om vanligt regn och dagg innan det avdunstar
- Gräs och dess rötter är flerårigt vilket betyder att rotsystemet som etablerats över åren finns kvar och är aktivt både på djupet och vid ytan
- Rotsystmet etablerar sig på djupet mest under våren då jorden är genomfuktig men successivt torkar ut vid ytan.

Kontentan av detta blir då att:

1. Om man vill vattna ska man göra det under längre torrperioder
2. Det är oekonomiskt att bara vattna lite grann på ytan vid torrperioder då större delen av vattnet hinner avdunsta innan ytrötterna har sugit åt sig vätskan.
3. Att ge en rejäl rotblöta är ekonomiskt då vattnet på djupet stannar längre så att gräset hinner ta upp detta med sina existerande djupa rötter.
 
Jag förstår inte varför du tolkar det som ett personligt påhopp. Jag skriver att du kan mindre än Sveriges ledande professorer, det lämnar väl mer än höjd nog för att jag inte på något sätt kallat din kunskap om hus som liten?

Det är lätt att gå irrvägar med till synes genomtänkt logik, och dina resonemang pratar numera mest om andra fördelar med djupvattning. Det tar dock inte död på faktan att djupvattning ger djupare rotsystem, med högre tålighet mot torka som följd. Vill du säga emot detta får du hitta en trovärdig resurs/forskningsartikel och länka, för nu tycker jag det har blivit fånigt.
 
Någon som kan visa sina teser/forskning/ro genom hur rotsystemet ser ut på en ytligt snålt vattnad gräsmatta kontra en som är vattnad med ordentlig rotblöta ? Alltså från samma gräsmattta och samma förutsättnignar alltså.
 
För egen del så använder jag mig av det sistnämnda ovan, o min gräsmatta är en av de finaste i vårt kvartér.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.