Man säger väl att en kubik vatten kostar 20 kr.

Om man har vatten spridaren på i 24 timmar hur mycket vatten hinner man då göra av med?
kan bli dyrt va?
 
Sätt ut en regnmätare där du vattnar. Räcker med att vattna 20 mm morgon och kväll tror jag. Snart är det sommar och semester så då lär du inte behöva vattna extra eftersom det regnar då.:)
 
  • Gilla
pojoel och 4 till
  • Laddar…
Om du skriver hur stort flödet är i din vattenspridare (t.ex. i L/s) skall jag räkna ut dygnsförbrukningen åt dig ;)

Tillägg:
Nu har jag mätt flödet vid min utomhus vattenutkastare.
10 liter rinner ner i spannen på precis 60 sekunder.
det ger 14,4 m3 per 24 timmar.
Det ger en kostnad på 14,4 x 4,60 x 1,06 = 70,21 kr/dygn.

Förbehåll:
Jag har mycket lågt vattentryck = litet flöde (det går bara att vattna ca 5 m2 i taget med spridare)
Jag har kommunalt vatten, men betalar inte för avlopp.
Det borde man ju inte göra för bevattning, men kommunalt VA håller ju enhetstaxa,
oberoende var du gör av vattnet.
Momsen på vatten är 6%, för det är ett "livsmedel".

Vid "normalt" vattentryck (dubbelt av mitt) och 20 kr/m3 pris borde dygnskostnaden vara ca
30 x 20 = 600 kr/dygn.
 
Redigerat:
Kolla på vattenmätaren när du har spridaren igång?
 
Jo jag kan ju kolla vatten mätaren:)
men säg 600 kr på dygn så blir det ju skit dyrt att vattna.

Nät betalar man sen den summan? Blir det i en klump summa en gång om året när dom mäter hur mkt vatten mätaren snurrat?
 
Toddep skrev:
Jo jag kan ju kolla vatten mätaren:)
men säg 600 kr på dygn så blir det ju skit dyrt att vattna.

Nät betalar man sen den summan? Blir det i en klump summa en gång om året när dom mäter hur mkt vatten mätaren snurrat?
Ja det är nog det vanligaste. Om du inte rapporterar in förbrukningen tidigare så blir det troligtvis så... Beror på hur det ser ut i din kommun.
 
Om man öser ut 30 kubik vatten på en normal stor gräsmatta på ett dygn, bör den väl bli rätt dygnsur?

Vår pool rymmer 14 kubik och att ösa ut den dubbla mängden / dygn är ju sjukt mycket
 
  • Gilla
flaxfrax och 1 till
  • Laddar…
Du kan ju inte vattna gräsmattan med 30 m3 om dagen! Då blir det ju en mosse av trädgården tillslut!
 
  • Gilla
Sidajope och 4 till
  • Laddar…
Vi har en förening med sommarvatten från en sjö i närheten. Fast kostnad på ca 600 kr/år oavsett hur mycket vatten vi använder. Det känns bra, både att man inte slösar dricksvatten för att vattna trädgården och att man kan använda (nästan) hur mycket vatten man vill.
 
b8q skrev:
Vi har en förening med sommarvatten från en sjö i närheten. Fast kostnad på ca 600 kr/år oavsett hur mycket vatten vi använder. Det känns bra, både att man inte slösar dricksvatten för att vattna trädgården och att man kan använda (nästan) hur mycket vatten man vill.
Kan man få tillgång till vatten ifrån en sjö eller egen brunn är ju det bäst, vi har vatten ifrån en gammal brunn och en trädgårdspump till den, vattnar väldigt mycket och kostar inte mycket att ha igång (y)
 
Vattenmätare från Gardena kostar en hundring eller två. Den visar total förbrukning, flöde mm. Ungarna har hittills gjort av med 3673 liter. Billigare än inträdet på Drakborgen :)
 
  • Gilla
Anna Q Korhonen och 1 till
  • Laddar…
alex86 skrev:
Du kan ju inte vattna gräsmattan med 30 m3 om dagen! Då blir det ju en mosse av trädgården tillslut!
Ja till slut är syndafallet här. Skynda er att bygg en ark :D

Ett räkneexempel:
30 m3 som sprutas ut över 900 m2 yta ger 33 mm "nederbörd".
Ganska mycket som dygnsnederbörd, ja, men inte exceptionellt.
Men tanken är väl inte att vattna så varje dag utan kanske en gång i veckan/var 14:e dag?


PS
Nu har det äntligen regnat större delen av dagen,
så nu kan ni nog stänga vattenkranarna ett tag.

Men kostar verkligen vattnet 20 kr/m3 ?
 
Redigerat:
18,75:- kostar det hos mig i alla fall.
 
Toddep skrev:
Nät betalar man sen den summan? Blir det i en klump summa en gång om året när dom mäter hur mkt vatten mätaren snurrat?
Hos oss så utgår kommunen från en schablonförbrukning. Man kan själv anmäla sin mätarställning hur ofta man vill för att korrigera förbrukningen.

Vid flytt så anmäler säljare och köpare tillsammans mätarställning och då om inte tidigare så justeras faktureringen.
 
Någon verkar gilla att klippa gräs. :)
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.