Eller höj marken runt om
 
M marka skrev:
Dock finns röret kvar i alla kartor över fastigheten som jag kan hitta hos lantmäteriet och finns röret på kartan bör man väl inte ta bort det utan justering av kartan?
Finns det kvar hos dem så bör du nog ta kontakta och höra dig för innan du tar bort det. Visst kan man spela dum i framtiden, man kanske råkat gräva bort den iom att det blev en ridbana. Iofs tror jag inte någon kommer kolla upp en gammal markering.

Betongklumpen borde vara lätt att spräcka, gräv runt den och borra och slå i en kil.
 
Folk gör olagliga saker hela tiden vare sig de tror det eller inte.
I ditt fall som du beskrivit räknar jag din situation i samma kategori som att köra ca 10 km/h över hastighetsgränsen. Olagligt och alla gör det nån gång men inte särskilt farligt på de flesta vägar.

Bort med skiten, den är ju inte ens relevant längre.
Dokumentera på något sätt så att den går att återställa om det mot all rimlig förmodan skulle behövas.
 
SarB
M marka skrev:
jag skulle gärna vilja göra det lagligt och då antar jag att lantmätare måste justera kartan eller finns det någon möjlighet att de bara noterar att röret är borttaget?
Jag uppfattar dig först som att gränsen har justerats så att röret inte längre fyller sin funktion och inte utgör gränsmarkering längre. Sedan skriver du att det är markerat på kartan och då låter det ju som att det fortfarande är gällande. Handlar din fråga om att ta bort röret enbart eller att reglera fastighetsgränsen egentligen?
Att ta bort rör som fortfarande utgör gränsmarkering är brottsligt, likaså att själv ändra på gränser. (Vilket du i praktiken inte kan göra ändå, gränsen går enligt den förrättningskarta som finns oavsett vad ni själva gör)
 
Om fastigheterna slagit ihop och inte fortfarande är uppdelade förstår jag det som att gränsmarkeringen inte längre är en "gränsmarkering" utan den kan du lagligt ta bort. Ring som sagt till lantmäteriet.

Om den fortfarande är giltig har den ju ett teoretiskt värde för den gången i framtiden du kanske vill sälja fastigheterna delade. Då kostar det 40k att få dit den lagligt igen.

Huruvida den är lagligt påverkar vad jag förstår också din möjlighet att få bygglov över fastighetsgränsen, så detta är värt att reda ut även för denna sakens skull.

Jag tror nog att du inte behöver tips på hur man rent fysiskt tar bort den, om jag förstått dig rätt?
 
Att dela fastigheterna vid den tidigare punkten kommer aldrig att vara aktuellt. På den sidan av fastigheten är det en väg som har flyttats vilket senare lett till att det tidigare vägområdet införlivats i fastigheten, att dela fastigheten skulle leda till en smal fastighet utan verklig möjlighet att nyttjas.

Det är helt korrekt att det jag är ute efter är erfarenheter gällande liknande ärenden hos lantmäteriet men jag förstår att det inte är ett vanligen förekommande problem. Det är glädjande att så många har kreativa idéer om alternativa lösningar men det är inte riktigt vad jag är ute efter.
 
SarB
M marka skrev:
Att dela fastigheterna vid den tidigare punkten kommer aldrig att vara aktuellt. På den sidan av fastigheten är det en väg som har flyttats vilket senare lett till att det tidigare vägområdet införlivats i fastigheten, att dela fastigheten skulle leda till en smal fastighet utan verklig möjlighet att nyttjas.

Det är helt korrekt att det jag är ute efter är erfarenheter gällande liknande ärenden hos lantmäteriet men jag förstår att det inte är ett vanligen förekommande problem. Det är glädjande att så många har kreativa idéer om alternativa lösningar men det är inte riktigt vad jag är ute efter.
Men var lantmäteriet alltså involverade i att införliva vägen i fastigheten så att en reglering skedde?
 
När tillkom just denna markeringen och när togs den bort? Har den tex koordinater i din senaste förrättningskarta? Det låter ju lite som att den fortfarande är gällande om den är markerad i förrättningskarta och inte borttagen, men visst det kan ju ha blivit ett fel.
Vill du ha det korrekt utfört ska du såklart kontakta lantmäteriet, och då kostar det ju lite grann.
Alternativet är att du bara tar bort den, det låter bara som en dålig idé att ersätta den med något annat. Men det är som sagt ett brott att flytta eller påverka gränsmarkörer så det korrekta är att kontakta Lantmäteriet.
 
  • Gilla
SarB
  • Laddar…
M marka skrev:
Att dela fastigheterna vid den tidigare punkten kommer aldrig att vara aktuellt. På den sidan av fastigheten är det en väg som har flyttats vilket senare lett till att det tidigare vägområdet införlivats i fastigheten, att dela fastigheten skulle leda till en smal fastighet utan verklig möjlighet att nyttjas.

Det är helt korrekt att det jag är ute efter är erfarenheter gällande liknande ärenden hos lantmäteriet men jag förstår att det inte är ett vanligen förekommande problem. Det är glädjande att så många har kreativa idéer om alternativa lösningar men det är inte riktigt vad jag är ute efter.
Då bör det enkelt samtal till LM bekräfta att det bara är att ta bort röret, då det sannolikt inte är en gränsmarkering.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.