J Jonas-tk skrev:
Hej,
Vi hade nyligen en totalrenovering av vår bostadsrätt från 60-talet utförd av en byggfirma. I samband med detta byttes alla uttag ut också, och firman förklarade det som att "alla utom ett numera var jordat". Härom veckan kom sen en representant för bostadsrättsföreningen och gjorde en inspektion, och konstatera att totalt 5 uttag var, trots att det satt en jordad kontakt, inte faktiskt jordade. Detta i sig utgör en otillåten installation, men även det faktum att det numera fanns ojordat och jordat blandat i samma rum, vilket inte heller är tillåtet.

Nu till min fråga - är det rimligt att höra av sig till byggfirman och kräva att de fixar detta snarast, och att vi enbart betalar materialkostnader? Jag undrar dessutom vad detta kan tänkas kosta i arbetsinsats; jag förstår inte riktigt vad det innebär att jorda uttag. Måste man inte dra en ny kabel? Hur gör man detta när elcentalen sitter i hallen och en av uttagen i ett sovrum på andra våningen? Kommer man behöva bryta upp väggar eller liknande? Det låter väldigt besvärligt. Tacksam för svar.
Självklart så ska du reklamera, jogrrdat uttag utan skyddsledare är en dödssynd. Begär att få veta vem som står för auktorisationen, Om dom vägrar att ordna till det hela betala inte, samt anmäl till berörd myndighet. Alltid bra att rensa bort skojare.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
E Eloffen skrev:
En kvart är nog en aning raljant. För övrigt så gäller fortfarande; en grupp, en jord.
Ja, det var raljant men min poäng var att det inte går att säga med någon säkerhet hur lång tid det tar.

Döm av min förvåning när jag lät min elektriker byta central vid inflyttning och vi upptäckte att varenda grupp var dragen med jord till första dosan. Uttagen var däremot inte jordade så man hade inte gått vidare med jorden. Huset byggdes -68.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
W Willowtree skrev:
Vi har precis fått en offert på att jorda uttag i 7 st rum (har lite blandat i rummen). Vi har turen att jordad kabel är framdraget till varje rum men inte till uttagen vilket innebär mindre arbete vad jag förstod. Det skulle kosta max 39 000 kr.
Det var rejält saltat, kan man tycka.

För 800 kr/timme, kan jag ta ledigt 3 veckor i månaden. I vart fall 2.

Kan ju inte jobba för hårt nu när jag är pensionär.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Man ser ju utanpå ett uttag om själva armaturen stödjer jordad anslutning - dom har ju de där extra "stiften" på var sin sida om kontakten. Nu, om det var så att innan ni bad om att få uttag bytta det existerade 5 st jordade armaturer och resten var av ojordad typ så kanske firman antog att de med jordade armaturer faktiskt också hade jorden ansluten... så de koncentrerade sig på de ojordade och fixade nya armaturer och, jag antar, att de faktiskt kopplade jord i dessa också..

Vilka armaturer var ej anslutna till jord - inte vissa av de som var bytta väl?

//
 
Du få la läsa inlägg 1, också.

Är rätt bra i nya trådar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Ja, det var raljant men min poäng var att det inte går att säga med någon säkerhet hur lång tid det tar.

Döm av min förvåning när jag lät min elektriker byta central vid inflyttning och vi upptäckte att varenda grupp var dragen med jord till första dosan. Uttagen var däremot inte jordade så man hade inte gått vidare med jorden. Huset byggdes -68.
Jag gjorde samma upptäckt i vårt hus från -71, jord till alla första uttag, väldigt smidigt.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
B bygges skrev:
Kanske jag missförstår dig men jord ska väl dras från samma kopplingsdosa som fas och neutralledare kommer ifrån, vilket inte behöver vara närmaste kopplingsdosa. I en äldre brf kan det också se annorlunda ut än i ett hus, inte säkert det finns gott om kopplingsdosor.
Hmmm..det går knappast att dra jorden från en annan kopplingdosa om det är infällt installation....
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Du får kräva att de återställer med rätt uttag (ojordat).
Numera är nästan alla apparater ändå ojordade, min brödrost och Micro är nog de enda apparaterna jag äger med jordade kontakt, men dessa har jag ju i köket som skall vara jordat.

Övrigt så är både tv och stereon ojordade kontakter samt alla lampor och usb laddare osv.
 
  • Arg
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Freeddee Freeddee skrev:
brödrost och Micro är nog de enda apparaterna jag äger med jordade kontakt
Kaffebryggare, strykjärn, våffeljärn, stationär dator är några andra vanliga.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
B
Alfredo Alfredo skrev:
Kaffebryggare, strykjärn, våffeljärn, stationär dator är några andra vanliga.
I köket har man förstås jordat. I vardagsrummet inte samma behov att riva ner väggar för sakens skull. Nyare mer designmässiga datorer med extern psu har inte alltid jord.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
B bygges skrev:
I köket har man förstås jordat. I vardagsrummet inte samma behov att riva ner väggar för sakens skull. Nyare mer designmässiga datorer med extern psu har inte alltid jord.
Riva ner väggar? I Sverige brukar man ha rör i väggarna så det blir enkelt att byta.

Sen är det vanligt att laptops med kraftfullare nätdelar vill ha jordade uttag.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Laptops... Vaffe då då?
 
H Hybro skrev:
Laptops... Vaffe då då?
Troligen för att avstörningsfilter skall fungera. Ett kraftigare aggregat kan vara svårt att konstruera så det inte blir för mycket störningar ut, om det inte finns jord att leda ut störningarna till.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Troligen för att avstörningsfilter skall fungera. Ett kraftigare aggregat kan vara svårt att konstruera så det inte blir för mycket störningar ut, om det inte finns jord att leda ut störningarna till.
Nu gissar jag på att frågan egentligen var varför man använder laptops över huvud taget, men det känns som en annan tråd.
 
O
E Eloffen skrev:
Väldigt ovanligt med skyddsjord färdigt i närmaste dosa (99,9% risk att så inte är fallet).
Nu var det inte jag som gissade eller önsketänkte. TS skrev klart och tydligt "Vi har turen att jordad kabel är framdraget till varje rum men inte till uttagen vilket innebär mindre arbete vad jag förstod". Om nu elfirman som lämnat offerten säger att det är så får vi nog lita på dem, och om detta inte stämmer är det nog inte en elfirma jag skulle anlita i vilket fall.

E Eloffen skrev:
Även mycket ovanligt med max 3 meter från närmaste jordade punkt.
Känns som du missade poängen. Det jag ville visa var att kopplingsledning är i det närmaste gratis och att den i sammanhanget är en liten kostnad. Även om vi dubblar längden är det en ytterst liten kostnadspost. Nu vet vi i och för sig inte säkert att det är kanaliserad kopplingsledning, och om det är utanpåliggande installation blir det givetvis en annan kostnadsbild.

E Eloffen skrev:
Jag misstänker starkt att du inte har så stor erfarenhet på området samt knappast är en vass kalkylator.
Alltid lika förutsägbart med personangrepp. Dock kan du inte vinna en argumentation enbart genom att förminska och ifrågasätta dina meningsmotståndare. Det finns ingen anledning för mig att bemöta sånt trams och ge mig in i en barnslig snoppmätartävling för det här handlar inte om oss utan om min kalkyl. Så om du vill ifrågasätta det jag skrivit föreslår jag istället att du fokuserar på den. Du som är så duktig borde inte ha några problem med stt förklara för oss vanliga dödliga vilka kostnader det är du tycker jag missat? Gör gärna ett eget motförslag och låt forumet granska det!
 
Redigerat:
  • Gilla
Panor82 och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.