CarMan skrev:
man behöver inte vara korkad, man tycka att man kan ha sin tid till annan.
man kan känna sig osäker, eller inte orkar klura ut var man ska dra rörena m.m.

men att skruva ihopp et rör har jag svårt att tro att du inte klarar, du klarar väll av att låsa upp döran utan att vrida av nyckeln?
tur att du är så duktigt då..
förstår inte varför du ska vara tyken , jävla onödigt att idiotförklara mej för att jag inte vill instalera nytt värmesystem själv... Det gör nog INTE dom allra flesta...
 
Hej! :)
Precis som Marylin skriver tror jag att de flesta inte vågar prova på att installera ett värmesystem själva.
Jag kan säga att jag tvekar själv trots att jag är ganska så kunnig och halvhändig utan att vara en heltidshantverksrörmokare. :rolleyes:
Fast jag tror att fler skulle våga om de visste hur lätt det är - egentligen. Sedan kan det vara så att många inte vill av andra skäl. Många har varken tid eller möjlighet, många har tummen "mitt i", och andra tycker att det är bättre att ha garantier på ett utfört arbete och tycker det är skönt att slippa oroa sig för att det inte är korrekt utfört. Personligen har jag liiite svårt att komma igång/till avslut och då är det INGEN höjdare att göra en sådan sak själv om man säger som så... :rolleyes: fast "vette fasiken" om jag inte ska prova ändå och låna en maskin som pressar ihop rören och känna mig stolt när allt är klart... (By the way...bytte värmepatron i en elpanna i fredags - fredagen den 13... - och det gick bra! = ökat själförtroende och tuppkammen växte lite till :D)
 
Marylin skrev:
tur att du är så duktigt då..
förstår inte varför du ska vara tyken , jävla onödigt att idiotförklara mej för att jag inte vill instalera nytt värmesystem själv... Det gör nog INTE dom allra flesta...
trode jag var tydlig.

jag trycker inte ner någon. jag förklarar bara att man inte måste ha gått nån speciel urbildning för att bygga att radiatorsystem.
ett par kvällar på ett forum & en skiftnyckel, sen löser man det.

du behöver inte öva in en finger känsla för att dra fast en muter. fotsätt men nästa mutter i andra änden på röret, osovidare. til sist har du et kmplett system.
 
jag är helt med på att dom flästa inte gör det, me det är ju inte för att det är svårt dom flästa inte gör det. snarare för att din inte vet att det inte är svårt.
så det jag fösrökte förklara var att det ninte var svårt, så fler våga prova.-

du kanske inte bygger ditt radiator systm nästa gång, men kaske vågar dra lite rör nån annan stans, fns väll mängder med tilfälle man kan behövar flytta lite på rör.

att dra radiator rör är enklare än att dra färskvatten rör. varför? Jo för man har MYCKE lägre tryck så risk för lekage är mindre
samt att man har en begränsad mäng vatten så en vatten skada blir det sällan trots lekage & man har en manmeter så man ser omm det skulle läcka (allt detta har du inte när du har med färskvatten att göra)
O inte nog med det, efter som det är en begränsad mäng vatten & det inte läcker lika lätt, så får man göra mycke mer kostiga sakarver o sånt som man inte får med färskvaten...
 
Jag anser nog att man bör ha en yrkes man att fråga om råd om man ska dra alla rör själv.Även om det är genom förbart.Min far drog alla rör själv när han bytte till vatten buret och det blev faktiskt bra men han fixade en deal med rörisen .Han köpte materiel av honom och han fick låna verktyg och dom gick tillsammans igenom hur rören skulle dras och framför allt vilken dimension som var lämplig pumpstorlek mm.
Då jag själv är fd elekriker och ofta ser folk som stolt vill visa hur dom själva klamrat och kopplat så vet jag att det oftast finns en skilnad på vad proffs anser är bra och vad lekmän tycker.
Sen går allt att lära men erfarenheter kan bara daglig verksamhet och tiden ge. Jag har själv borrat av vattenledningar och elrör i väggar inom mitt yrkesliv så att bara borra ett hål är inte alltid enkelt!;)
 
Staffans2000
Hoppsan, Marylin. Vad vi är känsliga för kritik!
CarMan har en poäng. Kan du låsa upp din dörr - Kan du också dra rör.
Läs på forumet. Det finnes massor av tips hur man löder, anv. kopplingar etc.
För övrigt krävs det noggranhet vid mätning samt ett estetiskt öga.

Och du, Marylin!
Att anlita hantverkare är sannerligen ingen garanti för ett bra jobb. Glöm ej heller att den som drar rör både gängar och krökar hela dagarna. Kanske en morrot.
 
Redigerat:
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Måste man få kritik för att man inte vill instalera ett rör system själv? Lite konstigt i ett sånt här forum, men ok. förslåt om jag var känslig.
vi kommer anlita någon att göra detta OM vi gör det. Vi har NOLL erfarenhet av detta och har absolut noll koll när det gäller sånt här. Koppla ihop rör, borra i golvet ( så man får upp rören från krypgrunden) och sätta in nya element. Sambon jobbar mycket och jag är mamma ledig med liten bebbe, så det är skönt om någon som vet och kan gör det åt oss känner vi, om jag nu måste förklara mej.... *s*
 
Bebisen sover väl på dagarna så då måste du väl ha tid att dra rör???
Skojar bara ;)
 
Marylin skrev:
Måste man få kritik för att man inte vill instalera ett rör system själv? Lite konstigt i ett sånt här forum, men ok. förslåt om jag var känslig.
vi kommer anlita någon att göra detta OM vi gör det. Vi har NOLL erfarenhet av detta och har absolut noll koll när det gäller sånt här. Koppla ihop rör, borra i golvet ( så man får upp rören från krypgrunden) och sätta in nya element. Sambon jobbar mycket och jag är mamma ledig med liten bebbe, så det är skönt om någon som vet och kan gör det åt oss känner vi, om jag nu måste förklara mej.... *s*
Du ska inte ha någon kritik, du ställde en fråga och fick svar på den. Resterande konversation är bara att glömma, som att jämföra en rörinstallation med att öppna en dörr är bara bull från de som tror de kan.

Då jag själv är fd elekriker och ofta ser folk som stolt vill visa hur dom själva klamrat och kopplat så vet jag att det oftast finns en skilnad på vad proffs anser är bra och vad lekmän tycker.
Sen går allt att lära men erfarenheter kan bara daglig verksamhet och tiden ge. Jag har själv borrat av vattenledningar och elrör i väggar inom mitt yrkesliv så att bara borra ett hål är inte alltid enkelt!
Håller med aprilia-tobbe, ett proffs ser direkt när en hemmapulare varit framme, ofta många småsaker som inte är gjorda på rätt sätt. De har ingen materialkännedom, de vet inte höjder och avstånd eller kan dimensionera på rätt sätt. Och tiden de lägger ner för en halvdan installation ska vi inte tala om.
 
vist är det oftast skilnad på att vara amatör o att göra nått proffisionelt.

jag hade tänkt att låta en röris konvertera hoss mig, men tänkte göra håltagnngar o sånt själv för att få ner priset.
jag har et mycket konstigt hus, så ett vart en del klurande på hur o var jag villa ha rörena, var det gick & var det var snyggast (här är jag övertygad om att jag som husägare gör ett bra jobb, en vvs kille är ju mest intresserad av att det ska var enkelt, o skiter i det estetiska)

sen ju mer jag fundera på det hela, så är det ju inte så mycke kvar om jag gör alla hål, typ trä in röret & skruva fast det. så jag bestämde mig för att prova...

det man måste veta iförväg är ju hur ett radiatorsystem fungerar, de infon hitar man på forum, ellr frågar så förklarar nån.

sen finns det ju 100 anledningar till att leja bort ett jobb, ma kanske inte har tid eller tycker att man tjänar för lite på att göra det själv, eler en så enkel grej att man vill at det ska gå fort, det tar tog misnt dubbalt så lång tid att göra allt själv!

men att påstå att det är extremt svårt käns fel, inte så enkelt som att låsa upp ytterdörren kanse, men om man klarar at snickra lite & har lagat små saker på sin bil, så är man tillräckligt kompitent.
 
(här är jag övertygad om att jag som husägare gör ett bra jobb, en vvs kille är ju mest intresserad av att det ska var enkelt, o skiter i det estetiska)
De rörmontörer jag känner inklusive mig själv är jäv....t måna om att det ska se bra ut, det handlar om yrkesstolthet och kommer det någon som förstår sig på det behöver de inte skämmas för något jobb de gjort.
Rötägg finns överallt men de kommer "oftast" fram när det gäller billigaste offerten, de levererar inte kvalitet utan måste hela tiden ha nya kunder. En bra rörmontör behöver oftast inte annonsera, de har jobb så det räcker och blir över.
men att påstå att det är extremt svårt käns fel, inte så enkelt som att låsa upp ytterdörren kanse
VVS är ingen raketvetenskap men ett otroligt brett område. Själv har jag arbetat från servicemontör till licenssvetsare/rörmontör på kärnkraftverk. det har handlat allt ifrån byta packningar på en kran till att montera o svetsa 600 rör och jag har aldrig lämnat något efter mig som jag skäms för.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.