yonna skrev:
Jag skulle hellre satsa på en duktig arkitekt och istället försöka få honom att rita ett billigare hus ...
Inte altid helt lätt.
När vi kommer till "kända" arkitekter så betraktar de sig själva som konstnärer som vill ha ett visst mått av frihet.
Dock är pengar satsade på en bra arkitekt en investering för framtiden.
De har en förmåga att se bortom de rent praktiska aspekterna.
 
så rätt, så rätt, volvo

Om man granskar Ståhls hemsida och hur deras projekt är upplagda får åtminstone jag den uppfattningen att arkitektarvodet innefattar konstruktionsritningar, uppföljning genom hela byggprocessen fram till slutbesiktning & även är behjälplig med leverantörsval/leverantörsgranskning. Då tycks inte arkitektarvodet längre vara extremt. Kan man istället få arkitekten att använda sig av enklare (läs mindre dyrbara) material, ev rita huset ngt mindre än man från början tänkt sig - utan att detta är negativt ur dess funktionalitet, så kan man antagligen få ett mycket fint och relativt ekonomiskt resultat. Det kräver dock mycket av arkitekten men jag kan mycket väl tänka mig att Ståhl klarar av det - efter att jag lusgranskat hans websidor.

Samtidigt erkänner jag att den långsiktiga investeringen kanske inte är lika vettig för ett hus avsides ute på landet utan snarare på bra läge i en storstadsregion.
 
yonna skrev:
Samtidigt erkänner jag att den långsiktiga investeringen kanske inte är lika vettig för ett hus avsides ute på landet utan snarare på bra läge i en storstadsregion.
Jag tänkte även på ett mervärde i själva boendet.
Att kunna bo i ett estetiskt och funktionellt hem där en framsynt arkitekt även tänkt på sådana funktioner som man själv först får ett behov av efter några år.
Det är mervärde!
 
I priset ingår allt fram till bygglovshandlingar, dvs upphandling, byggmöten, besiktningar tillkommer. Kanske kan han ordna ett annorlunda hus till en rimlig peng, men när vi träffade honom var det lite för mycket tal om Poggenpohl och Boffi.
 
yonna skrev:
Det var då för väl då  ;D - jag måste erkänna att Ross inte tilltalar mig - men Ståhls hus är verkligen läckra! Jag skulle hellre satsa på en duktig arkitekt och istället försöka få honom att rita ett billigare hus ... för visst har Ståhl en estetik som är grymt tilltalande. Titta inte i första hand på vad arkitekten kostar utan kolla upp ordentligt vad som ingår!
Jag misstänker att den ack så beundrade herr Ståhl får tuff konkurrens den dagen Skanska eller NCC kommer på idéen att stapla sina byggbaracker huller om buller. Alla har kan ha olika smak, men jag förväntade mig mycket mer, av det för mig hittills anonyma underbarnet till arkitekt. Här är ännu ett exempel på någon som drabbats av akut kubism i kubik. Står det "exklusiv villa" där, eller ser jag i syne? Jag skulle skämma ögonen ur mig den dagen någon från USA skulle komma på besök. Där borta har de ännu inte lärt sig att uppskatta denna sortens rariteter till "luxury homes".  ::)
 
Hemmakatten
Är helt övertygad nu när ni tittat på Ståhls hus att ni kommer att tycka varje husföretags standardhus inte tillfredsställer era krav.
Ett arkitektritat hus där arkitekten är med ända fram till inflyttningen är guld värt! Att få ett hus ritat specifikt för sin egen tomt med uteplatser som man har glädje av, med ett kök och vardagsrum anpassat efter sin egen familj, med ett ljus som flödar in vackert i de rum man vill, med en genomsikt, vackra detaljer för ett välplanerat vardagsliv - det är värt att betala lite för.
Själva gjorde vi precis så. Vi har fått ett litet hus med en mycket stor innehållsrik yta. En välplanerad kvadratmeter kostar mycket mindre att bygga än tre oplanerade kvadratmetrar.
Konstruktionsritningar, VVS-ritningar (inklusive projektering o val av ventilation o värmeanlägggning) och elritningar kostar mycket mer än 100´. 300´är rimligt om alla dessa ritningar ingår. Ungefär samma summa vi hamnar på. Vår arkitekt ( i samma andas barn som Ståhl) är mycket väl medveten om att vi inte har obegränsat med pengar och har ritat oss ett hus som byggnadstekniskt är lätt att bygga, men har stora kvalitetéer vad gäller estetik och funktion. Vår arkitekt bibehåller, precis som Ståhl, designansvaret ända fram till inflyttning. Det är en lycka och inspiration och oerhört utvecklande att tillsammans med en arkitekts utvecklade estetik titta på kakel och trä och köksinredningnar (som inte alls behöver vara Poggenpohl och Boffi). Även arkitekter bör arbeta mot en budget.
 
B
Den ena ville ha 300' för bygglovs- och kompletta konstruktionsritningar (bygg, el, vvs etc). Den andre vill ha 50' för bygglovshandlingar. Båda börjar med ett vitt papper, dvs vi ritar inget själva.

En enorm skillnad... Vi lät en byggnadsingenjör ta fram ett underlag som vi sände runt till olika husleverantörer och det kostade inte 50 000 kronor.

Det bästa av allt är att det företag som ska bygga vårt hus har egna arkitekter och konstruktörer som upprättar alla handlingar, kostnadsfritt!! Givetvis om du bara beställer huset via dem  ;)  Men det som förvånade oss mest var att offerten på vårt hus med bygglovshandlingar och med kompletta konstruktionsritningar var betydligt lägre än vad andra hustillverkare kunde erbjuda.  :D
 
Den dagen jag blir rik och bygger mitt 300 kvadrats nyfunkishus med strålande skärgårdutsikt i Stockholms närförorter, kan jag mycket väl tänka mig att lägga 300 tkr på ett arkitektuppdrag inkluderande samtliga ritningar.

Nu är det emellertid så att jag inte är rik så till skånehuset jag skall bygga gjorde jag så här när det gäller bygglovshandlingarna:

1. Tänka, tänka, tänka, skissa, skissa om, vänta några veckor kolla på skisserna, tänka om, ändra, tänka hur ljuset rör sig, tänka hur familjen rör sig, tänka hur ens gäster kommer att röra sig, tänka praktiskt, tänka bekvämlighet.

Tänkandet kan jag göra i bilen på väg till jobbet, när jag sitter och skiter, när jag ligger i sängen och inte kan sova, tänkandet kan jag göra på det förbaskat tråkiga morgonmötet som jag inte fattar varför jag är kallad till!

Efter ett tag hade mina skisser mognat fram till vad dom är idag. Ritade upp dom i CAD:en, besökte en fönsterfirma som hade 20 minuters gratis arkitektrådgivning som gav en sista lite touch på det hela men i övrigt konstaterade att jag fått med det praktiska på ett mycket bra sätt.

2. Bokade två timmar med en byggnadsingenjör och tillika min KA, kom väl förberedd med 30-40 frågor som besvarades och enstaka bygglovskråkor på mina ritningar rättades till.

Kostnad för hela kalaset: 700 kr+ moms för byggnadsingenjören dryga gemhundringen i bensin för de småbesök jag gjorde på tomten när jag stegade, mätte och drömde samt uppskattningsvis närmare hundra timmars tänkande och ritande.

Dock får det tilläggas att dessa hundra timmar även inkluderar telefonerande med olika leverantörer av grund och husstomme som givetvis levererar konstruktionsritningar tillsammans med de byggnadsdetaljer de säljer.

Jag anar redan nu tankar på forumet som "amatör", "snåljåp", "Älvsbyhusvarning"!! fast det är smällar jag får ta, jag har det inte så himla fett ställt, men jag har en vision!
 
härligt Habbe!
skönt att se andra i samma takter som en själv :) snål??? nej smart tycker jag om man inte har nga miljoner till övers liggande ngnstans ;) för visst är det även skönt att lämna över till proffs (om de lyssnar vill säga) men vi normala dödliga kan inte alltid unna oss den lyxen :D
 
Habbe skrev:
Den dagen jag blir rik och bygger mitt 300 kvadrats nyfunkishus med strålande skärgårdutsikt i Stockholms närförorter, kan jag mycket väl tänka mig att lägga 300 tkr på ett arkitektuppdrag inkluderande samtliga ritningar.

Nu är det emellertid så att jag inte är rik så till skånehuset jag skall bygga gjorde jag så här när det gäller bygglovshandlingarna:

1. Tänka, tänka, tänka, skissa, skissa om, vänta några veckor kolla på skisserna, tänka om, ändra, tänka hur ljuset rör sig, tänka hur familjen rör sig, tänka hur ens gäster kommer att röra sig, tänka praktiskt, tänka bekvämlighet.

Tänkandet kan jag göra i bilen på väg till jobbet, när jag sitter och skiter, när jag ligger i sängen och inte kan sova, tänkandet kan jag göra på det förbaskat tråkiga morgonmötet som jag inte fattar varför jag är kallad till!

Efter ett tag hade mina skisser mognat fram till vad dom är idag. Ritade upp dom i CAD:en, besökte en fönsterfirma som hade 20 minuters gratis arkitektrådgivning som gav en sista lite touch på det hela men i övrigt konstaterade att jag fått med det praktiska på ett mycket bra sätt.

2. Bokade två timmar med en byggnadsingenjör och tillika min KA, kom väl förberedd med 30-40 frågor som besvarades och enstaka bygglovskråkor på mina ritningar rättades till.

Kostnad för hela kalaset: 700 kr+ moms för byggnadsingenjören dryga femhundringen i bensin för de småbesök jag gjorde på tomten när jag stegade, mätte och drömde samt uppskattningsvis närmare hundra timmars tänkande och ritande.

Dock får det tilläggas att dessa hundra timmar även inkluderar telefonerande med olika leverantörer av grund och husstomme som givetvis levererar konstruktionsritningar tillsammans med de byggnadsdetaljer de säljer.

Jag anar redan nu tankar på forumet som "amatör" "snåljåp", "Älvsbyhusvarning" fast det är smällar jag får ta, jag har det inte så himla fett ställt, men jag har en vision!

En liten fortsättning så här 11 månader efteråt:

Jag fick krypa till korset och ta en entimmes rådgivning av en arkitekt vars hus tilltalade mig. Detta gjorde jag av två anledningar: Dels därför att jag efter ett år tänkande fortfarande tvekade över fönsterplaceringen längs en av sidorna. Dels därför att jag inte ville att det skulle finnas några arkitektoriska generalmissar som förbipasserande insatta skulle småle åt.

Nu är statusen den att stommarna (även garage) reses efter påsk fortfarande med ytterst låg arkitekt/konstruktörskostnad. Nu har jag inte fått materialleveransen än så mitt utlåtande kan ändras men jag vill verkligen belysa hur väl jag behandlats som privatperson hos H+H Celcon som vanligtvis enbart säljer husbyggsatser till husföretag.

Vidhåller att jag, om de ekonomiska förutsättningarna fanns, gärna skulle lägga en större del av arbetet på externa resurser.
 
Min kära sambo är väldigt duktig på att göra ritningar med hjälp av datorn. Han skissade på vårt drömhus som inte är så komplicerat, vi kan kalla det ett vanligt hus med lite egna idéer. Han skickade dessa ritningar till en månskensarkitekt i Norrbotten. Hans timarvode var ju ganska billigt. Men vad jag känner mig lurad av denna s.k. arkitekt. Enligt fakturan har han lagt ner 99 arbetstimmar på en helt vanlig jävla villa!!!!!!!! Jag bad min sambo att inte betala utan invändningar men han är så rädd för betalningsanmärkningar så han betalade fakturan omgående. Jag är väldigt besviken på utföraren av detta arbete, 99 timmar betyder att han har arbetat 2,5 veckor på heltid med detta enkla hus utöver sitt vanliga arbete.

Hur ska jag kunna veta vad som är rimligt antal arbetstimmar för en villa?
Jag är besviken och känner mig lurad:mad:
 
Jag tror att det är ganska lätt för en arkitekt att göra av med 100 timmar på en vanlig villa.

Jag fick en räkning på 100 timmar för en första skiss på ett hus på vårat hus. Jag hade tre gånger mailat honom innan han börjar arbetet försökt få svar på hur mycket han tar betalt och hur mycket tid han skulle behöva för att göra första skissen. Det första jag hörde av honom var att skissen var klar. Vi tyckte inte jobbet var bra. Han backade direkt men ville ha betalt 25' + moms.

Läroläxan är väl att man ska inte låta arkitekten börja jobba innan han förklarar hur han tar betalt och hur mycket tid han tänkte lägga ner samt att han ska höra av sig om det frångår det överenskommna.

Det som är mest pinsamt i det hela är att jag beställer en hel del byggtjänster samt arkitekter profesionellt. Där har det alltid varit inom budget samt utfört enligt önskan.

Det kommer nog att bli flera läroläxor innan huset är klart.
 
Redigerat:
Det känns som det mest naturliga är att arkitekten ritar alla ritningar förutom just konstruktionsritningar, om man vill kan man givetvis få dessa att ingå om man beställer från en större byrå som har anställd byggnadsingenjör. Sen om man ska följa SA (Sveriges Arkitekters) pris så bör ju en mer erfaren arkitekt ligga i trakten av 700-1000kr i timmen. Sen är det givetvis ett val man själv gör vart man vill lägga sig.

Hade jag varit dig hade jag bett om en gratis konsultation hos båda och se mer exakt vad dom kan erbjuda dig. Sen är det väl alltid lite av att köpa grisen i säcken om man inte har bra referenser på arkitekten i fråga, men kan då kanske bli något spektakulärt och bra mycket billigare istället?

suominelto: Det låter extremt länge för det du beskriver, förstår inte hur det kunde ta så enormt lång tid, men har givetvis inte sett ritningarna.
 
En arkitekt har fem års utbildning i att rita hus och tar ca 700-900 kr i timmen för sitt jobb. Jag förstår inte hur så många tycker att det inte är värt pengarna.
En elektriker tar typ 350 kr i timman och har 3 års gymnasieutbildning. Men där är det väldigt lite gnäll om priserna.
Visserligen skulle ingen få för sig att googla lite och sedan dra all el i sitt nybygge men varför tror så många att de har kompetens nog att rita ett bra hus själva.

Enligt min erfarenhet är arkitektritat inte bara en lyx för de välbeställda utan även en bra alternativ för de med väldigt tight budget. Många verkar inte förstå det, så de som anlitar arkitekt är de med mycket pengar, och därför är de flesta arkitektritade villor exklusiva. En ond cirkel kanske men boendekvalitet handlar om mycket mer än dyra kök. Vilket tyvärr kanske blir den enda kvaliteten om man själv ritar huset, och misslyckas.

Jag säger inte att alla nödvändigtvis borde anlita arkitekt till sitt nybygge men det finns utmärkta exempel på vackra, personliga, arkitektritade villor med kvadratmeterpris runt 10 000 och under. Så om ditt 200 kvm stora hus kostar 2 miljoner att bygga istället för 3-4 miljoner så är 300 000 kr väl investerade pengar, särskilt med tanke på att det sannolikt är en bättre bostad än kataloghuset för samma pengar.
 
Om arkitekten får in samma funktioner på 15 kvadrat mindre yta har han sparat ca 300 papp i byggkostnad.15 kvadrat mindre att värma, underhålla, betala ränta på....Då är han ju billig.

Men begär offert på hela resan och köp en bit i taget; skiss, bygglov, bygghandlingar, uppföljning av bygget. Finns förtroende kör ni vidare med en portion till. Talar ni olika språk, avbryt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.