E EPG skrev:
Jag är sugen på att bygga garage.
Jag tänker mig omkring 60 kvadratmeter men har inte funderat på formatet mer än att jag vill få plats med två bilar i bredd och sedan ha arbetsbänkar och maskiner etc. mot bakre väggen.
Isolerad platta och väggar i antingen Siporex/Ytong alternativt lecablock.

Till att börja med vad är kostnaden för ett bygglov?
Är utanför stadsplanerat område.

Min tanke är väl att göra lite efter hand som pengar rullar in men samtidigt så har man väl som jag har fattat det inte hur lång tid som helst på sig som helst från det att man har bygglovet tills byggnaden måste vara klar? Vad räknas som klar förresten? Fyra väggar och ett tak eller slutbesiktat och klart? Hur mycket kan man göra innan man har bygglovet? Kan man markbereda och gjuta plattan innan och låtsas att det är typ en spolplatta eller liknande och sen skaffa bygglovet när det är dags för väggar?

Har bekanta som har grävmaskin som kan hjälpa mig att göra förberedande markberedning med att gräva bort jord och sådant och även lägga på grus för bärlager.

Köra med vält för att packa bärlagret måste man ju anlita något företag och även för att gjuta plattan, vad är ett rimligt pris för att gjuta upp en isolerad platta för ett 60 kvadratmeter stort garage?

Sen när plattan väl finns där så får man väl vänta några månader innan det finns pengar för nästa moment.
Vad är lämpligast byggmaterial? Siporex/Ytong eller lecablock? Vad är en rimlig kostnad för byggmaterialet till väggarna?
Tänker mig att takhöjden ska vara tillräckligt hög för att någon gång kunna ha en tvåpelarlyft där inne och längst in tänker jag mig lite lägre takhöjd där maskiner och arbetsbänkarna finns för att man ska kunna bygga ett loft ovanpå där det finns toalett och ett litet vilorum där man även kan ha typ 3D-skrivare och sådant som man inte vill damma ner när man kör med vinkelslip, blästerskåp etc. i det stora utrymmet.

Nästa steg blir ju att köpa takstolar och de är inte billiga vad jag har hört. Rimlig kostnad?

Sen är det ju dags för tak med isolering, hängrännor, stuprör etc. Och fasaden måste ju putsas. Rimlig kostnad?

En rejäl port kommer jag att behöva och tänker mig någon typ av Pridoport eller liknande och den måste vara tillräckligt bred för att komma in till båda platserna även om där står en tvåpelarlyft på ena sidan. Rimlig kostnad?

Nu står där en byggnad som vid första anblick är klar men i själva verket är det bara ett tomt skal. Å andra sidan så är ju de dyraste momenten klara så resterande arbeten borde kunna utföras betydligt fortare.

Det som återstår är ju el, VVS och uppvärmning.
Jag tänker mig att dra en kulvert från mitt befintliga hus så jag värmer garaget med min bergvärmepump och även tar varmvattnet därifrån. Eventuellt kompletterar jag med en luft-luftvärmepump.

Redan idag sparar jag undan 3000 spänn per månad, 1000 kronor direkt in på huskontot och 2000 in på ett investeringssparkonto som i princip bara används för investeringar i huset. Jag arbetar idag på annan ort och betalar där 5000 spänn per månad i hyra. Efter årsskiftet när jag kommer att jobba mer på hemmaplan så skulle jag teoretiskt sätt kunna spara undan de pengarna å andra sidan så blir jag av med traktamentet och kan inte heller göra avdrag för dubbla boenden men jag kommer lägga mindre pengar på bensin och diesel. Men om vi leker med tanken att jag kan spara undan 8000 per månad hur lång tid borde det rimligtvis ta innan jag kan sätta spaden i marken om vi tänker oss ett utdraget scenario beräknat på hur länge ett bygglov är giltigt då jag kommer att göra så mycket som möjligt själv under kvällar och helger och att jag kommer att göra de olika momenten efterhand som det finns pengar?
Följer med intresse.
Är själv i förråd/verkstad/garagebyggartagen
Vi får max ha 50 kvm, enligt detaljplanen, så min initiala idé är 4,8 x 9,6 m (pga storleken på de moduler som jag troligen komemr använda. Kommer dock köra i trä.

Kommer intiialt köra oisolerat, men förbereda för isolering och isolera plattan. Senare kommer en gästtsugedel i ena änden isoleras och inreads (ligger utanför den initiala budgeten)

Just nu ligger budgeten, "mellan tummen och pekfingret" på ca 50 k för plattan, och 200 k för byggnaden

Nedan är räknat på betonggrund 300mm. Oklart om arbetet ingår där dock och hur det funkar praktiskt med lövånger - så det kanske jag kör separat, beror lite på i vilka steg jag bygger :)
Sen lär det tillkomma lite grävarbete + elektriker: säg ytterligare 50-60 k, samt ca 10k för bygglov.

En vit attefallshus-modell visas på en webbsida, prissatt 224 900 kronor inklusive moms.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
EPG
  • Laddar…
vcx vcx skrev:
Jag gjorde mitt garage 6,6 x 8,4 m. Kan konstatera att mindre hade inte funkat, det är redan nu i minsta laget med lastbilen där inne. Jag valde att bygga med limträbalk istället för takstolar så jag skulle få mer fritt utrymme, samt att loftet blir större.

[bild]
Ja det har ju inte jag tänkt på förstås att takstolarna själ ju mycket av "den öppna planlösningen".
Jag vill ju kunna hissa upp bilen och i alla fall kunna gå som en ostbåge under när den är upphissad. Helst raklång naturligtvis. Sen har jag en liten våt dröm om att ha panoramafönster från rummet på loftet så man kan hänga där uppe med polarna och ha utsikt ner över bilarna.
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Jag gjorde en snabb googling på alternativ till takstolar om man vill ha lite högre takhöjd och jag tror att det är A-takstolar jag ska ha över garagedelen och ramverkstakstolar vid loftet eller snarare runt loftet så att säga. Första och sista takstolen kan ju däremot gärna vara av standardtyp.
 
E EPG skrev:
Jag gjorde en snabb googling på alternativ till takstolar om man vill ha lite högre takhöjd och jag tror att det är A-takstolar jag ska ha över garagedelen och ramverkstakstolar vid loftet eller snarare runt loftet så att säga. Första och sista takstolen kan ju däremot gärna vara av standardtyp.
Vill du inte ha limträbalk så rekommenderar jag saxtakstol istället. Håller på att installerar en 2-pelarlyft nu och tanken är att kunna ha en bil på lyften och samtidigt parkera en under. Att snåla så du får gå framåtböjd kommer du ångra tämligen fort tror jag. Det är trots allt relativt billigt att bygga på höjden.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Ger saxtakstolar mer takhöjd än A-takstolar?
Enligt vad jag kan googla mig fram till så ger de ungefär lika mycket takhöjd rakt under nocken men intill takfoten så ger A-takstolen mest takhöjd.

Tanken är ju att placera lyften längs ena långsidan i lokalen.
 
En A-takstol medger att man höjer underramen max 300mm. Över det behövs bärning i nock.
https://www.takstolsfabriken.se/takstolar/a-takstol

En saxtakstol är väl att föredra i så fall.

Nockbalk behöver vara 140x630 limträ och åsar 56x220 limträ
 
  • Sektion av garage med bil på lyft och dimensioner; teknisk ritning, gul takstol, person står till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sektionsritning av en garageverkstad med bil på lyft och måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sektionsritning av ett garage med bil på lyft och person, inkluderar måttindikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BiggeTheKing och 3 till
  • Laddar…
T ToreJ01 skrev:
En A-takstol medger att man höjer underramen max 300mm. Över det behövs bärning i nock.
[länk]

En saxtakstol är väl att föredra i så fall.

Nockbalk behöver vara 140x630 limträ och åsar 56x220 limträ
Bra med lite bilder från den vinkeln också, nu ser man ju att takstolarna hamnar en bra bit upp.
Tänker du första varianten som första och sista takstol närmast gavlarna, nr 2 över garagedelen och nr 3 över loftet?
 
E EPG skrev:
Bra med lite bilder från den vinkeln också, nu ser man ju att takstolarna hamnar en bra bit upp.
Tänker du första varianten som första och sista takstol närmast gavlarna, nr 2 över garagedelen och nr 3 över loftet?
I princip så
 
Hur brett måste du ha mellan takstolarna för att få in en bil av tänkt typ? En variant är att sätta två kraftigare stolar/stålbalkar som har större cc-mått och sedan göra normala stolar för resten av taket. Då får du full takhöjd över lyften.
 
Det största jag har tänkt är ju VW-bussar, T1, T2, T3. Men vill gärna slippa att ha pelare mitt i lokalen om det går.
 
Tänker att en VW buss är ca 2 meter hög. Vill du dessutom ha ståhöjd under så måste du ha 4 meter upp till takstolarna. I mitt garage har jag en öppning på ca 3,5 x 6 m för lyften, nöjer du dig också med 6 meter på längden så ska du inte behöva ha någon pelare om du har takstolar vid loftet. När det kommer till kostnader så kan det bli billigare med limträbalk än att köpa takstolar (jag betalade 8000 för mina två) om du gör taket själv.
 
Jag har haft min T3 på en tvåpelarlyft några gånger och ärligt talat tycker jag det är lite otäckt att lyfta en så stor bil. Jag har nog aldrig haft den så högt upp som två meter utan oftast runt 1,5 meter och nån enstaka gång 1,6 - 1,7 meter.

Det skulle väl gå att ha en pelare i mitten (eller något offset från mitten) av lokalen om det enbart är på ett ställe så att säga men det ställer ju till det lite om man funderar på att skaffa nån typ av travers senare då en pelare gör att man inte kan köra den över hela lokalen.
 
Det låter som att du kanske ska överväga en saxlyft eller 4-pelare istället, eller varför inte bägge. Undvik pelare om du kan, antingen genom rätt takstolar eller limträbalk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.