Jag är sugen på att bygga garage.
Jag tänker mig omkring 60 kvadratmeter men har inte funderat på formatet mer än att jag vill få plats med två bilar i bredd och sedan ha arbetsbänkar och maskiner etc. mot bakre väggen.
Isolerad platta och väggar i antingen Siporex/Ytong alternativt lecablock.

Till att börja med vad är kostnaden för ett bygglov?
Är utanför stadsplanerat område.

Min tanke är väl att göra lite efter hand som pengar rullar in men samtidigt så har man väl som jag har fattat det inte hur lång tid som helst på sig som helst från det att man har bygglovet tills byggnaden måste vara klar? Vad räknas som klar förresten? Fyra väggar och ett tak eller slutbesiktat och klart? Hur mycket kan man göra innan man har bygglovet? Kan man markbereda och gjuta plattan innan och låtsas att det är typ en spolplatta eller liknande och sen skaffa bygglovet när det är dags för väggar?

Har bekanta som har grävmaskin som kan hjälpa mig att göra förberedande markberedning med att gräva bort jord och sådant och även lägga på grus för bärlager.

Köra med vält för att packa bärlagret måste man ju anlita något företag och även för att gjuta plattan, vad är ett rimligt pris för att gjuta upp en isolerad platta för ett 60 kvadratmeter stort garage?

Sen när plattan väl finns där så får man väl vänta några månader innan det finns pengar för nästa moment.
Vad är lämpligast byggmaterial? Siporex/Ytong eller lecablock? Vad är en rimlig kostnad för byggmaterialet till väggarna?
Tänker mig att takhöjden ska vara tillräckligt hög för att någon gång kunna ha en tvåpelarlyft där inne och längst in tänker jag mig lite lägre takhöjd där maskiner och arbetsbänkarna finns för att man ska kunna bygga ett loft ovanpå där det finns toalett och ett litet vilorum där man även kan ha typ 3D-skrivare och sådant som man inte vill damma ner när man kör med vinkelslip, blästerskåp etc. i det stora utrymmet.

Nästa steg blir ju att köpa takstolar och de är inte billiga vad jag har hört. Rimlig kostnad?

Sen är det ju dags för tak med isolering, hängrännor, stuprör etc. Och fasaden måste ju putsas. Rimlig kostnad?

En rejäl port kommer jag att behöva och tänker mig någon typ av Pridoport eller liknande och den måste vara tillräckligt bred för att komma in till båda platserna även om där står en tvåpelarlyft på ena sidan. Rimlig kostnad?

Nu står där en byggnad som vid första anblick är klar men i själva verket är det bara ett tomt skal. Å andra sidan så är ju de dyraste momenten klara så resterande arbeten borde kunna utföras betydligt fortare.

Det som återstår är ju el, VVS och uppvärmning.
Jag tänker mig att dra en kulvert från mitt befintliga hus så jag värmer garaget med min bergvärmepump och även tar varmvattnet därifrån. Eventuellt kompletterar jag med en luft-luftvärmepump.

Redan idag sparar jag undan 3000 spänn per månad, 1000 kronor direkt in på huskontot och 2000 in på ett investeringssparkonto som i princip bara används för investeringar i huset. Jag arbetar idag på annan ort och betalar där 5000 spänn per månad i hyra. Efter årsskiftet när jag kommer att jobba mer på hemmaplan så skulle jag teoretiskt sätt kunna spara undan de pengarna å andra sidan så blir jag av med traktamentet och kan inte heller göra avdrag för dubbla boenden men jag kommer lägga mindre pengar på bensin och diesel. Men om vi leker med tanken att jag kan spara undan 8000 per månad hur lång tid borde det rimligtvis ta innan jag kan sätta spaden i marken om vi tänker oss ett utdraget scenario beräknat på hur länge ett bygglov är giltigt då jag kommer att göra så mycket som möjligt själv under kvällar och helger och att jag kommer att göra de olika momenten efterhand som det finns pengar?
 
Ett bygglov är giltigt i 5 år. Då skall det vara slutbesiktigat. Allt behöver inte vara klart för att du skall få slutbevis.

OM du bor utanför detaljplan, och utanför "sammanhållen bebyggelse", sår man göra rätt mycket utan bygglov. Du kan kolla med kommunen om det räknas som sammanhållen bebyggelse där du bor.
 
  • Gilla
BiggeTheKing och 1 till
  • Laddar…
Tänk på att man får plats med en bil i ett två-bilsgarage... Ska du ha två, och plats för att skruva, behöver du lätt de där 90 kvm..

9x10 meter är två garageportar och en bil på tvären innan, en arbetsbänk och sen är det fullt...
 
  • Gilla
Slarvpellen och 1 till
  • Laddar…
Kollade på Verktygsbodens tvåpelarlyftar nu. Verkar kräva 3,6 meter ytterbredd. Sen en plats bredvid med lite bredd på för att kunna öppna dörrar osv då är vi uppe i 7 meter bredd. Här inser jag att jag behöver två portar ja. En bil kan vara uppåt 5 meter lång och man vill ju gärna ha någon meter till godo både framför och bakom så då är vi uppe i 7 meter på längden. Sen vill jag ha plats för arbetsbänkar, svetsar, pelarborr, kallsåg etc. framför bilarna vilket blir minst 3 meter så då är vi uppe i 10x7 meter. Alltså 70 kvadrat så ja 60 kvadratmeter är nog lite i underkant men 90 kvadrat är nog lite att ta i å andra sidan. Men visst om skillnaden i totalkostnad för ett 70 kvadratmeter och ett 90 kvadratmeter stort garage är försumbar så kanske det är lika bra att köra? 8x11 meter = 88 kvadrat.
 
Ska du ha en kallsåg lär du planera in att hantera 6 meters längder av stål också....😉
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ska du ha en kallsåg lär du planera in att hantera 6 meters längder av stål också....😉
Tänker mig mer nån mindre variant men visst, maskiner är kul och ju fler man har ju fler kompisar får man 😅

Fast i så fall nöjer jag mig nog med en strategiskt placerad lucka i väggen 😁
 
Här en modell på ett murat garage inkl materialspec.
 
  • 3D-modell av ett litet hus med mått, fyra fönster, och en dörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av enkel byggnad, sadeltak, en synlig mätt dimension, grå bakgrund, fönster på gavel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av trähusstomme med dimensioner, takstolar, fönster, och öppen konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av ett lager med gaffeltruckar, måttangivelser, trappa, fönster, och tomma hyllor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
Ja det är väl något i den stilen som jag har tänkt mig sen hur eventuella dörrar och fönster hamnar hänger ju ihop med var jag i så fall väljer att placera byggnaden (har stor tomt).

Loftet hade jag nog tänkt mig något bredare (strax över 3 meter) och sen trappan längs med långsidan av garaget i änden av loftet så bredden på loftet blir garagets bredd minus trappans bredd om du förstår vad jag menar.

Sen får man väl se om man väljer att köra lättbetong hela vägen upp till nocken eller enligt dina skisser.
 
E EPG skrev:
Ja det är väl något i den stilen som jag har tänkt mig sen hur eventuella dörrar och fönster hamnar hänger ju ihop med var jag i så fall väljer att placera byggnaden (har stor tomt).

Loftet hade jag nog tänkt mig något bredare (strax över 3 meter) och sen trappan längs med långsidan av garaget i änden av loftet så bredden på loftet blir garagets bredd minus trappans bredd om du förstår vad jag menar.

Sen får man väl se om man väljer att köra lättbetong hela vägen upp till nocken eller enligt dina skisser.
Du lär slå i huvudet om trappen ska gå längs långsidan.
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123
  • Laddar…
För att avståndet mellan översta steget och takfoten blir för kort så man får huka sig?
Antingen så bygger jag ett lägre loft eller så blir det spiraltrapp i så fall.
Jag vill inte att trappan tar upp så mycket av ytan mitt i lokalen.
Oavsett vilket så är ju detta detaljer som kan lösas senare.

Vad använde du för program för att räkna ut detta annars?
Det är som sagt rätt likt hur jag har tänkt mig fast det är ju höjden på portarna (måste vara tillräcklig höjd för att få in en folkvagnsbuss) och sen om det ska vara stenmaterial ända upp till nock eller inte som jag funderar över annars så har jag ju en färdig materalspecifikation att räkna på.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
E EPG skrev:
För att avståndet mellan översta steget och takfoten blir för kort så man får huka sig?
Antingen så bygger jag ett lägre loft eller så blir det spiraltrapp i så fall.
Jag vill inte att trappan tar upp så mycket av ytan mitt i lokalen.
Oavsett vilket så är ju detta detaljer som kan lösas senare.

Vad använde du för program för att räkna ut detta annars?
Det är som sagt rätt likt hur jag har tänkt mig fast det är ju höjden på portarna (måste vara tillräcklig höjd för att få in en folkvagnsbuss) och sen om det ska vara stenmaterial ända upp till nock eller inte som jag funderar över annars så har jag ju en färdig materalspecifikation att räkna på.
Ny modell med uppfällbar trappa borde lösa problemet.
Jag bygger huset i huvudet och noterar mtrl åtgång efterhand.
Lämnar specen till byggmaterialhandeln och ta in offerter från flera håll så vet du snart kostnaden.
Obs att väggarna är 250mm. Går väl att pruta på.
 
T ToreJ01 skrev:
Ny modell med uppfällbar trappa borde lösa problemet.
Jag bygger huset i huvudet och noterar mtrl åtgång efterhand.
Lämnar specen till byggmaterialhandeln och ta in offerter från flera håll så vet du snart kostnaden.
Obs att väggarna är 250mm. Går väl att pruta på.
 
  • 3D-modell av verkstad med mått, pallställ, gaffeltruck och person.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av industrihall med människa, gaffeltruckar, mätningar och mezzaninvåning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag gillar idén med en uppfällbar trappa. Då kan man ju ha en elektrisk vinsch som kan manövreras både uppifrån rummet och nere från verkstaden.
 
T ToreJ01 skrev:
Obs att väggarna är 250mm. Går väl att pruta på.
Med de nya EU-reglerna de vill införa att alla byggnader ska ha så hög energiklassning som möjligt så är det nog ingen nackdel att väggarna är tjocka. Jag hoppas självklart att man nöjer sig med "good enough" någonstanns på vägen eftersom att det kostar mer än det smakar om alla (befintliga som nybyggda) ska ligga i klass A till 2050 men oavsett vilket så kostar det ju pengar att värma en lokal så tjocka Siporexblock och treglasfönster är nog inte fel. Men mest värme lär väl sippra ut genom portarna oavsett.
 
  • Gilla
Tvålen
  • Laddar…
Jag gjorde mitt garage 6,6 x 8,4 m. Kan konstatera att mindre hade inte funkat, det är redan nu i minsta laget med lastbilen där inne. Jag valde att bygga med limträbalk istället för takstolar så jag skulle få mer fritt utrymme, samt att loftet blir större.

Garage med bil, röra, arbetsbänk, stege, öppet tak. Verktyg och material spridda omkring. Under uppbyggnad eller renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.