P Pin skrev:
Hur bra isolerat fönstret är, dvs hur mycket värme som läcker ut.
Jag frågade vad ett okej U-värde är. Inte VAD u-värde är
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
M
M Förstagångsköparen skrev:
Jag frågade vad ett okej U-värde är. Inte VAD u-värde är
Väldigt svårt att svara på. Vad är en okej lön? Det är väldigt individuellt vad man anser som okej. Dom flesta fönstren som säljs idag är nog "okej" enligt gemene man. Vet inte om det finns så mycket att hämta ur nån aspekt att jaga u-värde. Att betala flera 1000kr för nått 10/tals bättre u-värde är nog svårt att motivera då dom flesta fönstrena idag är riktigt bra.

Men visst, bygger du nytt passivhus och vill ha det bästa och pengar är ditt minsta problem så finns det fönster att lägga pengar på.
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
M Förstagångsköparen skrev:
Jag frågade vad ett okej U-värde är. Inte VAD u-värde är
Ok
Det beror på
Jag tror 99 till 100 % av alla fönster har ok u värde till ditt hus från 70 talet
Välj efter andra parametrar istället som pris och utseende
 
Höftar till runt 1.0 är väl idag ett bra u-normalvärde till 70-talshus när man byter. Du har ju kopplat idag och slipper två extra sidor att putsa, men du får också bättre komfort med bättre fönster, påverkar kalldrag. Vi har märkt det hos oss.
 
B BosseHansson skrev:
Nej det gör inte alla. Helt övertygad att så inte är fallet.
Fel uttryckt av mig, utan syftade på de som faktiskt gör en större renovering av sitt hus. Men sen finns de såklart som du säger de som inte alls har råd att renovera. Tänkte mig att summan för fönsterbyte inte var speciellt stor jämfört med många andra poster i ett renoveringsobjekt.
 
Om fönstren inte är dåliga, måste bytas ur så tvivlar jag på om det ens är lönsamt att byta ut fönster för att spara energi och pengar.

Se till att lister är täta och lägg pengarna på en riktigt bra värmepump istället.
 
  • Gilla
BSOD och 2 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Om fönstren inte är dåliga, måste bytas ur så tvivlar jag på om det ens är lönsamt att byta ut fönster för att spara energi och pengar.

Se till att lister är täta och lägg pengarna på en riktigt bra värmepump istället.
Men om man köper en värmepump så spelar det ingen roll eftersom värmen sticker ut genom fönstrena.
 
M Förstagångsköparen skrev:
Men om man köper en värmepump så spelar det ingen roll eftersom värmen sticker ut genom fönstrena.
Jo det spelar en mycket större roll. Om man är ute efter största möjliga besparing per satsad krona.
Fönstren står bara för en del av värmespillet. En bra värmepump drar ner på "allt".
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
M Förstagångsköparen skrev:
Men om man köper en värmepump så spelar det ingen roll eftersom värmen sticker ut genom fönstrena.
Om man utgår från ett hus med direktverkande el och gamla kopplade fönster så kommer ett fönsterbyte generera besparingar i fyrsiffriga belopp medans värmepump och eventuell tilläggsisolering av vind handlar om 5 siffriga belopp. Kostnaden är ungefär densamma, grovt uppskattat.

Har man redan värmepump så ger ett fönsterbyte i bästa fall i ett normalstort hus en besparing på ett par 1000kr per år, i sämsta fall inget alls.

Generellt är fönsterbyten aktuellt för hus byggda mellan 1960 och 1990 typ, före 1960 har dom ofta så hög kvalite att det lönar sig att renovera medans efter 1990 så är dom oftast i så pass bra skick att dom går att renovera. Bytet/åtgärden bör grundas på att fönstren börjar se risiga ut eller vara otäta.
 
  • Gilla
Huddingebo och 2 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Om man utgår från ett hus med direktverkande el och gamla kopplade fönster så kommer ett fönsterbyte generera besparingar i fyrsiffriga belopp medans värmepump och eventuell tilläggsisolering av vind handlar om 5 siffriga belopp. Kostnaden är ungefär densamma, grovt uppskattat.

Har man redan värmepump så ger ett fönsterbyte i bästa fall i ett normalstort hus en besparing på ett par 1000kr per år, i sämsta fall inget alls.

Generellt är fönsterbyten aktuellt för hus byggda mellan 1960 och 1990 typ, före 1960 har dom ofta så hög kvalite att det lönar sig att renovera medans efter 1990 så är dom oftast i så pass bra skick att dom går att renovera. Bytet/åtgärden bör grundas på att fönstren börjar se risiga ut eller vara otäta.
Och ts är då från -75 om den andra tråden stämmer.
 
Tack för alla svar!
 
M Förstagångsköparen skrev:
När jag googlat ett bra tag och läst på vad ett fönsterbyte kostar så hittar jag på samtliga hemsidor att det kostar max 5000 kr per fönster. Men när jag ringde ett företag så sa han att man ska räkna på 15000 per fönster. Vad fan? Det kan väl inte stämma?

Skulle ni vilja dela med er av vad era erfarenheter är av kostnader av fönsterbyte?
Ingen har svarat här med faktiska siffor, tänkte att jag kunde ge ett exempel. Vi tog in en offert på fönsterbyte till nya trä/alu-fönster.

Varierande storlekar från 2 st 13x18, ett gäng 13x12 och två stycken små 3x18. Totalt 10 fönster. Totalpris inklusive montering, bortforsling, nytt foder, lister och nya bleck osv blev 140.000:- efter rot. Dvs 14k per fönster. Arbets- och materialkostnad 36k.

Kändes visserligen typ 20-30k över vad jag trott på förhand, men allt är ju så jävla dyrt nuförtiden så tror inte det är helt orimligt ändå. Arbetskostnaden är säkerligen väl tilltagen då det är fastpris, men även om det skulle gå ner 10k är det ju marginell del av en sådan kostnad.
 
Redigerat:
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
M
AlfaHannes AlfaHannes skrev:
Ingen har svarat här med faktiska siffor, tänkte att jag kunde ge ett exempel. Vi tog in en offert på fönsterbyte till nya trä/alu-fönster.

Varierande storlekar från 2 st 13x18, ett gäng 13x12 och två stycken små 3x18. Totalt 10 fönster. Totalpris inklusive montering, bortforsling, nytt foder, lister och nya bleck osv blev 140.000:- efter rot. Dvs 14k per fönster. Arbets- och materialkostnad 36k.

Kändes visserligen typ 20-30k över vad jag trott på förhand, men allt är ju så jävla dyrt nuförtiden så tror inte det är helt orimligt ändå. Arbetskostnaden är säkerligen väl tilltagen då det är fastpris, men även om det skulle gå ner 10k är det ju marginell del av en sådan kostnad.
Tänk vad pengar du hade sparat om du gjort det själv;)
 
M Markarbetaren skrev:
Tänk vad pengar du hade sparat om du gjort det själv;)
Allt är inte pengar, vi har råd att anlita någon som tur är :)

Jag har bytt ett fönster hälften så stort som dessa 13x18-fönster tillsammans med en kompis och jag har ingen som helst lust att göra det igen, speciellt inte 10 gånger om med en stor trädgård, två ungar och en fru som jag hellre lägger den lilla tid jag har tillgänglig på.

Sen vet jag inte riktigt vem jag skulle fråga om hjälp när det kommer till såhär mycket arbete
 
M
AlfaHannes AlfaHannes skrev:
Allt är inte pengar, vi har råd att anlita någon som tur är :)

Jag har bytt ett fönster hälften så stort som dessa 13x18-fönster tillsammans med en kompis och jag har ingen som helst lust att göra det igen, speciellt inte 10 gånger om med en stor trädgård, två ungar och en fru som jag hellre lägger den lilla tid jag har tillgänglig på.

Sen vet jag inte riktigt vem jag skulle fråga om hjälp när det kommer till såhär mycket arbete
Okej, jag har också råd men utmaningen ligger i att klara saker själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.