Har någon här uppfattning om vad det kostar att dra om elen i ett stenhus, en våning plus källare, vprör är det på de ställen jag kommit åt - förmodar att det är likadant överallt. 94 plus 94 kvadratmeter.

Kostnad för arbetet menar jag då, ca 30 uttag per våning plus ett tiotal lampor.

Arbetet skall göras i Karlstadtrakten om någon känner sig manad... ;)
 
Varför skall du dra om, skall du ha allt jordat?
 
Jo, både det och för att veta att allt är helt ok.
Evt byte till automatsäkringar (får se hur dyrt det blir...)
 
skall du ha Eljos uttag så kan du räkna med runt 125 kr styck. FK:n kostar runt 1,50 kr metern och det går nog till minst 500 m om du skal byta allt, lamputtagena är ju inga större pengar men. En vanlig trapp brytare ligger på ca 100 kr

Centralen drar ju iväg en del dels i arbete och i material.
Byte av en central om det inte är allt för jävligt kan  ta runt ca 2 timmar.
En JFB kostar runt 400 centralen går till ca 3-400 sen en Huvudbrytare ca 150. Säkringarna ligger på ca 45 kr styck.

Allt som allt skulle det nog ta en dag kanske lite till om det sitter fast i väggen och så där.

Firman jag jobbar på tar 325 i timmen + moms.
Sen är det inte säkert att en elektriker klarar detta själv att byta FKn.

Men sen kan man ju köpa lågpris apparater. Harald Nyborg säljer 2 jordade inf uttag för 30 kr. Färdiga centraler mej Ffb och apparater för ca 1000-1500.
Så du kan ju tjäna mycket på att köpa materialet själv.

Mvh Tobbe
 
Köper du grejorna själv, be någon räkna på utlösningsvilkoret först, så att du inte springer och köper en massa C10 och sedan visar det sig att du måste använda B10!
 
ahaba hobba hopp, nu tar vi det på svenska också.... :-[ utlösningsvillkoret??? inte "4 sekunder" då va... :)

och när vi ändå håller på
FK=? (inser att det är kabeln iofs)
Ffb=?

/J

P.S. Någon som kan säga åt mig att jag är dumsnål om jag funderar på att inte dra om elen i källaren där det redan är jord, eller ??
 
jonfri skrev:
ahaba hobba hopp, nu tar vi det på svenska också....   :-[  utlösningsvillkoret??? inte "4 sekunder" då va... :)

och när vi ändå håller på
FK=?  (inser att det är kabeln iofs)
Ffb=?

/J

P.S. Någon som kan säga åt mig att jag är dumsnål om jag funderar på att inte dra om elen i källaren där det redan är jord, eller ??

Ffb, det skall stå Fk.
Är det jordat i källaren finns det ju ingen anledning att dra om såvida det inte är gammal papperskabel, men du sa ju att det var Vprör så det är inte troligt att det är det. Men hur ser apparaterna ut? Det är ju inte alls fel att ha petsäkra uttag om du har små barn.

Mvh Tobbe
 
Sant, alldeles lagom stora för att petsäkert skall vara befogat.
Drar jag inte om elen i källaren får det iaf gås igenom, se till att allt är kopplat som det skall och bytas uttag.

Kolla igenom så inte för mycket går på samma fas borde vara en smal sak för en elektriker i samband med detta, eller?
Har mycket skit på övervåningen, datorer och annat elände.

/J
 
Nästan!


Utlösningsvilkoret:

Garantera att valt skydd löser vid kortslutning på den sämsta punkten i anläggningen (längst ledning) med den lägsta felströmmen(jordslutning) inom stipulerad tid.
5s för fast ansluten utrustning.
0,4s för handhållem mtrl (uttag)
0,2s för t.ex. jordbruk, byggarbetsplatser mm.
 
Men då måste man ha förimpedans o dylikt ju !? har man ju inte en tanke på när man donar i en villa..

 
Enligt föreskrifterna MÅSTE man klara utlösningsvilkoret obönhörligen!
Kan man inte mäta upp det får man vackert ringa nätägaren och fråga!
 
Eller så smäcker man dit en jordfelsbrytare o sover lugnt 8)

Använder du instrument för att kolla uttag som du drar iväg längre sträckor?
 
Oftast kollar jag i Sek-handbok 421 eller så startar jag El-vis innan installation.
 
sverre skrev:
Enligt föreskrifterna MÅSTE man klara utlösningsvilkoret obönhörligen!
Kan man inte mäta upp det får man vackert ringa nätägaren och fråga!
Jag ringde Sydkraft häromdagen för att fråga efter förimpedansen i leveranspunkten. Tjejen i kundtjänsten svarade "Va? Vad är det? Vad har man det till?". Efter många om och men fick jag numret till Sydkraft Nät istället. Samma visa där. Han som svarade hade ingen aning om vad jag pratade om, men han skulle vidarebefordra frågan till någon tekniker som skulle ringa upp mig. Väntar fortfarande på att någon från Sydkraft ska höra av sig!

Vart ringer ni elektriker om ni inte har möjlighet att mäta upp förimpedansen? Inte är det väl den vanliga kundtjänsten?
 
Hehe, har haft precis samma problem på Vattenfall!

Kundtjänst bad mig första att kontakta en elektriker!

Men efter mycket tjat så lyckades dom koppla mig till rätt person och han blev överlycklig att någon ringde och frågade, höll inte på att bli av med honom!

Att dom stora bolagen har uppgifterna tvivlar jag inte på, men det verkar inte vara någon ordning på kundtjänst vart dom ska koppla den som frågar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.