Och vi har fått ett ROT-avdrag, eftersom hantverkarna har så lite att göra i den ekonomiska krisen? Det har inte börjat märkas än i alla fall...
18 hundra låter i alla fall mycket rimligare än 18 tusen. Röret kostar 40-50 kr/metern, några kopplingar - ett par 100 på sin höjd, ett par timmars arbete om det är riktigt krångligt - 1000 kr.
 
Nu kan det ju vara så att det är en seriös rörkrökare som vet att man inte skall sätta stålrör efter koppar (i flödesriktningen) och tänker göra ingreppet riktigt?
 
Matss skrev:
Nu kan det ju vara så att det är en seriös rörkrökare som vet att man inte skall sätta stålrör efter koppar (i flödesriktningen) och tänker göra ingreppet riktigt?
Så han tar 2000 kronor för själva jobbet och 16000 för att han vet vad han ska göra?
 
andersmc skrev:
Så han tar 2000 kronor för själva jobbet och 16000 för att han vet vad han ska göra?
Nej han förstår att man ska byta alla stålrören innan det blir en vattenskada och ger en offert på det. Kanske bara dålig på att förklara?
 
Då är kanske rörisen duktig yrkesman men väldigt dålig på att kommunicera. Kunden säger "ett sex meter långt rör i källaren är trasigt och måste bytas. Vad kostar det?" och rörisen tänker "är det röret dåligt, då är nog alla andra rör också dåliga ... bäst att byta alla rör i hela huset ... räkna räkna räkna" och svarar korthugget "18000". Då kan man förstå om det blir missförstånd.

Men det är tur att det inte är tvärtom: rörisen säger "det kostar 1000 kronor", kunden säger "kör till" och sen byter rörisen på eget bevåg alla rör och fakturerar 18000:-. Liknande scenarion har vi ju läst om på forumet.
 
gör-det-själv!
medtag fasta nycklar, såg och glatt humör.
 
Börja med jobbet på en måndag så har du hela veckan på dig att få hjälp av någon yrkesman om det börjar krångla:)
 
Matss Nu kan det ju vara så att det är en seriös rörkrökare som vet att man inte skall sätta stålrör efter koppar (i flödesriktningen) och tänker göra ingreppet riktigt?
Varför ska man inte göra så?
 
Jag har 22mm koppar först och sedan järnrör i stora delar av huset (där jag inte har hunnit byta ännu).. och det har säker varit så i 20 år iaf.... rören jag byter ut är hur fina som hellst... inget problem....
 
ejwbegysv skrev:
Jag har 22mm koppar först och sedan järnrör i stora delar av huset (där jag inte har hunnit byta ännu).. och det har säker varit så i 20 år iaf.... rören jag byter ut är hur fina som hellst... inget problem....

Ta ett vattenprov och kolla upp värdena kan vara ett tips

Edit
du kanske har väldigt låg syrehalt i vattnet vilket är hjälpande mot korrosion.

Annars verkar det kutym här på forumet att om något är felgjort (dessutom bevisbart) så finns det alltid någon som har det gjort på ett felaktigt sätt och bara för att det fungerar så hävdar dom riktigheten.
 
Redigerat:
ejwbegysv skrev:
Jag har 22mm koppar först och sedan järnrör i stora delar av huset (där jag inte har hunnit byta ännu).. och det har säker varit så i 20 år iaf.... rören jag byter ut är hur fina som hellst... inget problem....
Och jag har kört full utan bälte i 20 år och inget har hänt :)
 
Matss skrev:
Och jag har kört full utan bälte i 20 år och inget har hänt :)
Du vet att det är olagligt va?
 
Fein skrev:
Du vet att det är olagligt va?
Men då måste ju lagen vara fel då det härmed är bevisat att det inte är farligt;)

Matss har i alla fall förstått poängen
:)
 
Men i värmebärarsystem( heter det så? ) kan man väl ha det så om jag fattat rätt? Iof är det ju inte alltid jag jag det :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.