Har ett underligt problem med den nyligen dragna elen till ny UC stallet.
Allt fungerade felfritt hela dagen igår. Men idag hade jordfelsbrytaren löst ut och en säkring hade gått i HC. Lite fundersamt bytte jag säkring och återställde JFB.
Allt verkade bra tills jag skulle laga mat. Sitter under samma säkring i HC. Då spisen inte fungerade. Säkringen hade gått. Och efter lite forskning fann jag att JFB i UC var orsaken då jag tog bort fas och testade med endast HB. Det höll men direkt jag slog på JFB gick Säkringarna.
Det verkar som kortslutning mellan fas och nollan i JFB. men allt är nytt.

Någon som har någon idé?
 
Lite otydligt. Men har du inget inkopplat på jfb ?

känns mer sannolikt med kortsl i en förbrukare.
 
20150830_160841.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kopplade bort alla förbrukare från JFB för att felsöka. Och säkringarna gick ändå. Matningen går från stolpen till HC i huset till UC i en verkstad som 4 ledarsystem och till nya UC i stallet som 5 ledarsystem.
 
Snabb kladd på paint


20150830_164301.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • 1440945650744-1212473297.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det verkar på din beskrivning och bilder att det är fel på JFB.
Om säkringen i HC går når du slår till JFB i UC
 
Ja visst verkar det så. Men det är lite konstigt ändå för när kabeln går igenom skåpet i verkstaden och till huset så sitter den på 3 säkringar, samma som till spisen. Och det är främst en av dom 3 som går. Och då kan man testa jordfelsbrytaren och då fungerar den som den ska. Har brännt några proppar hittils. Även på stolpen då HC hade 16A säkringar
 
tommib
Du verkar ha en rätt tveksam koppling om du har lagt din UC på samma säkringar som din spis. Inte för att det är svar på frågan men gör om gör rätt och säkra av UC separat!

I din sista post skriver du att det är en av propparna som går och som jag förstår det fungerar JFB efter att den har gått? I så fall kan det vara just den fasen som är kortsluten.

Det är ovanligt med fel i normapparater men måndagsexemplar förekommer naturligtvis. Jag skulle tro att oddsen är större för ett måndagsexemplar om man handlar sina komponenter på Biltema.
 
Hehe dumsnålt mä biltema men tycker det borde fungera ändå. Angående att uc sitter på samma säkringar som spisen har jag ingen aning om varför dom har gjort. Sen går kabeln till verkstaden och det är där som jag har kopplat in mig. Mellan stallet och verkstaden alltså.

Jordfelsbrytaren löste bara ut en gång imorse innan jag började söka. Efter återställning har den inte löst ut mer. Men propparna i HC går än. Vid mitt sista försök gick alla 3 + 1 på stolpen.. jag får säkra av så det inte ligger på samma som spisen imorgon när jag har fler proppar 😀
 
tommib
Du bör kontakta en elektriker som omedelbart felsöker din anläggning om propparna går hela tiden!

Slå av UC med huvudbrytaren och koppla inte på den igen innan du vet vad problemet är, och snälla sluta "göra försök" med el. Antingen vet man hur det ska kopplas eller så ringer man elektriker.
 
  • Gilla
Gia mas och 1 till
  • Laddar…
Ja då ja försöker få tag på vänner som är elektriker. Men inte fått svar än. UC är av tills jag hittat felet självklart. Vill inte ha några bränder.
 
Elektriskt fungerar den, men utförandet är inte någon skönhet.
I din ritning framgår det dåligt om fasledarna är kopplade till skenorna i diazed centralen eller utgången på gruppsäkringarna till höger. Det kan vara avgörande för kabeldimensioneringen av ledningen som matar den nya centralen. Ligger den mot skenan då bör den vara minst 6 mm2 om föregående matare är det. Man bör inte ändra kabeldimension utan att ha passerat en säkring i detta fall. Är den däremot avsäkrad, då kan 2,5 mm2 vara tillräckligt.

Förövrigt är en jfb ingen bra lågprisprodukt. Dom komponenterna är viktiga säkerhetsko!mponenter och bör vara av kända fabrikat.
 
Redigerat:
Har lite att rätta till hör jag.
1 säkra av så uc mellan hus och verkstad ligger under en egen grupp
2 lägga faserna mellan verkstad och stall som egen grupp istället för på skenorna
3 lägga pe och n på samma pe skena i verkstad.
4 testa om propparna går om jag kopplar förbi jordfelsbrytaren. Då kan jag utesluta fel på den iallafall.
Ska höra med elektriker om jag kan testa det så. Är jfb trasig köper jag en ny av dyrare modell
 
Pkt 3 att lägga ihop skenorna i garaget får du abslut inte göra. Uppdelningen till TN- s gör du i matande ända.
Kopplar du in matarledningen på diazed centralens säkringar placerar du skyddsjord respektive noll kablarna på skyddsjord -respektive nollskena i diazedcentralen. Diazedcentralen skall se uc som vilken spis eller tvättmaskin som helst.

Tänk på att matar kabelns area och längd och förläggningssätt styr vilken storlek på diazedsäkring du kan ha i matande ända.

Allt det här har en riktig elektriker koll på.
 
Redigerat:
Det är väldigt viktigt att det görs rätt i matande ände. Görs det fel med var nollan kopplas in i förhållande till en ev. jordfelsbrytare i den änden. Så riskerar du att få flytande nolla i anläggningen, vilket kan ge 400V i uttagen, och akut brandrisk.

och som sagt att lägga ihop PE ocn N på samma skena i matande ände vore jättefel!!
 
Den stösta risken med det här projektet är att TS inte verkar ha tillräcklig kunskap att verifiera funktionen och säkerheten kring elmontaget.
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.