Hej,
behöver rådgivning ang. hur många kortlingar som behövs till detta bjäklag.
Arktekten ritade inte in några - men jag tycker ändå krysskolva eller montare
kortlingar. Frågan är bara var och hur många ?
MvH
Hobbit
 
Mikael_L
Är det övervåning?
Är det en limträbalk ritad tvärs bjälklaget i mitten av spannet?
Vilken total spännvidd är det?
Har du badrum som ska klinkras någonstans där, och har du några speciella laster?
 
  • Gilla
Yngwie74 och 1 till
  • Laddar…
1. Är det övervåning?
2. Är det en limträbalk ritad tvärs bjälklaget i mitten av spannet?
3. Vilken total spännvidd är det?
4. Har du badrum som ska klinkras någonstans där, och har du några speciella laster?
1. Ja övervåning
2. Nej en HEA 260 stålbalk
3. 6410
4. Ja i övre högre takkupa
 
Mikael_L
Hobbit skrev:
2. Nej en HEA 260 stålbalk
Ja just, limträ, stålbalk, hjärtvägg whatever ... :)
Men du svarar snällt på exakt den fråga jag ställer, *hehe*

Med 220x45 i C24 och limskruvad 22mm golvspån så ska du ha tillräckligt stabilt med en spännvidd 3200 per fack. Jag tror inte att du egentligen behöver kortla eller krysskolva.
Vettetusan om jag själv skulle idas. :)

Men om du bestämmer dig för att göra det måste det räcka väldigt bra med en rad kortlingar per fack, mitt i facket.

Så här gjorde jag där jag hade spännvidd ca 3800
http://www.byggahus.se/showthread.php?t=155701
 
Den som frågar ska få svar - självklart. ;)

Jag tycker inte heller att balkarna kan vrida sig.
Jag vill bara fördela belastningen så mycket som möjligt.
Övervåningen kommer att vara ett loft som min grabb ska få som första
unkarlslya. Och man vet ju vad ett flock ungdomar kan få för sig - typ hoppa
studsmatta inomhus..............
Så visst kan det vara lite överdrivet med kortlingar och 170 väggar istället för
145, och HEA 260 istället för HEA 240 - men bygger jag så bygger jag för
eveigheten liksom .....:D
 
Mikael_L
Ja inte krysskolvar/kortlar man för att balkarna inte ska vrida sig, utan för att få mer stumt golv.
Krysskolvningen tvingar bjälkarna bredvid att ta en del av kraften och därmed nedböjningen vid punktlaster.

Hatar du verkligen att ens misstänka att få lite svaj så ska du väl krysskolva/kortla ditt bjälklag, med förslagsvis en rad i mitten av varje fack, dvs ca 1,6 meter från yttervägg.
Men glöm inte sen att skruva och limma golvspån, det gör oerhört mycket för att minska svaj.
 
Larsa skrev:
Kapar tråden.... Angående limmat golvspån. Skall man limma dem i bjälklaget eller bara i varandra (not-spont)?


---
I am here: [länk]
Skall limmas mot bjälklaget och i not/spont. Och skruvas.

För övrigt, har ungefär samma spännvidder som TS och inga kortlingar...det är ju en kvarleva från tiden innan golvspån och skruv-limning. Upplever inget svaj trots småbarn som hoppar och rusar runt.
Skulle nog lägga tid och pengar på att minska cc-avståndet till cc 30 över hela bjälklaget om det var en risk för att ungdomarna ska hoppa sönder golvspånen eller sätta det i gungning. Alt lägga ett självbärande 25mms furugolv som golv över spånskivorna, tvärs över bjälkarna, för att ytterligare säkra upp.
 
Mikael_L
Larsa skrev:
Kapar tråden.... Angående limmat golvspån. Skall man limma dem i bjälklaget eller bara i varandra (not-spont)?]
Både och.
Ladda hem monteringsanvisningen för just dina golvspånskivor och så följer du denna.
Där brukar det specas allt, ifrån limtyp och mängd till var det ska limmas.
 
OT: Vilken arkitekt har hjälpt er? Kan du rekommendera dem? Ska bygga ut övervåningen lite och behöver snart ritningshjälp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.