Mikael_L
Hej.
Har bjälklag till ÖV med diverse olika spännvidder, bjälklaget består av 45x220 K24 cc600.

Den längsta fria spännvidden är 3,8 meter, det är mellan yttervägg och hjärtvägg, så hela golvregeln längd är alltså (drygt) det dubbla.

Den näst längsta fria spännvidden är 2,4 meter. Men bjälkarna är egentligen 4,3 meter mellan yttervägg och hjärtvägg, dock hänger dom i stödbenen och en avlastningsbjälke vid 1,9 meter från yttervägg, se bild.

Alltså, från yttervägg, 1,9 meter in i huset "hänger" underramen i takstolen i stödbenen, och bjälkarna mellan är fästa med gaffelankare i en 45x220 som tar stöd ifrån den vid stödbenen relativt stabila punkten.
Sen är det kvar 2,4 meter spännvidd till hjärtväggen.

Sen har jag ju faktiskt 2,5-2,6 meter fri spännvidd också på ett annat ställe, mellan två hjärtväggar.

Hur mycket tycker ni jag ska kortla?
Bara i 3,8 meters-facket, eller i alla?
 
  • gaffelankare.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Under rubriken "förstyvning":
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=1252&contextPage=5955
anges behovet av krysskolvning till spännvidder mellan 3 och 4 meter.

Men jag skulle gärna få någon second opinion... Jag vill verkligen undvika svajigt bjälklag.

Sen vet jag inte vad den extra vikten man tillför har för betydelse? Det är väl knappast bra, men det kanske å andra sidan är en så minimal nackdel att det inte är något att bry sig om ...
 
Utan att vet allt för mycket om det byggtekniska här så skulle jag kortla på "alla" ställen, kanske tom. lägga i någon till regel så det blir 30cc... 3.8 måste ju vara på gränsen va? hur mycket svikt har du räknat på? ca 2,0?
 
H
cc600 ska inte vara några problem. Kortlingar hade jag satt på cc600. Limmar och skruvar du sedan golvspån ovanpå så blir det bra.
 
Möjligt, jag vet att 220 virke från brädgården med 22mm spångolv sitter som berget på 3 m spänvidd...

Mikael L, du är inte polare med någon som är polare med en konstruktör :p
 
Mikael_L
hokanp skrev:
Kortlingar hade jag satt på cc600.
Hur menar du här?
Tänker du t.ex. 5st kortlingar om spännvidden är 3 meter, som exempel ...
 
Mikael_L
Danneå skrev:
... 3.8 måste ju vara på gränsen va? hur mycket svikt har du räknat på? ca 2,0?
Tjaa, jag har ju inte räknat på nåt.
Men jag gick igenom ritningarna och handlingarna och hittade sviktberäkningen att 1kN punktlast ger en svikt på 1,23 mm i längsta facket (som dessutom bara är 3424mm enligt ritningen).
Min tidigare uppgift på 3,8 meter var bara slarvigt uppmätt på plats, där jag inte hade riktigt 100 koll på var hjärtväggen egentligen var. :blushing:
 
Jag har samma fundering dvs hur mycket jag skall kortla, spännvidd 4 m (till hjärtvägg) cc600 & 45*220?
 
Mikael_L
Till sist valde jag att endast kortla en rad på min längsta spännvid (dryga 3,4 meter).
Visa bilaga 44105
Det kändes faktiskt direkt hur golvet blev stablilare och svikten minskade.
Ett slutligt svar på hur allt blev får jag inte under denna vinter, för spånskivegolvet kommer bli limmat tidigast nästa sommar.
 
Redigerat av moderator:
En mkt effeltiv metod för att lösa problemet med långa spännvidder är att skruvlimma skivor på både ovan- och undersidan. Plywood är bäst, men OSB och spånskiva funkar också.
 
Kan man bli av med ev. 'golvknarr' om man kryssar/kortlar bjälklaget?
Har knarrigt golv i vardagsrummet med källare under, bjälklaget vilar på en balk i mitten med ca. 3m spännvidd på var sida om den.
Inget kryssat där dock - men öppet upp i bjälklaget så all möjlighet finns innan det spikas tak där nere. :)
 
Mikael_L, jag har ungefär samma förutsättningar som du.

På nedervåningen har jag spännvidd 3,5m på båda sidor om en stålbalk. Där har jag kortlat i mitten på varje sida. Nedervåningen har högsta krav, där ska man vistas mest och det ska även byggas badrum.

På övervåningen har jag spännvidd 4m resp 3m. Där har jag bara kortlat på 4m-facket. Endast sovrum och inte lika höga krav på svikten anser jag.
 
Mikael_L
Ja jag känner mig nöjd nu, det är förmodligen kommande sovrum, vilket antagligen är mer förlåtande än de rum man vistas i under dagtid.
Och redan nu upplever jag bjälklaget på gränsen tillräckligt stabilt överallt, redan innan spånet är skruvlimmat (jag har lagt ut golvspån löst ovanpå bjälkarna just nu).

FredrikR, knarrfrågan har jag ingen susning om ...
Men rör det sig mindre så ... ;)
 
Jag valde 3st kortlingar på mina 4,2m...(en isolerskivas cc 1150mm + en lite mindre fack!)
 
Mikael_L skrev:
Till sist valde jag att endast kortla en rad på min längsta spännvid (dryga 3,4 meter).
Hade i princip samma förutsättningar och gjorde samma lösning.
Märkte också tydlig skillnad när jag hoppade runt på bjälkarna.
Jag lade dock plangolv rakt på bjälkarna - vilket av vad jag vet inte ger lika styvt golv som om man bygger upp med skruvlimmat spån. Såhär i efterhand så hade jag nog baske mig kortlat 2 rader. Så liten kostnad/arbete på det hela när man gör golvbyte.

Läste runt här och där och var först inne på att krysskolva. Min snickare (som jag har stort förtroende för) varnade mig för det. Hans erfarenhet är att det kan bli 'för' starkt och skapa ett vågigt golv beroende på hur golvet belastas. Då till skillnad för kortling där man mer fördelar tyngden så att fler bjälkar får viss nedböjning med avtagande från belastningspunkten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.