Ja de överlever att klippas ner. Kommer inte se snyggt ut direkt och de finns risk att de skickar fem nya skott vid varje avklippt gren så du får klippa ännu mer nästa år.
 
Det där ser ut som om någon missat att hålla efter häcken mer. Gallra ur hälften av stammarna, såga ner resten till en bit under hur höga du vill ha dem, så att det finns lite växmån. En bit kan vara allt från 20-50 cm, beroende på hur ofta du sedan vill klippa.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Svårt att se på bilderna hur grova de är.
 
Första trät. Flera stammar
 
  • Träd med flera stammar och gröna blad, mognande svarta bär på grenarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En tät buske med många smala trädgrenar och gröna blad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Andra trädet, också flera stammar.
 
  • Träd med flera stammar täckta av gröna löv och klättrande växter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett träd med flera stammar och gröna blad med rödaktiga nerver och kanter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Första "trädet" bör vara en häggmispel som jag kallar för buske. Den klipper du ned och föryngrar, så kraftig bortklippning av äldre högre stammar vid marken (lämna 1 dm) och fortsättningsvis klipper du bort stammar som du anser blivit för höga och glesa vid marken. Den bör då bli i formen av buske/häck. Du kan toppa yngre skott varje år tills de når den höjd du önskar, den förgrenar sig och blir då tätare.
Alltså inga toppningar av nuvarande buske/träd utan du föryngrar busken till "rätt" höjd och håller den sedan där.
 
Redigerat:
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ja nu var det lätt med nya bilder.

Det första trädet är en häggmispel precis som @AndersS skriver. Eller möjligen en bärghäggmispel.

Det andra trädet är en rödbladig form av hägg: Blodhägg.

Båda kan föryngringsbeskäras i vinter och skjuter då nya skott från marken under sommar.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja nu var det lätt med nya bilder.

Det första trädet är en häggmispel precis som @AndersS skriver. Eller möjligen en bärghäggmispel.

Det andra trädet är en rödbladig form av hägg: Blodhägg.

Båda kan föryngringsbeskäras i vinter och skjuter då nya skott från marken under sommar.
Tack för infon, när ni säger föryngringsbeskäras.Menar ni då att jag ska ner på längst ner på stammen och kapa av grenarna därifrån? Alltså i princip hela grenen? Då kan man inte få den till önskad längd direkt? Förstod tyvärr inte riktigt hur ni mena att jag skulle göra. Känner ni till ng bra Youtube video som visar hur man gör det, får ni gärna länka
 
Föryngring är kapat vi marken (ca 10 cm ovanför).
Men sök på respektive buske om du hittar något på Youtube
Lite får man själv.;)
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Jag hade tolkat föryngringsgallring som...

30% vid marken.
30% halvvägs.
30% litegrann.
10% lite varhelst.

repetera vid behov... då får man på några år en yngre häck utan att vid nått tillfälle vara utan.

/ATW
 
Claes Sörmland
Jag menar kapa längs med marken på vårvintern (Ej på våren när savstigningen sker!). Om snittet hamnar 5, 10 eller 15 cm från marken lär inte spela någon roll. Nu kommer din häggmispel och hägg att börja om från början igen. Men de växer snabbt som sjutton eftersom de har alla rötterna färdiga i jorden för att vara stora buskträd. De fortsätter att växa med raketfart i några växtsäsonger.
 
A ArneTW skrev:
Jag hade tolkat föryngringsgallring som...

30% vid marken.
30% halvvägs.
30% litegrann.
10% lite varhelst.

repetera vid behov... då får man på några år en yngre häck utan att vid nått tillfälle vara utan.

/ATW
Beror helt på hur respektive växt/buske/träd ska hanteras, så man får anpassa utifrån vad man har. Det finns inget generellt.
 
Men då kan jag alltså inte välja att beskära den till önskad längd direkt?
Hur snabbt är snabbt som helsike kommer de upp 1-2 m på en säsong?
 
Mitt huvudsyfte är ju egentligen att korta av dem för mer ljusinsläpp.. Samtidigt som de är tillräckligt höga för att ge insynsskydd.. vilket de ger bra idag. Men de kanske inte är möjligt att göra så?
 
Claes Sörmland
J Johan41 skrev:
Men då kan jag alltså inte välja att beskära den till önskad längd direkt?
Hur snabbt är snabbt som helsike kommer de upp 1-2 m på en säsong?
Kapar du stammarna på önskad höjd så får du en s k vaktmästarbeskärning. Då kommer grenarna att slå upp nya skott där du har kapat och du går en kal underdel och en ruska i toppen. Inte så snyggt. Men du får ditt ljus.

Jag gissar att de slår upp någon meter första säsongen efter föryngringsbeskärning. Ofta är det mängden tillgängligt vatten som avgör hur fort de växer.
 
  • Gilla
Johan41
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.