Står i begrepp att välja grejer till golvvärmen i källaren. Har bergvärme som står i anslutning till våtutrymmet och det är lätt att koppla på tvårörssystem till övriga huset som har radiatorer.

Läst på Värmepumpsforum om att pex inte är täta.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=13251.0

Syret i vattnet avklingar ganska snart efter påfyllning men har man plastslang/rör kommer syret in genom plasten.

Jag trodde att plast var tätt tills jag ställde in en burk med polyesterplast i frysen i en "tät" plastpåse för att härdningen skulle upphöra och använda plasten nästa dag.

Nu tänker jag slippa risken och välja en slang med aluminiumfolie. Några synpunkter på detta. Blir det andra konsekvenser.

Korrosion i radiatorer och kan sätta igen syatemet och rosta upp grejerna snabbare. Koppar för golvvärme är för dyrt eller ska jag välja prisol och lägga på strategiska platser, dvs där man går mest på golvet.
 
Kan du länka till tänkt slang med aluminiumfolie?
 
Pex som sådant är som sagt inte gastätt. Men de typer som är avsedda som värmeledning/golvärme är täta. De har en extra beläggning som skall stoppa syret. Alupex är en Pex variant med en tunn al. beläggning. Det gör slangen styvare, bra för vissa ändamål, sämre för andra. Den är svårare att bocka snyggt.

Det finns även andra beläggningsmaterila än al.
 
Jag tror inte man behöver bekymra sig om man väljer golvvärmeslang. Där har man tagit hänsyn till detta genom en tät beläggning på slangen. Tar man vanlig PEX-slang ökar kanske risken för korrosion på utsatta ställen. Radiatorerna går ju att byta om de skulle rostat genom om 50 år eller så.
 
OM man väljer fel slang så går det illa mycket fort. Ngn gång på 90-talet byggdes stora mängder med Modulenthus med felaktig golvvärme slang. Där rostade elementen så kraftigt att det blev stopp i slingorna pga. rostflagor, redan efter 5 år, i en del av husen.

Men det var slang med fabrikationsfel.
 
roland53 skrev:
Kan du länka till tänkt slang med aluminiumfolie?
http://www.sigro.se/sv/roth/roth-alu-laserplus-roer.php

Såg den på ett byggvaruhus med tyskt påbrå. Såg ut att vara rätt böjlig och det blir ju inga speciellt snäva krökar. Ska provböja och se om jag orkar. Böjfjäder är inga problem att föra framför sig till nästa krök. Går det trögt blir det väl hävstänger. Det ska lösa sig.

Tur att man gått på blåsning med frysen och förstört käk. Där kom vi billigare undan än om jag lägger in fel material under klinkern. Men att plast är plast och metall är tätare är nåt jag lärt mig. Chipspåsen klarar sig sämre utan folien också.
 
Dina frysexperiment har som sagt inget med funktion hos golvvärmeslang att göra. Det finns många icke alupex slangar som är precis lika täta. Leta bara efter produkter som uppges vara syrediffusionstäta så blir det bra.

Det är andra egenskaper som är mer signifikant visar på skillnader mellan rören. Tex: Alupex fjädrar inte tillbaka om man böjer den och släpper inte in ljus. Det kan ju vara önskvärda egenskaper ibland, men knappast när man lägger golvvärme.
 
Det jag har i tankarna är vad aluminium i samma platta som koppar och stål kan förorsaka. I båt har man problem med galvaniska materialvandringar och blandar inte gärna t.ex aluminium med rostfritt. Båda materialen är "rostfria" men ihopmonterade (elektriskt förbundna) blir de ett galvaniskt element som är kortslutet. I surt eller salt vatten blir det ett kortsluten elektrisk cell. Hur ett ficklampsbatteri blir vet en del som varit med ett tag. Läcker pga genomkorrodering.

Viktigt är alltså att aluminiumen i slangen (röret) inte är elektriskt förbundet med kopparn eller annat material. Vätskan i systemet ska helst inte leda ström särskilt bra heller.
 
Säkrast lär ju vara att hålla sig till branschens standard produkter. Är det problem med syrediffspärren i "vanlig" golvvärmeslang ? Annars skulle iaf jag inte blanda in aluminium.
 
MathiasS skrev:
Dina frysexperiment har som sagt inget med funktion hos golvvärmeslang att göra. Det finns många icke alupex slangar som är precis lika täta. Leta bara efter produkter som uppges vara syrediffusionstäta så blir det bra.

Det är andra egenskaper som är mer signifikant visar på skillnader mellan rören. Tex: Alupex fjädrar inte tillbaka om man böjer den och släpper inte in ljus. Det kan ju vara önskvärda egenskaper ibland, men knappast när man lägger golvvärme.
Jo jag vill ha slang som inte bara uppges vara diffusionstät., den ska vara det också. Nu finns ju en sån som jag kan tro på då det finns aluminiumfolie inbakad i plasten. Hade jag stoppat in polyesterburken i en chipspåse kanske maten klarat sig.

Om vi lägger slang på epscementen känns det bra att den inte slinker iväg när man släpper den. Ingen nackdel om den behåller formen men kanske lite tung att böja. Ska testa en stump.
 
Golvvärmeslang från de välkända tillverkarna, tex Roth, LK och Uponor/Wirsbo är diffusionstät, den uppges inte bara vara det.

Det är helt ok att du använder alupex, men du verkar göra det av helt ogrundade skäl.

Varför är det så svårt att ta till sig att den plastpåse du hade mat i inte är diffusionstät medan golvvärmeslang har ett speciellt skikt som gör att den är det?

Är man dum och använder pex-slang som inte är diffusionstät får man problem, använder man rätt saker så fungerar det. Så enkelt är det.
 
Jag har inte nåt annat att hålla mig till än fackfolket och lite av mina egna observationer som erfarenheten från plastpåsen i frysen.

Står jag mellan två godkända material tar jag den jag tror lite lite mer på. Har man ett metallskikt i slangen inbillar jag att den är lite tätare än en tät golvvärmeplastslang även om den är väldigt tät. Jag har inte lagt golvet och kan väja fritt.

Tyvärr kan jag inte ta en golvvärmeslang som funnits i hundra år. Det är annars ett bra sätt att inte välja fel. Dock vet man att t.ex koppar är stabilt material. Aluminium är däremot ett nervöst material som gärna offrar sig till de flesta andra metaller i surt eller salt vatten. Helst skulle jag välja en godkänd slang med kopparinfodring.

Roths

http://www.roth-nordic.se/alulaserplusror.htm

är en kandidat som kan få slingra sig på epscementen innan den begravs i ett lager golvavjämning och klinker.

Tack så långt med alla kloka synpunkter. Utan Byggahus och google skulle man vara ganska oinformerad.
 
Du kanske ska säkra med prisol direkt? det är både plast och koppar.
 
Sedan så är det så att metall är inte tät bara för att det är metall, ALupex är säkert tät, för den tillverkas för att vara tät.

Men ex. stålrör av sämre kvalitet läcker faktiskt tom vatten rakt igenom rörväggarna. Vid bygget av ett välkänt sjukhus här i Stockholm fär 10 - 15 år sedan, användes rör från något östland till sprinklersystemet. De rören "svettades" vatten och det diskuterades iallafall att hela klabbet skulle bytas ut. Stålväggarna hade för mycket porer.
 
  • Gilla
reez
  • Laddar…
corre skrev:
Du kanske ska säkra med prisol direkt? det är både plast och koppar.
Jag har varit inne på det. Blir väl inte så stor extrakostnad för att sova gott. Litar mer på gamla testade mmaterial. Nu använder väl inte många prisol för golvvärme så det är ändå inte testat på rätt sätt och troligen inte "godkänt".

Nya material klarar sig kanske garantitiden ut men sen får kunden betala. Försäkringsbolaget drar också av duktigt med åldersavdrag.

Själv står man med tömd plånbok och skammen att inte ha tänkt på att välja rätt material. .
 
  • Gilla
prototypen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.