Helt seriöst alltså, ring Sverker...

//Patrik
 
Ja man har ett del annat att göra än att hålla på med sånt här skit. Jag kommer att lägga ut full information när det är "löst".
 
Redigerat:
Ja vad ska man säga.. jösses!

Klart att du ska hänga ut namnet på firman på alla forum du kan hitta...

Var de en riktig firma detta? Från Sverige?
 
Ja en "riktig svensk firma" med F-skatt, "bra referenser" (dock inte personliga) och allt. Hur seriösa som helst i början. Men när bygget satte igång och 4st ryssar dök upp så började jag ana oråd och kameran åkte direkt fram. De första veckorna med grovarbete så fungerade det bra. Men när finliret skulle göras så brakade det loss. Det värsta är att det för ögat ser bra ut då plattsättaren var duktig med fuktspärr och allt. Men vad gör det när hans medarbetare har satt ribban så pass lågt för resten av installationerna. Återanvändning av uttjänt elmaterial, dolda kopplingspunkter bakom vägg, kopplingsdosor saknas, jordfelsbrytare saknas på samtliga installationer, bygling av säkringar i elcentral med ståltråd kvarlämnade, SKX-kabel till styrning av fläktar ligger lösa bakom vägg, radiatorkrets läckande på ett flertalet ställen (ej provtryckt) och på ett ställe ihopkopplad med färskvatten till vidstående garage osv, osv. Dvs. ingen egen kontroll av installationer före överlämnande!!
Vissa av punkterna på elsäkerhetsbesiktningen är så pass bristfälliga att de faller under allmänt åtal enligt besiktnings förättaren. Sitter i valet och kvalet att gå till närmaste polisstation och lämna in en anmälan.
Dyker firmanamnet upp på forumet så skickas direkt ett PM till frågeställare (redan gjort i ett fall). Som sagt, har någon råkat ut för något liknande så skicka gärna ett PM om du inte vill göra ett inlägg.
 
Spännande. Vad säger advokaten?

Jag hoppas verkligen att du inte betalar. Det är förresten riskfritt att fortsätta bestrida kraven även hos Kronofogden om Svea skulle skicka dig dit. Man får ingen betalningsanmärkning så länge man bestrider, även om det hela går till domstol och man förlorar.

Du får dock stå för dina advokatkostnader själv så länge de inte stämt dig. En ansökan om betalningsföreläggande mot dig kan eventuellt göra att du har rätt till ersättning för ombud (nån tusenlapp). Många advokater är liksom byggfirman också fuskare och krämare så lägg inte för många timmar där om det inte behövs. :)
 
Shit, hur har det gått för dig BPJ?
 
BPJ skrev:
Nej, det var inte den billigaste offerten. De har ++++ på brabyggare.se samt en referens som jag själv varit i kontakt med innan ens valet föll på dem.

Ja reglarna är tryckimpregnerade. Jag hade själv valt aluminium reglar om jag själv fått bestämma.

En elsäkerhetsbesiktning samt entreprenadsbesiktning är nu gjord med 49st nedslag på den första, varav majoriteten är klass 3 (den högsta). 45st anmärkningar finns på den andra med inriktning på VVS/våtrum. Firman är informerad men vägrar att ens diskutera åtgärder innan slutbetalning erläggs.Jag håller fn. inne med slutbetalning enligt §19 i konsumenttjänstlagen då det kommer att kosta stora summor att åtgärda dessa byggfel. Svea Inkasso försöker nu att hjälpa de "stackars fuskbyggarna" att få loss pengarna, men jag ger mig inte. Advokat samt ARN är kontaktade. Första gången jag råkar ut för något dyligt i mitt drygt 40-åriga liv. Tips mottages tacksamt.
Du har kanske nog med problem, men tryckimpregnerat borde enligt min mening inte ha använts.

Tryckimpregnering skyddar mot röta men inte mot mögel, vilket är förstadium till röta.
Det finns risk att det tryckimpregnerat virket utvecklar lukt.

Det borde, som du själv påpekat, ha varit plåtreglar istället.

http://www.smahusskadenamnden.se/Rapport_ssn.pdf
 
I Ryssland kanske man gör elinstallationer sådär, och folk klagar när någon trackar ner på polackerna, men jag undrar om polackerna klarar av att göra en så dålig installation? Men det blir ju "billigt" med utländsk okompetent arbetskraft, kanske i detta fallet bara för företaget.....En kvalitetsansvarig kanske hade varit på sin plats, iofs så kan väl inte dom något om el, men borde väl ha sett hur det ska se ut när det görs rätt....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.