O
tommib tommib skrev:
Det är samma, tro mig.

Skillnaden mellan 5 - dammskyddad och 6 - dammtät är detta fall utan betydelse. Jag vet inte heller hur de resonerar kring klassningen eftersom dosan ser exakt likadan ut. Troligen en teknikalitet.
Kanske en felskrivning? Kollar jag SE hemsida så verkar dosornna med snap on ha 65 och skruvlock 55.
 
O Ocuf skrev:
Kanske en felskrivning? Kollar jag SE hemsida så verkar dosornna med snap on ha 65 och skruvlock 55.
Det är exakt samma dosa men Schneider har relativt nyligen blivit tvungna att börja märka dem som IP55 då det visade sig att den faktiskt inte klarade 65 vid tester om jag inte minns fel.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
O
W Willmanh skrev:
Det är exakt samma dosa men Schneider har relativt nyligen blivit tvungna att börja märka dem som IP55 då det visade sig att den faktiskt inte klarade 65 vid tester om jag inte minns fel.
Aha det skulle ju förklara saken då! Som tidigare sagt spelar det nog ingen roll här, min gräsmatta är inte så dammig.

Såg att det också fanns någon brandklassad variant, antar att man kan skippa det också.
 
tommib
Ja. En helt vanlig standard U56, som den jag länkade, funkar utmärkt till detta.
 
  • Gilla
elmont och 2 till
  • Laddar…
O
Nu har jag bytt till skruvlock, lätt som en plätt. Tyvärr så verkar dock en av spottarna ha dött. Måste ha självdött lägligt? Bara blinkar svagt men resten lyser. Lite osäker nu men undrar om alla 4 spottar delar transformator eller om de har varsin? Borde väl vara samma kan man gissa. Kan ju testa byta plats på två spottar och se vad som händer.

Var noggran med att bryta strömmen givetvis.
 
Redigerat:
O
O Ocuf skrev:
Nu har jag bytt till skruvlock, lätt som en plätt. Tyvärr så verkar dock en av spottarna ha dött. Måste ha självdött lägligt? Bara blinkar svagt men resten lyser. Lite osäker nu men undrar om alla 4 spottar delar transformator eller om de har varsin? Borde väl vara samma kan man gissa. Kan ju testa byta plats på två spottar och se vad som händer.

Var noggran med att bryta strömmen givetvis.
Skruvade ner och kollade. Varje spot har sin egen driver. Bytade plats på den trasiga spotten med en som var hel och drivern fungerar iaf. Kontaktat tillverkaren och denna modellen säljs inte längre. Kundtjänst tyckte det var konstigt att dessa lampor med IP44 används som fasadbelysning.
 
O Ocuf skrev:
Skruvade ner och kollade. Varje spot har sin egen driver. Bytade plats på den trasiga spotten med en som var hel och drivern fungerar iaf. Kontaktat tillverkaren och denna modellen säljs inte längre. Kundtjänst tyckte det var konstigt att dessa lampor med IP44 används som fasadbelysning.
Och det visar, som oftast, kundtjänstens absoluta avsaknad av kunskap
 
  • Gilla
Ocuf
  • Laddar…
O
E elmont skrev:
Och det visar, som oftast, kundtjänstens absoluta avsaknad av kunskap
🤣

Fick hem den nya modellen idag, nästan identiskt. Dock blev jag lite fundersam på inkopplingen av drivern. På bilden nedan är vänstra drivern nya och högra den gamla. På den gamla är den vänstra elkabeln inkommande och högra går vidare till nästa lampa. Är det något som indikerar på den nya om den "går på samma håll"? Dvs vänstersida är inkommande och höger utgående? Står ingenting? Har kollat hemsidan också men finns inga instruktioner. Borde ju vara samma men vill dubbelkolla, assumptions is the mother of all fuckups. 😅
 
  • Elektronisk apparat, troligen strömförsörjningsenhet, med kablar och kontakt, etiketter med tekniska specifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan inte tänka mig att L+L och N+N samt E+E inte är internt sammankopplade så det ska inte ha någon betydelse vilken som är in och ut på matningen
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
O
E elmont skrev:
Kan inte tänka mig att L+L och N+N samt E+E inte är internt sammankopplade så det ska inte ha någon betydelse vilken som är in och ut på matningen
Aha. Jag testade nu att koppla som gamla och allt verkar fungera som det ska. 😊

Edit:
Skulle dock packa undan lådan och såg nu att det var tryckta instruktioner på kartongen.

Instruktionsillustration: Lampa, sladdar, anslutning, transformator, max 30 stycken eller 180 watt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men antar att det kvittar ändå som du säger?
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Det skulle inte fungera alls om det inte vore så.
 
  • Gilla
Ocuf
  • Laddar…
Om tillverkaren inte hade skrivit "IN" och "UT" så hade vi antagligen fått en fråga på vilken terminal som är in och ut ;)
 
NU har du chansen kanske att bli av med dom andra som fungerar, kolla in alla siffror och bokstäver som står på armaturen och lägg in på försäljningen/forumet. Finns säkert dom som har lika dig och inte kan köpa dessa.
Det är det sämsta med dom nya armaturerna , går inte att byta ljuskälla. Köp alltid sådan som det går att byta ljuskälla på. Och på varuhusen så är det till 95 % sådana som inte går att byta i.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.