O
Har två utanpåliggande dosor utomhus strax ovanför marken med lock som man lätt trycker på och av.


Vit, smutsig eldosakoppling, skadad kabel, IP65-märkt, mot mörk bakgrund.
Öppen elektrisk kopplingsdosa med ledningar och skarvklämmor. Fuktighet eller smuts synlig inuti. Säkerhetsrisk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tänkte byta ut dem till skruvlock istället. Frågan är, får man verkligen ha sånt här löstagbart lock i denna nivån? Ett barn kan ju få för sig att öppna och börja dra i trådarna. Har ytterligare en uppe vid taket och det känns ju rimligt iaf, svår att komma åt.
 
2 meter upp som gäller för den dosan med snäpplock.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jäkla högt pris på den, ser du någon el-gubbes bil, stanna och fråga om hen har en med skruvlock, kostar inte många kronor
 
O
J jonaserik skrev:
Jäkla högt pris på den, ser du någon el-gubbes bil, stanna och fråga om hen har en med skruvlock, kostar inte många kronor
Ah jag vet den var dyr men sökt runt lite på nätet efter skruvdosa och ip65 och hittar inget vettigt. För låg kostnad på eldirekt.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
O Ocuf skrev:
Tänkte det också. Undrar vad det är för elektriker som satt upp det. Köper en sånhär istället:

[länk]
Jag har haft problem med några av den dosans tätningsmembran efter nått år i starkt solsken, membranen blev spröda och rasade i princip bort vid beröring. I lite mindre utsatta lägen inga problem.
 
O
E elmont skrev:
Jag har haft problem med några av den dosans tätningsmembran efter nått år i starkt solsken, membranen blev spröda och rasade i princip bort vid beröring. I lite mindre utsatta lägen inga problem.
Jaså? Har morgonsol där. Fattar inte varför de inte dragit den nerifrån bara. Men nu är kablarna för korta för att flyttas. Det har dock suttit såhär i 10 år och funkat så vitt jag vet.
 
O
J jonaserik skrev:
Eftersom det kommer kabel uppifrån så kan det läcka, köp en sådan här och tätningar, kan ned för del sättas lite silikon i tätningen på uppsidan.
[länk]
Vad för tätning kan man köpa menar du? 🤔 Ja silikona går ju alltid.
 
O
J jonaserik skrev:
Det finns på jula så här ser dom ut och det duger med plast
[länk]
Jaha okej så då går det att skruva dem i jula dosan alltså. Borde ju bli hyfsat tätt. Kanske inte så snyggt bara. 😂
 
O
När jag ändå har detta på tråden. Har även ett doslock inomhus med snäpp lock. Ej inkopplat i dagsläget så kanske onödigt men vill sätta skruvlock där också. Tyvärr så räcker inte 20mm skruvarna med locket, skulle behövt 30mm. Går det att köpa skruv som passar tro? 🧐
 
  • En hand håller en detektor nära en öppen väggdosa med flera färgade elledningar och anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
O
tommib tommib skrev:
Ja, det går utmärkt.

[länk]

En Schneider U56, som du hade hittat på Kjelle för 89 kr, finns på t.ex. Hornbach för 37 kr (utan kopplingsplint).

[länk]

Detta finns naturligtvis på massa ställen online också.
Står dock ip55 hos hornbach, nog inte samma som kjelles? Här står också IP55 men på bilderna är det 65.
https://www.elbutik.se/product.html/kopplingsdosa-eljo-u56-ip56
 
Redigerat:
tommib
Det är samma, tro mig.

Skillnaden mellan 5 - dammskyddad och 6 - dammtät är detta fall utan betydelse. Jag vet inte heller hur de resonerar kring klassningen eftersom dosan ser exakt likadan ut. Troligen en teknikalitet.
 
  • Gilla
Ocuf
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.