Det är standard hos Telia/zitius också.
 
Har lärt mig av en grävare att det är dumt att dra skyddsslangen hela vägen in pga om det kommit in vatten i röret kan det blåsas in i ofta nybyggda färdiga väggar. Gärna nära elskåpet. Så tror det kan va en faktor när dom vill avsluta på utsida hus.
 
Z zsimpey skrev:
Har lärt mig av en grävare att det är dumt att dra skyddsslangen hela vägen in pga om det kommit in vatten i röret kan det blåsas in i ofta nybyggda färdiga väggar. Gärna nära elskåpet. Så tror det kan va en faktor när dom vill avsluta på utsida hus.
Nej, det är inte orsaken. Du kan avsluta markduct utanför, blåsa fiber och sedan går man in i huset med inomhusduct som skarvas på. Och då handmatar man in fiber/mikrokabel i huset. Har varit den vanligaste installationen innan man började med utvändiga skarvboxar.
Utvändig skarvbox initialt är utifrån produktion och senare reparation, dvs vid större avgrävning kan man blåsa om fiber och svetsa utan att fastighetsägare behöver vara hemma.
 
Skrev att det kan vara en faktor, Inte den enda. Lugn
 
Z zsimpey skrev:
Skrev att det kan vara en faktor, Inte den enda. Lugn
Jag är hur lugn som helst, men det är inte orsaken till skarvdosa utvändigt.;)
Om man drar in uteducten utan att skarva t.ex. om det finns fördragen kanalisation, då sätter de som blåser en påse över ducten vid blåsning. Men det blir ett krångligare moment samt att kunden måste vara hemma vid blåsning av fiber, det är framför allt planering med kunden som är det krångliga då det är svårt att tidsbestämma. Kunderna har ytterst sällan förståelse för att att det tar olika tid att blåsa fastigheter och det händer även att det blir blåsstopp/går tungt med några hundra meter imatad så det är svårt med tider. Har man riktig otur kanske man måste göra en avbokning med kunden.
Blir lite långa inlägg, ber om ursäkt, men hoppas att kunna bidra med lite fakta.
 
  • Gilla
zsimpey
  • Laddar…
liten fundering på att ha skarvboxen på utsidan är,
kan det vara möjligt att nån skummis kan koppla in sig på fibern när det inte är nån hemma och t.e.x. tanka ned illegalt innehåll ?
 
C cazet skrev:
liten fundering på att ha skarvboxen på utsidan är,
kan det vara möjligt att nån skummis kan koppla in sig på fibern när det inte är nån hemma och t.e.x. tanka ned illegalt innehåll ?
Allting är möjligt, allt handlar om riskbedömning. Som jag ser det är risken VÄLDIGT låg att något sådant skulle inträffa.

Då är det enklare för dem att öppna markskåpet där alla anslutningar fördelas och koppla in sig där. Dessutom är det lättare att hitta den kunden med ett höghastighetsabonnemang.
 
M
N NoOne2k skrev:
Allting är möjligt, allt handlar om riskbedömning. Som jag ser det är risken VÄLDIGT låg att något sådant skulle inträffa.

Då är det enklare för dem att öppna markskåpet där alla anslutningar fördelas och koppla in sig där. Dessutom är det lättare att hitta den kunden med ett höghastighetsabonnemang.
Annars så kan man ju kortsluta nolla och jord i en utomhusbelysning (som inte ens behöver vara tänd), har man bara en jordfelsbrytare lär hela huset bli strömlöst och fibern dör då mediakonverteraren behöver ström. Så larm och övervakning via vanlig villafiber utan någon backup är jag skeptisk till.
 
I slutändan blev det fiber ända in eftersom jag ville ha kopplingen 4 meter in i rummet.
Känns bättre att inte ha någon koppling på utsidan.
 
A AndersS skrev:
JMen det blir ett krångligare moment samt att kunden måste vara hemma vid blåsning av fiber, det är framför allt planering med kunden som är det krångliga då det är svårt att tidsbestämma..
Ja, det där att planera är inte fiberoperatörernas/fiberentreprenörernas starkaste sida......
När det installerade hos oss, undrade frugan om de inte skulle passa på att gräva hos grannen också eftersom även de hade beställt på vår gatdel. Näe svarade de som grävde och visade upp sin "arbetsorder" som stod i bokstavsordning på efternamnen till de som hade beställt och inte i adressordning som hade varit det optimala. Snacka om att de fick åka hit och dit i området för att kunna göra installationerna.....:thinking:
 
  • Gilla
topmount
  • Laddar…
C cazet skrev:
liten fundering på att ha skarvboxen på utsidan är,
kan det vara möjligt att nån skummis kan koppla in sig på fibern när det inte är nån hemma och t.e.x. tanka ned illegalt innehåll ?
Det finns inget att koppla in sig på, utan man svetsar en kort fiber med enbart kontakt på insidan av huset i boxen till den blåste fibern. Så svaret blir nej, det är alldeles för krångligt att göra det.
 
N NoOne2k skrev:
Då är det enklare för dem att öppna markskåpet där alla anslutningar fördelas och koppla in sig där. Dessutom är det lättare att hitta den kunden med ett höghastighetsabonnemang.
De flesta operatörers fiberskåp har enbart svetsad fiber som förgrenas, så den enda platsen är där fibern avslutas i en fiberswitch.
 
R roli skrev:
Ja, det där att planera är inte fiberoperatörernas/fiberentreprenörernas starkaste sida......
När det installerade hos oss, undrade frugan om de inte skulle passa på att gräva hos grannen också eftersom även de hade beställt på vår gatdel. Näe svarade de som grävde och visade upp sin "arbetsorder" som stod i bokstavsordning på efternamnen till de som hade beställt och inte i adressordning som hade varit det optimala. Snacka om att de fick åka hit och dit i området för att kunna göra installationerna.....:thinking:
Var grannens anslutning projekterad och grannen hade inga krav på att vilja vara hemma?
 
Hos mig kontakteras fibern i fiberbox på utsidan och sedan en fiberpatch in till "tjänstefördelare".
 
M
C cazet skrev:
liten fundering på att ha skarvboxen på utsidan är,
kan det vara möjligt att nån skummis kan koppla in sig på fibern när det inte är nån hemma och t.e.x. tanka ned illegalt innehåll ?
Vill någon göra det så är det mycket enklare att hacka ditt WLAN eller ta sig in på annat sätt.
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.