Hej,

jag försöker koppla en siren (GE Interlogix AS610) till min SPC4320, men har lite problem att tolka manualerna. Genom att tolka sirenens manual (http://www.telectrisa.com/des2013/seguridad/manuales/AS610_MANUAL.pdf) och läsa andra inlägg i forumet, har jag kommit fram att jag ska koppla enligt följande (4320 ---> Siren):

EX+ ---> Terminal 3
EX- ---> Terminal 2
NO ---> Terminal 1 (Strobe)
TR ---> 2K2 ---> Tamper 1 intern siren ---> Tamper 2 intern siren ---> Terminal 5 (Tamper)
BHO ---> Terminal 6 (Tamper). Förresten, är det någon som kan förklara vad innebär Bell Hol Off och hur den funkar?

Stämmer detta än så länge? Eller är jag helt ute och cyklar?

Sen undrar jag vad är terminal 4 i sirenen till? Måste man använda den?

En annan fråga gäller sirenernas ljud vid inbrott eller brand. Om jag har förstått rätt blir det per automatik pulsed vid brand och continuerlig vid inbrott. Eller behöver man konfigurera något i SPC?

Tack för hjälpen!
 
Hej, tack för svaret gällande BHO, nu hoppas jag att få svar även på resten.

/I
 
Hej, fick svar på min första post (http://www.byggahus.se/forum/villal...-spc-larmskola-29.html?perpage=15#post2141592). Jag citerar den här för dem som är intresserade:

RilleRock skrev:
Hej,
Du hade valt att inte kunna ta emot personliga meddelanden så jag svarar här istället.

Yttre sirener av denna modell med batteri har batteriet pga en anledning.
De drar ganska mycket ström som utan batteriet skulle lasta ner hela inbrottslarmsystemet.
SPC matar totalt ut 750ma och den här själv drar 600ma.
Tack vare batteriet så underhållsladdar endast centralen batteriet, som i sin tur sen strömmatar siren/blixtljuset vid larm.

Förstår inte riktigt vad saxen menas på dipparna J4-7 vad den är ställd på default.
De skall iaf vara dippade så de skall styras av 0V.

Terminal 1 = - Styrning siren/blixtljus från Utg 4,5 eller 6 (så slipper du använda den ända potensioalfria kontakten).
Terminal 2 = Bygla till terminal 1
Terminal 3 = Fast + laddning batteri
Terminal 4 = Fast - laddning batteri
Terminal 5 = Sab TR
Terminal 6 = Sab BHO

BHO+TR = Sirensabotage i detta fallet

OBS!
Ha ett par rejäla hörselskydd på dig när du kopplar in den fallifall :D

"En annan fråga gäller sirenernas ljud vid inbrott eller brand. Om jag har förstått rätt blir det per automatik pulsed vid brand och continuerlig vid inbrott. Eller behöver man konfigurera något i SPC?"

Helt rätt om du väljer External/internal siren som utgångstyp så sköter centralen det.

Lycka till.
 
Jag tror att saxen på den stora scheman betyder att man ska klippa de olika jumper beroende på vilken larmmodell från Aritech man har. Däremot förstår jag inte termen floating på de andra tabellerna.

Jag är tyvärr på nybörjarnivå, så behöver lite djupare förklaring :confused:

- Förstår inte riktig hur ska jag koppla terminal 1 i sirenen. Kan du förklara lite mer?
- Varför ska jag koppla ihop terminal 1 och 2 (bygla=koppla ihop terminaler, eller?). Är det för att styra både sirenen och blixtljuset av samma ledare?

Jag glömde skriva att jag har bara 4 ledare i den kabel som går mellan sirenen och centralen vilket ser jag som ett problem men hoppas inte det.

Jag ville också seriekoppla TR i den externa sirenen med den interna:
TR ---> 2K2 ---> Tamper 1 intern siren ---> Tamper 2 intern siren ---> Terminal 5 (tamper ext siren). Är det dum? Förresten, i manualen för SPC står det att jag ska ha en 2K2 vid TR. Stämmer det? Och ska det sitta vid sirenen eller centralen?
 
RilleRock
Italiese skrev:
Jag tror att saxen på den stora scheman betyder att man ska klippa de olika jumper beroende på vilken larmmodell från Aritech man har. Däremot förstår jag inte termen floating på de andra tabellerna.

Jag är tyvärr på nybörjarnivå, så behöver lite djupare förklaring :confused:

- Förstår inte riktig hur ska jag koppla terminal 1 i sirenen. Kan du förklara lite mer?
Du använder en tråd som är inkopplad på antingen utg 4, utg 5 eller utg 6 i centralen.
De utgångarna ger ut en minus vid larm.
Därefter kopplar du in tråden från utgången till terminal1 och från terminal 1 till terminal 2.


- Varför ska jag koppla ihop terminal 1 och 2 (bygla=koppla ihop terminaler, eller?). Är det för att styra både sirenen och blixtljuset av samma ledare?
Exakt :)

Jag glömde skriva att jag har bara 4 ledare i den kabel som går mellan sirenen och centralen vilket ser jag som ett problem men hoppas inte det.
5 trådar är att föredra. Visst man kan få ihop det med 4 också men problemet blir då att den står och tjuter vid strömbortfall. Därför vill man ha den 5:e tråden att ge styrningen till när den skall ljuda/blixtra.
Alt får du skippa sab.


Jag ville också seriekoppla TR i den externa sirenen med den interna:
TR ---> 2K2 ---> Tamper 1 intern siren ---> Tamper 2 intern siren ---> Terminal 5 (tamper ext siren). Är det dum? Förresten, i manualen för SPC står det att jag ska ha en 2K2 vid TR. Stämmer det? Och ska det sitta vid sirenen eller centralen?
TR ---> 2K2 ---> Tamper 1 intern siren, Tamper 2 intern siren ---> Terminal 5, Terminal 6--->BHO
Iomed moståndet skall ligga i serie kan du sätta det var du vill sålänge du får 2K2 på trådarna som går in på TR/BHO.
Känner inte centralen av 2K2 på den ingången blir de sirensabotage. Det är därför det sitter default parallelt över den ingången i centralen.
Se svar ovan.

Lycka till :)
 
Hej,

tack för förklaringen, men nu kanske ställer jag en dum fråga... tyvärr kan jag inte ändra till 5 ledare så om jag skipper sab, menar du att jag kan fortfarande använda bara TR? Dvs jag kopplar bara tamper terminal till TR men ingenting till BHO? Om jag förstår rätt, vad som händer är att om det är strömavbrott då startar sirenen tills strömmen är tillbaka. Men jag antar att det inte kommer att sätta igång hela larmet dvs interna sirenen och skicka SMS eller? Och hur gör jag om jag behöver stänga av centralen för att undvika att sirenen sätts igång?


Om det går att bara koppla TR, vad händer om någon försöker ta av locket på sirenen? Kommer sirenen och blixten att ljuda/blixtra, och larma som för inbrott?

Angående koppling av terminalet 1, vad är det för skillnad att använda Utg 4/5/6 eller NO. Vad är det som är bra med att slippa använda den potensialfria kontakten?
 
RilleRock
Italiese skrev:
Hej,

tack för förklaringen, men nu kanske ställer jag en dum fråga... tyvärr kan jag inte ändra till 5 ledare så om jag skipper sab, menar du att jag kan fortfarande använda bara TR? Dvs jag kopplar bara tamper terminal till TR men ingenting till BHO?
Nej. Med att skippa sab menade jag att inte alls använda terminal 5-6 då sabotageslingan kräver en retur så att 2k2 moståndet når tillbaka till centralen igen.
Skippar du sab helt får du inget problem för då har du ett par till underhållsladdningen av batteriet i siren/blixt samt 1 par för styrning.
En sån siren är inte populär i ett villakvarter om de händer mitt i natten då det oftast blåser/strömavbrott.


Om jag förstår rätt, vad som händer är att om det är strömavbrott då startar sirenen tills strömmen är tillbaka.
Blir det strömavbrott kan sirenen gå igång om batteribackupen i central inte orkar underhållsladda batteriet i siren/blixt då det samtidigt blir syrningen av siren/blixt.

Men jag antar att det inte kommer att sätta igång hela larmet dvs interna sirenen och skicka SMS eller?
Nej.

Och hur gör jag om jag behöver stänga av centralen för att undvika att sirenen sätts igång?
Det beror på hur du väljer att koppla in det.
Men i ditt fall skulle jag skippa sabslinga om du inte byter kabel.


Angående koppling av terminalet 1, vad är det för skillnad att använda Utg 4/5/6 eller NO. Vad är det som är bra med att slippa använda den potensialfria kontakten?
En potensialfri kontakt är alltid bra om man skall styra andra system tex vattenavstängning.
När man blandar ihop system vill man hålla isär dem spänningsmässigt då tex vattenavstängningen skickar en 24V+ signal som inbrottslarmet skall styra.
Då går den via den potensialfria kontakten som bara sluter/bryten utan att skicka ut -12V spänning som Utg 4-6 gör.
Ursäkta om jag var otydlig, se ovan.
 
Det är absolut ingen fara, jag får istället bara tacka jättemycket för dina svar. Utan de hade jag säkert kopplat allt fel :confused: och skapat en del svärande hos grannarna :)

Efter mitt senaste svar läste jag lite i bloggen och jag kom på också att TR och BHO var som en slinga, men hoppades ändå på en magisk lösning från dig ;)

Jag försöker nu lösa problemet med kabeln med det är väldigt svårt. Kabeln sitter fast nånstans inne i väggarna och kan inte ersätta den. Jag får se hur jag gör, men än så länge får jag skippa sab. Hur blir det då med styrningspar till terminaler 1 och 2? Ska jag fortfarande koppla det till OP4/5/6? En för varje utgång? Eller ska jag köra terminal1/blixt till NO och terminal2/siren till?

Eftersom blir det inte nån parkoppling med den interna sirenen, då undrar jag var ska båda NC tampers i sirenen kopplas på centralen. Är det till T1 och C?
 
RilleRock
Italiese skrev:
Det är absolut ingen fara, jag får istället bara tacka jättemycket för dina svar. Utan de hade jag säkert kopplat allt fel :confused: och skapat en del svärande hos grannarna :)

Efter mitt senaste svar läste jag lite i bloggen och jag kom på också att TR och BHO var som en slinga, men hoppades ändå på en magisk lösning från dig ;)
De sket sig :D

Jag försöker nu lösa problemet med kabeln med det är väldigt svårt. Kabeln sitter fast nånstans inne i väggarna och kan inte ersätta den. Jag får se hur jag gör, men än så länge får jag skippa sab. Hur blir det då med styrningspar till terminaler 1 och 2? Ska jag fortfarande koppla det till OP4/5/6? En för varje utgång? Eller ska jag köra terminal1/blixt till NO och terminal2/siren till?
Har du inte planerat att använda utgångarna till något annat så hade jag tagit utg 4 och 5 för att kunna styra dem separat med tider och annat.
I programmeringen blir tex utg 4 external siren samt utg 5 blixtljus.
Där du sedan kan sätta olika tider på karaktärerna då man kanske inte vill att sirenen skall tjuta så länge men blixtljuset kan göra det. Du väljer.


Eftersom blir det inte nån parkoppling med den interna sirenen, då undrar jag var ska båda NC tampers i sirenen kopplas på centralen. Är det till T1 och C?
De gör du som du vill. Använder du TR-TBO kommer det att stå sirensabotage i panelen.
T1 T2 kommer visa AUX-utgång sabotage 1 resp 2
Men isåfall T1-C eller T2-C
Se ovan.
IMG_0234.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad bra tack för bilden, då förstår jag direkt hur det skiljer sig.

Återkommer om jag löser problemet med kabeln och om det dyker upp flera funderingar.

Ha det bra!
 
RilleRock
Skönt det klarnade sig lite.
Samma kommer ju att stå i manöverpanelen med.

AUX-utgångarna kan man använda till tex kopplingsboxar ute i anläggning så slipper man använda en ren sektionsingång till dem.

Bara att fråga på så skall vi nog kunna lösa det.
 
Hej,

det tåg några månader men äntligen fick jag lite tid för att kolla problemet med kabeln. Jag har precis lyckats byta den efter en del arbete och nu har jag 8 trådar att leka med. Men innan jag börjar koppla allt, ville dubbelkolla det med strömmen som behövs för att allt ska funka ok.

Först batteriet, jag har en på 12V/7.2A med constant voltage charge enligt följande:
Boost/equalize 14.4-15V
Float 13,5-13,8V
Max charging 2.16A

På sirenen står följande när det gäller batteriet: 13 to 14.2V/7,2A. For correct battery recharging recommended powersupply voltage min 13.6V, max 14.2V. Är min batteri tillräckligt?

Jag behöver också en liten genomgång av kopplingarna för att fräscha upp minnet.

Terminal 1 = Styrning blixtljus från t.ex Utg 4. I manualen står det att de delar 400mA med 12V. Är det ok för blixtljuset?
Terminal 2 = Styrning siren bygla till terminal 1. Behöver jag fortfarande bygla? Eller ska jag koppla det till Utg 5/6 nu när jag har gått om trådar, så att jag har möjligheter att programmera tider som du föreslog?

Skulle jag vilja använda utgångarna till något annat istället hur blir det då:
Terminal 1 = NO
Terminal 2 = ???

Terminal 3 = EXT+ (undrar om de 400mAH som centralen levererar via EXT+/- räcker för sirenen/batteriet?)
Terminal 4 = EXT-

Hoppas du har tid att svara så att jag kan sätta igång.
 
RilleRock
Italiese skrev:
Hej,

det tåg några månader men äntligen fick jag lite tid för att kolla problemet med kabeln. Jag har precis lyckats byta den efter en del arbete och nu har jag 8 trådar att leka med. Men innan jag börjar koppla allt, ville dubbelkolla det med strömmen som behövs för att allt ska funka ok.

Först batteriet, jag har en på 12V/7.2A med constant voltage charge enligt följande:
Boost/equalize 14.4-15V
Float 13,5-13,8V
Max charging 2.16A

På sirenen står följande när det gäller batteriet: 13 to 14.2V/7,2A. For correct battery recharging recommended powersupply voltage min 13.6V, max 14.2V. Är min batteri tillräckligt?

Yes

Jag behöver också en liten genomgång av kopplingarna för att fräscha upp minnet.

Terminal 1 = Styrning blixtljus från t.ex Utg 4. I manualen står det att de delar 400mA med 12V. Är det ok för blixtljuset?
Yes
Terminal 2 = Styrning siren bygla till terminal 1. Behöver jag fortfarande bygla? Eller ska jag koppla det till Utg 5/6 nu när jag har gått om trådar, så att jag har möjligheter att programmera tider som du föreslog?
Det gör du som du vill men jag hade kopplat så i sirenen sen kan du själv välja hur det skall ligga i centralen.

Skulle jag vilja använda utgångarna till något annat istället hur blir det då:
Terminal 1 = NO
Terminal 2 = ???
Förstår inte vad du menar?

Terminal 3 = EXT+ (undrar om de 400mAH som centralen levererar via EXT+/- räcker för sirenen/batteriet?)
Terminal 4 = EXT-
Terminal 3,4 skall inte ligga på ext då det är en sirenutgång. De skall ha fast + och -.

Hoppas du har tid att svara så att jag kan sätta igång.
Terminal 1 = - Styrning blixtljus från Utg 4,5 eller 6
Terminal 2 = - Styrning siren från Utg 4,5 eller 6
Terminal 3 = Fast + laddning batteri
Terminal 4 = Fast - laddning batteri
Terminal 5 = Sab TR
Terminal 6 = Sab BHO
 
Tack för svaret.

Ursäkta om jag var lite otydlig med frågan om terminal 1 och 2. Jag menade såhär att om jag sen vill använda utgångarna 4,5 och 6 till något annat än sirenen, var kopplar jag då terminal 2 till centralen? Terminal 1 ska till NO, men förstår inte var terminal 2 ska gå till. Kanske till EXT-?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.