E etompau skrev:
Korta kabeln till lämplig längd med ex. en sax. Skala sedan av det vita ytterhöljet med en lagom vass kniv.. ca 3-4 cm blir lagom.
Skala sedan av isoleringen på ledarna med samma kniv, 7-8 mm blir lagom.

Gulgrön är jord och ansluts till mittersta kontakten i lamparmaturen.
Sax
 
T
M mariahaider skrev:
Jag kunde faktiskt använda några till kabelklammer så sladden ser lite mer rakt ut :D Men det är hyreslägenhet så ville inte skapa för många hål på taket :p
Det är du som ska bo där och då du tydligen inte är elektriker så kommer du som det verkar aldrig att bry dig om hur kabeln är klamrad. Däremot om du har en kompis som är elektriker (vilket jag tvivlar på att du har då du troligen skulle frågat denna om hjälp?) kommer denna att fnissa/skratta/dra lite på smilbandet över din vackra klamring.
Övriga procenten av befolkningen (typ) kommer inte reflektera alls över det.
 
  • Gilla
mariahaider
  • Laddar…
T TechChad skrev:
Det är du som ska bo där och då du tydligen inte är elektriker så kommer du som det verkar aldrig att bry dig om hur kabeln är klamrad. Däremot om du har en kompis som är elektriker (vilket jag tvivlar på att du har då du troligen skulle frågat denna om hjälp?) kommer denna att fnissa/skratta/dra lite på smilbandet över din vackra klamring.
Övriga procenten av befolkningen (typ) kommer inte reflektera alls över det.
haha jag gillar din kommentar. Vilken tur att jag har inga kompisar som är elektrikere precis som du gissade :)
 
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
T
E etompau skrev:
Korta kabeln till lämplig längd med ex. en sax. Skala sedan av det vita ytterhöljet med en lagom vass kniv.. ca 3-4 cm blir lagom.
Skala sedan av isoleringen på ledarna med samma kniv, 7-8 mm blir lagom.

Gulgrön är jord och ansluts till mittersta kontakten i lamparmaturen.
Skulle vilja komplettera denna beskrivning med något jag tror många "amatörer" (då menar jag inte bara icke utbildade elektriker) glömmer, När du väl kopplat in kablarna så ska du prova att dra i dom, en i taget för att se så dom verkligen sitter ordentligt. Nej du behöver inte ta i för kung och fosterland, men någorlunda ordentligt iaf.
 
  • Gilla
mariahaider
  • Laddar…
E etompau skrev:
Korta kabeln till lämplig längd med ex. en sax. Skala sedan av det vita ytterhöljet med en lagom vass kniv.. ca 3-4 cm blir lagom.
Skala sedan av isoleringen på ledarna med samma kniv, 7-8 mm blir lagom.

Gulgrön är jord och ansluts till mittersta kontakten i lamparmaturen.
Jorden ska väl sättas i skruven lite till vänster om kontakten!?
Har jag rätt är det väldigt VIKTIGT!
Den mittersta kontakten (hålet) verkar inte vara kopplat till något vad jag kan se i bilden.
 
A ansgar46 skrev:
Jorden ska väl sättas i skruven lite till vänster om kontakten!? Har jag rätt är det väldigt VIKTIGT! Den mittersta kontakten (hålet) verkar inte vara kopplat till något vad jag kan se i bilden.
Mitten på anslutningsplinten är med stor säkerhet ansluten till chassit via ett "metallbleck" och tittar man noga på plinten är det även utmärkt med en symbol för skyddsjord på terminalen i mitten så att använda de tre terminalerna på plintens högra är med stor säkerhet helt korrekt.

Dock är det som du säger viktigt att skyddsjord faktiskt blir anslutet till chassit så TS ska naturligtvis inte lita på mitt antagande utan själv kontrollera att terminalen för skyddsjord faktiskt är ansluten till chassit via det bleck som jag förmodar finns på plintens vänstra sida.
 
  • Gilla
ansgar46
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.