P Parvel82 skrev:
Ok tack. Tror kabeln till vattenpumpen går via proppskåpet i huset. Alltså på dom vanliga 10a säkringarna. Funkar det att koppla uttaget till vedkapen på samma kabel? Har inte tänkt att köra nåt annat samtidigt som kapen. Har mycket problem med att proppar går. Kan tex inte laga mat och tvätta samtidigt.
Visa bilder så kanske det går att svara. Vilken effekt är det på vedklyven? 10A säkringar borde räcka. Men säkringarna är inte allt som räknas. Hur hade du tänkt koppla?
 
Kabeln till vattenpumpen kommer in via strömbrytaren sen in i motorskyddet
Elektriska installationer med strömbrytare, mätare och motorskydd i ett proppskåp på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Proppskåp
Gammalt proppskåp med fem säkringshållare och en varningsetikett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Motor som behöver drivas.
En liten, rostig elektrisk motor monterad på en blå ram, med ledningar och kontaktlåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Typskylt på en MEZ MOHELNICE asynkronmotor, med tekniska specifikationer som effekt och spänning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A Avemo skrev:
Visa bilder så kanske det går att svara. Vilken effekt är det på vedklyven? 10A säkringar borde räcka. Men säkringarna är inte allt som räknas. Hur hade du tänkt koppla?
Jag tänkte koppla en till kabel efter strömbrytaren. Om det funkar vill säga.
 
Motorn på bilden kan högst troligt drivas från 10A säkringar som sagt. Är det alltså de tre undre säkringarna i centralen som matar vattenpumpen? Var tänkte du koppla in uttaget?

Sedan en parentes. Ta och snygga till inkopplingen av pumpen lite. Speciellt där kabeln går in i motorskyddet. Se till att dragavlastningen klämmer manteln på kabeln. Sedan skulle det inte skada med lite klammer också.

Edit. Visst går det att koppla in ett uttag efter brytaren. Men det verkar bättre att koppla före. Brytaren är ju till för pumpen och inte uttaget.
 
Hur som helst glöm inte jordfelsbrytaren till nya trefasuttaget det är krav....

Startströmen blir intressant så jag är tveksam till att 10A säkringar klarar start av denna motor.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Motorn på bilden kan högst troligt drivas från 10A säkringar som sagt. Är det alltså de tre undre säkringarna i centralen som matar vattenpumpen? Var tänkte du koppla in uttaget?

Sedan en parentes. Ta och snygga till inkopplingen av pumpen lite. Speciellt där kabeln går in i motorskyddet. Se till att dragavlastningen klämmer manteln på kabeln. Sedan skulle det inte skada med lite klammer också.
Tack för svaren. Vet faktiskt inte vilka av säkringarna som går till pumpen. Det är ett virrvarr av kablar och vill inte röra nåt där inne. Fick skäll när jag byggde badrum:crysmile:
Ska fxa så det blir snyggare. Blev lite panik att flytta vattnet när väggarna höll på att rasa så är lite provisoriskt. Hela huset är en katastrof och jag blev lurad när jag köpte det. Jättekorkat jag vet men det var var jag hade råd med så blundade för problemet.
Tack för alla svar. Elen får bli nästa projekt när jag har väggar igen (y)
 
P Parvel82 skrev:
Tack för svaren. Vet faktiskt inte vilka av säkringarna som går till pumpen. Det är ett virrvarr av kablar och vill inte röra nåt där inne.
Med den föresatsen kan jag inte rekommendera något annat än att använda vedklyven på annan ort där det finns ett trefasuttag. Koppla för allt i världen inte in ett trefasuttag parallellt med pumpen utan att säkerställa att det som matar pumpen är korrekt utfört. Och det vet du ju redan att det inte är.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
B
Har 16A säkringar till min vedkap, på en liknande 4kW motor. Vet att jag skruvade i en 10A säkring där nångång när en säkring gått och alla 16A var slut. Den gick sönder ganska omedelbart.

Så nej, jag tror inte 10A säkringar från start är något att satsa på.
 
  • Gilla
Karl Olssvan och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Med den föresatsen kan jag inte rekommendera något annat än att använda vedklyven på annan ort där det finns ett trefasuttag. Koppla för allt i världen inte in ett trefasuttag parallellt med pumpen utan att säkerställa att det som matar pumpen är korrekt utfört. Och det vet du ju redan att det inte är.
Fast pumpen har ju funkat i 30 år. Vad skulle kunna vara fel? (Ärlig fråga)
 
B BSOD skrev:
Har 16A säkringar till min vedkap, på en liknande 4kW motor. Vet att jag skruvade i en 10A säkring där nångång när en säkring gått och alla 16A var slut. Den gick sönder ganska omedelbart.

Så nej, jag tror inte 10A säkringar från start är något att satsa på.
Ok. Kanske måste ta hit en elektriker iaf :rolleyes:
 
P Parvel82 skrev:
Motor som behöver drivas.
[bild] [bild]
Den kommer du inte lyckas starta med 10 A säkringar. Och sitter mätarskåpet bra till för uttag för vedkapen utgå från det och inte via din andra central.

Jag håller med de som skriver att du bör ordna upp i din anläggning men förstår samtidigt att det är önsketänkande. Så att du utgår från mätarskåpet och inte heller byter ut det är nog en rimlig tillfällig lösning. Se bara till att skaffa det du behöver som JFB och någon liten kapsling och säkringar så kan du enkelt bygga om där och höja status några snäpp samtidigt.

Har du inte råd med mer grundliga jobb är det i alla fall vettigt om du gör så i nuläget. Och försök som sagt göra bra jobb så det inte blir som vid pumpen.
 
  • Gilla
Parvel82
  • Laddar…
Du måste i alla fall ta strömmen till sågen inne och INTE från mätarskåpet. Ska du ta ström från mätarskåpet måste det bytas ut. Men ta dit en elektriker för det ser ut att behövas både för din egen och andras säkerhet.
 
P Parvel82 skrev:
Fast pumpen har ju funkat i 30 år. Vad skulle kunna vara fel? (Ärlig fråga)
Uppenbara fel på bilderna är att kablarna inte är klamrade och att förskruvningen på motorskyddet inte klämmer manteln på kabeln. Sedan har vi det som vi inte vet och som ovillkorligen måste kollas upp innan du bygger på det med något nytt. Är den korrekt avsäkrad? Finns det dåliga skarvar på vägen? Är det rätt kabeldimension för säkringarna hela vägen? Du är ju själv inne på att det är ett fult ormbo. Det går helt klart att städa upp och snygga till utan att byta allt. Men detta måste göras innan du ökar belastningen på en gammal och uppenbart amatörmässig installation.

Och ja. Jag tycker att du skall ta hjälp av en elektriker.
 
E elmont skrev:
Du måste i alla fall ta strömmen till sågen inne och INTE från mätarskåpet. Ska du ta ström från mätarskåpet måste det bytas ut. Men ta dit en elektriker för det ser ut att behövas både för din egen och andras säkerhet.
Kan man inte montera en ny yttre central? Detta är inkommande skåp och det är fullt. Men det borde kunna gå att addera ytterligare ett skåp, med säkringar, osv. Och sen ett uttag från det. Där kan man också koppla in annat.
 
  • Gilla
Parvel82
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.