Försöker byta ut vridbrytare från Thermotech till Tado trådad termostat för att dels kunna se gradantal istället för en ratt och dels kunna styra/se temperaturen i rummet via app.

Jag förstår dock inte hur jag ska koppla för att få det att fungera. Lägger till lite bilder på gamla lösningen och vad som finns att koppla mot Tados lösning. Det ska alltså gå en signal till Thermotech EC8 från temperaturgivare som därmed ger signal vidare till ställdon för golvvärmen i en central.

Jag har hittills tagit bort blå och brun kabel från att kopplas in mot Tado då den drivs av batteri. Vita sladdarna har jag testat på NO och COM men funkar inte, även testat båda i NO och båda i

Eller är det så att signalen inte är rätt som skickas tillbaka i tråden som gör att det inte fungerar/är kompatibelt mellan Tado och Thermotech?
 
  • Bilden är roterad och visar tekniska ritningar eller diagram av maskinkomponenter med dimensioner och referensnummer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk kopplingspanel, transformator, kretskort, kablar, röranslutningar, teknisk utrustning, installationsvy.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En dimmerströmbrytare på en vägg, justerbar vred, vit, modern design, inomhusbelysningskontroll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen elutrustning med kretskort, komponenter och ledningar, monterad på vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Industriell utrustning, "Thermotech EC8", rör, elektriska anslutningar, varningssymboler, ingen synlig person.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En vit installationsskärm för en apparat med varnings- och anslutningsinstruktioner och en QR-kodsdekal.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har ju tre trådar till den gamla termostaten, Plint 1 24V, Plint 2 0V, Plint 4 24V out.

Så om jag inte tänker fel så ska du koppla orange på COM och de vita på NO i din nya termostat. Har du en multimeter tillgänglig så kan det ju vara bra att tvärmäta först.

För 24V på de vita öppnar ställdonet.
 
Tyvärr fungerade inte den kopplingen. Oavsett temperatur gav den indikation att öppna ventilen med den kopplingen. Något mer förslag?
 
Menar du att termostaten alltid drar utgången även fast du ändrar temperaturen? Vad är det för ställdon du har? 24V för att öppna eller stänga?
 
A Assassen skrev:
Menar du att termostaten alltid drar utgången även fast du ändrar temperaturen? Vad är det för ställdon du har? 24V för att öppna eller stänga?
Oavsett temperatur på Tado (även i off-läge) ger den input till EC8 att öppna ställdonet (dvs, kanalen på EC8 blir att lysa rött, i detta fallet C2, och därmed skickas ström till ställdon från ec8 att värma upp ställdon och öppna sig.
 
  • Kontrollpanel med grönt ljus för "PUMP", två släckta lampor "C1", "C2", överstruket skrivet ord, gul tejp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmeväxlare med blåa rör och svarta justeringsrattar med termometer-symbol, industriell miljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu fick jag det att fungera!! Lät orange gå till NO och vita till COM. Då blir det rätt när Tado termostat vill sända signal
 
Så här ser det ut hos mig. Hur ska jag koppla in för att gå det att fungera?
 
  • Kretskort med komponenter och luckor, synliga anslutna kablar, potentiell elektrisk installationsmiljö, ej driftklar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C CanotJ skrev:
Nu fick jag det att fungera!! Lät orange gå till NO och vita till COM. Då blir det rätt när Tado termostat vill sända signal
Hej,

Behövde du göra någon kalibrering först? Så att temperaturen på Tado och öppnandet av ventilerna var i synk. Eller sköter EC8an det automatiskt utifrån signalerna den får från Tado?
 
H HenrikL1 skrev:
Hej,

Behövde du göra någon kalibrering först? Så att temperaturen på Tado och öppnandet av ventilerna var i synk. Eller sköter EC8an det automatiskt utifrån signalerna den får från Tado?
Behövde inte göra någon kalibrering speciellt för Tado/EC8 men i grunden behöver du göra hur mycket som ska strömma igenom när den öppnas. Har dock inget med denna lösning att göra.
 
C CanotJ skrev:
Nu fick jag det att fungera!! Lät orange gå till NO och vita till COM. Då blir det rätt när Tado termostat vill sända signal
Hur gjorde du med den sista kabeln dvs den som heter N24?
 
J johannesdensjo skrev:
Så här ser det ut hos mig. Hur ska jag koppla in för att gå det att fungera?
Fick du det att fungera? Har gjort som TS men går inte. Samma termostat och Termotechec8
 
H HenrikL1 skrev:
Fick du det att fungera? Har gjort som TS men går inte. Samma termostat och Termotechec8
Henrik jag fick det att fungera. Från början trodde jag inte att det fungerade. Men sen visade sig att tadon bara ger väldigt långsam signal till golvvärmesystemet. Dvs från att man exempelvis har höjt temperaturen till att golvvärmen går igång kan det nästan ta 5-6 minuter. Men som sagt så funkar det ändå i slutändan även om det inte är snabbaste responsen.
 
  • Gilla
HenrikL1
  • Laddar…
S Sadik Tözmal skrev:
Henrik jag fick det att fungera. Från början trodde jag inte att det fungerade. Men sen visade sig att tadon bara ger väldigt långsam signal till golvvärmesystemet. Dvs från att man exempelvis har höjt temperaturen till att golvvärmen går igång kan det nästan ta 5-6 minuter. Men som sagt så funkar det ändå i slutändan även om det inte är snabbaste responsen.
Tack för återkopplingen! Då väntar jag ett tag 👍
 
  • Gilla
Sadik Tözmal
  • Laddar…
S Sadik Tözmal skrev:
Henrik jag fick det att fungera. Från början trodde jag inte att det fungerade. Men sen visade sig att tadon bara ger väldigt långsam signal till golvvärmesystemet. Dvs från att man exempelvis har höjt temperaturen till att golvvärmen går igång kan det nästan ta 5-6 minuter. Men som sagt så funkar det ändå i slutändan även om det inte är snabbaste responsen.
Fick inte till det. Även testat att byta plats på NO och COM och väntat 30 minuter. Såg din bild, vilken av dina kablar kopplade du in på NO respektive COM?
 
H HenrikL1 skrev:
Fick inte till det. Även testat att byta plats på NO och COM och väntat 30 minuter. Såg din bild, vilken av dina kablar kopplade du in på NO respektive COM?
Jag laddar upp några bilder när jag kommer hem
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.